انفجارهای رادیویی سریع، شناسایی می‌شود

"انفجارهای رادیویی سریع"، پالس‌هایی با عمر کوتاه است که از مبدأ ناشناخته‌ای در جهان دور منتشر می‌شود؛ اخیرا یک دانشجو سیستمی را توسعه داده است که می‌تواند آن‌ها را در لحظه شناسایی کند.

به گزارش ایمنا "ویل فار"، دانشجوی مقطع دکترا در استرالیا اخیرا یک سیستم خودکار را توسعه داده است تا پالس‌های رادیویی پر رمز و راز ناشی از جهان عمیق موسوم به "انفجارهای رادیویی سریع"(FRB) را در لحظه تشخیص دهد.

سیستم یادگیری ماشین مذکور به گونه‌ای طراحی شده است که به طور خودکار سیگنال‌ها را ثبت می‌کند. این سیگنال‌های زودگذر که با نام انفجارهای رادیویی سریع (FRB) شناخته شده‌ است نخستین بار در سال ۲۰۰۷ توسط دانشمندان کشف شد و از آن زمان تاکنون نیز دانشمندان در حال بررسی آن‌ها هستند.

در اخترشناسی رادیویی، یک انفجار رادیویی سریع (FRB) یک پالس رادیویی گذرا ناشی از برخی فرایندهای اخترفیزیکی با انرژی بالا است که هنوز درک نشده است. در حالی که منبع آن‌ها بسیار پرانرژی است، قدرت سیگنالی که از آن‌ها به زمین می‌رسد هزار برابر کمتر از تلفن همراه در ماه توصیف شده است.

اولین انفجار رادیویی سریع توسط دانکن لوریمر و دیوید نارکویچ، شاگرد او  در سال ۲۰۰۷ هنگام بررسی پالس‌ها کشف شد و به همین دلیل معمولاً از آن به عنوان انفجار لوریمر  (Lorimer Burst) نیز یاد می‌شود. در حال حاضر پنج "انفجار رادیویی سریع" توسط سیستم یاد شده شناسایی شده است که یکی از آنها پرانرژی‌ترین انفجاری است که تاکنون دیده شده است.

فارا، دانشجوی مقطع دکترا در دانشگاه فناوری "سوینبرن " در رصدخانه رادیویی مولونگو (Molongo Radio Observatory) رایانه‌ای را آموزش داد تا ویژگی‌های بسیار کوچک انفجارهای رادیویی سریع را شناسایی کند و بتواند به راحتی فرق آن‌ها را از سر و صدای پیش زمینه تشخیص دهد.

دکتر "کریس فلین" دانشمند این پروژه گفت: این تکنیک یادگیری ماشین به رایانه این امکان را می‌دهد تا انفجارهای رادیویی سریع را از بین میلیون‌ها رویداد رادیویی دیگر مانند تلفن‌های همراه، طوفان‌های رعد و برق و سیگنال‌های خورشید و تپ‌اخترها شناسایی و ذخیره کند. همچنین روش جدید به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا سیگنال‌ها را با جزئیات بیشتری از گذشته مورد مطالعه قرار دهند.

منبع: ایسنا