غذاهای مفید و مضر برای مبتلایان آسم

آسم یکی از بیماری‌های التهابی رایج مجاری هوایی است که به دلیل عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد می‌شود؛ نشانه‌های این بیماری شامل تنگی‌نفس و سرفه است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مواردی نظیر  وجود گرد و غبار، مواد آلرژی‌زا، عفونت‌های ویروسی و باکتریایی دستگاه تنفسی، می‌تواند این بیماری را تشدید کند. اگرچه هیچ رژیم خاصی برای آسم وجود ندارد، مصرف بعضی غذاها به بهبود عملکرد ریه‌ها و کاهش علائم این بیماری آسم کمک می‌کند؛ در حالی که بعضی دیگر باعث بدترشدن آن می‌شود.  در ادامه با چند ماده غذایی مفید و مضر برای آسم آشنا می‌شویم:

 میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات تازه سرشار از آنتی‌اکسیدان، بتاکاروتن، ویتامین‌های E و C است. این مواد غذایی به توقف رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند؛ رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها آسیب رسانده و باعث تحریک و التهاب ریه‌ها می‌شود. 

ویتامین D

بخش اعظم ویتامین D از نور آفتاب به دست می‌آید، اما این ویتامین در بعضی از غذاها نیز وجود دارد. بهترین انتخاب برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن، ماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا، اره‌ماهی، بعضی مواد غذایی نظیر شیر، تخم‌مرغ و آب‌پرتقال است. ویتامین D، نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی و کاهش تورم مجاری هوایی دارد؛ پایین‌بودن سطح ویتامین D ممکن است منجر به حملات آسمی بیشتر شود.

آجیل و دانه‌ها

این دانه‌ها سرشار از مواد مغذی به ویژه ویتامین E است و یکی از مواد غذایی مفید برای آسم محسوب می‌شود. بادام، فندق، دانه‌های خام و  سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و کلم، منابع خوبی از این ویتامین است. همچنین ویتامینE، دارای ترکیب شیمیایی"توکوفرول" بوده که به کاهش سرفه و خس‌خس ناشی از آسم کمک می‌کند.

 میوه‌های خشک

در صورت ابتلا به آسم، باید از مصرف بعضی از غذاها پرهیز کرد و میوه‌های خشک نیز جزء این دسته محسوب می‌شود. اگرچه مصرف میوه‌های تازه به‌ خصوص پرتقال و سیب می‌تواند به کنترل آسم کمک کند، اما سولفیت‌هایی که به حفظ و نگهداری میوه‌های خشک کمک می‌کند، ممکن است شرایط را برای برخی افراد بدتر کند. میگو، ترشی سبزیجات و آب لیمو شیشه‌ای نیز اغلب دارای سولفیت است.

لوبیا

این ماده غذایی به علت گازی که ایجاد می‌کند باعث نفخ شکم، دشوار شدن تنفس و تحریک حمله آسمی می‌شود. خیساندن لوبیا در آب برای چند ساعت و تعویض آب دو یا چند بار، این اثر را کاهش می‌دهد. سیر، پیاز، غذاهای سرخ‌شده و نوشیدنی‌های گازدار  از جمله غذاهای نفخ‌آور است.

قهوه

سالیسیلات‌، ماده شیمیایی است که به طور طبیعی در قهوه، چای، گیاهان، ادویه‌جات و حتی در قرص‌های ضدالتهابی مانند آسپرین وجود دارد. اگرچه اکثر مردم به این مواد شیمیایی واکنش نشان نمی‌دهند، مصرف آن‌ها به ویژه در افراد مبتلا به آسم، ممکن است تنفس را دشوارتر کند. بنابراین کاهش هر چه بیشتر این نوشیدنی از رژیم غذایی، می‌تواند باعث بهبود علائم آسم شود.

کد خبر 385050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.