شهروندان اصفهانی باید دانشگاه هنر را بشناسند

رئیس دانشگاه هنر گفت: شهروند اصفهان باید دانشگاه هنر را بشناسد و بداند در آنجا هنر به شکل استانداری ارائه می‌شود. دانشگاه هنر در مسائلی چون حفظ میراث فرهنگی، حرفه‌ای کردن کسب و کار هنر و احیا هنرهای از یاد رفته وظیفه دارد. هر کدام از دانشکده‌های دانشگاه باید سرآمد باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدتقی ابطحی، نماینده ولی فقیه در دانشگاه هنر اصفهان آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه هنر اصفهان اظهار کرد: مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی طعمه نیست، بلکه وسیله‌ای برای خدمت است. هرکسی در این نظام مسئولیت می‌پذیرد توفیق خدمت را دارد، همانطور که اگر این افراد در عصر امام علی(ع) نیز حاضر بودند خدمت می‌کردند.

وی افزود: چهارسال پیش مصطفی کیانی در مراسم معارفه خود اینجا گفت که دوست دارم یکی از اعضا و بدنه دانشگاه هنر رئیس بعدی دانشگاه باشد، امروز این اتفاق رخ داد. در این چهار سال اتفاقات خجسته و با برکتی در دانشگاه هنر اصفهان اتفاق افتاد که از جمله آن می‌توان به  قانون مداری، خرج درست بیت المال و از خودگذشتگی بسیار اشاره کرد.

وی با بیان اینکه "مصطفی کیانی معتقد به خرد جمعی بود و در هیچ جلسه‌ای نظر و عقیده‌ای تحمیل نشد" تاکید کرد: کسانی که در این چهار سال مسئولیت پذیرفتند در حقیقت وقت زیادی گذاشتند. به تعبیری فعالیت این تیم در این چهار سال، فعالیتی جهادی بود و اوضاع را سامان دادند. کسانی که در کنار کیانی قرار گرفتند تلاش‌های شایسته انجام دادند، رضا نصر اصفهانی نیز یکی از این افراد است که ایشان جوان‌ترین رئیس دانشگاه هنر اصفهان نیز است.

نماینده دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر اصفهان در پایان با خطاب قرار دادن معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های جدی دانشگاه هنر اصفهان بحث خوابگاه است. باید کارگروهی تشکیل شود و دانشگاه هنر را از نظر امکانات بررسی کند این دانشگاه دچار کمبود امکانات بسیار شدیدی است.

اختیارات رئیس دانشگاه ۵۰ درصد است

در ادامه رئیس سابق دانشگاه هنر اصفهان نیز در مراسم تودیع خود اظهار کرد: در کشوری ۸۱ میلیون نفری ما حدود ۴ میلیون دانشجو هستند. از این تعداد حدود ۲۰ هزار نفر در دانشگاه‌های دولتی هنر تحصیل می‌کنند و سه هزار نفر نیز در دانشگاه هنر اصفهان هستند. در جامعه آکادمیک دانشگاهی و در تربیت هنر باید چهار مرحله تاریخ، نقد، زیبایی شناسی و تولید هنر پشت سر گذاشته شود.

مصطفی کیانی ادامه داد: کسی که به دانشگاه هنر می‌آید باید از این چهارمرحله گذر کند. برای تبدیل یکی از دانشگاه‌های هنر ایران به یک پایگاه مهم تربیت هنر باید چهار مرحله ذکر شده را پشت سر بگذاریم. آرزو داریم دانشگاه هنر اصفهان روزی این مسیر را طی کند و پایگاه هنر شرقی در دنیا شود.

وی با بیان این نکته که "قدرت اجرایی روسا دانشگاه‌ها ۵۰ درصد است در صورتی که توقع ۱۰۰ درصدی از ما وجود دارد" تاکید کرد: مسائل حاشیه مانند تأمین اعتبارات، خوابگاه، تغذیه و غیره به اندازه‌ای زیاد است که فرصت برنامه ریزی‌های علمی درون سازمانی و برون سازمانی را از مدیران می‌گیرد. فضا آموزشی استاندار ۱۲ متر مربع است در حالی که این فضا برای هر دانشجو دانشگاه هنر اصفهان سه متر مربع است.

رییس سابق دانشگاه هنر اصفهان تصریح کرد: تمام مردم کشور ما از بالارتبه ترین تا پایین‌ترین رتبه شب در خانه یک اثر هنری تماشا می‌کنند، اما دانشجویان، هنردانان و هیئت علمی‌های هنر همواره در آخر صف قرار می‌گیرند.

کیانی با بیان اینکه "جنس رشته هنر می‌طلبد که دانشجو تنوع طلب و تحول طلب داشته باشد" توضیح داد: دانشجو دانشگاه هنر یک سوم زمان دانشجویی را باید در سفر باشد، رئیس دانشگاه باید حداقل هفته‌ای ۱۰ سفر امضا کند. اما به اندازه‌ای دست معاونت فرهنگی و نهاد رهبری در دانشگاه بسته شده که رغبتی برای برگزاری سفر وجود ندارد.

وی با خطاب قرار دادن کارکنان، گفت: در دستگاه‌های مختلفی کار کردم، اما کارکنان دانشگاه هنر بهترین کارمندان بودند. حوصله با دانشجو به خرج داد، این افراد در حال گذران بهترین دوران زندگی خود هستند. رضا نصراصفهانی نیز مدارج را از مدیرگروهی یکی یکی طی کرد و امروز به ریاست دانشگاه رسید. درخواست من از وزارت خانه نیز پایان دوره خودم و آغاز ریاست یک نفر از بدنه دانشگاه بر دانشگاه هنر اصفهان است. رئیس دانشگاه حمایت همه اعضا دانشگاه را نیاز دارد.

با اقتصاد شهری آشنا نیستیم

همچنین سرپرست جدید دانشگاه هنر در این مراسم اظهار کرد: این دانشگاه در دهه آینده وارد دهه رشته‌های هنری و میان رشته‌ای می‌شود و باید خود را آماده آن کنیم. دانشگاه باید در حد و توان خود به فکر اشتغال دانشجویان خود باشد، رشته‌های هنر ظرفیت بالایی برای راه اندازی کسب و کارهای کوچک دارد. کسب و کارهای هنر بنیان با حجم سرمایه گذاری پایین راه گشا خواهد بود.

رضا نصر اصفهانی ادامه داد: در دنیایی که به جای کشورها، شهرها در حال رقابت با یکدیگر هستند با اقتصاد شهری آشنا نیستیم. ظرفیت این مدل از رشد در اصفهان وجود دارد. برای زیست علمی بهتر لازم است کل دانشگاه یکدل و با چشمانی باز کار کنند.

وی خاطرنشان کرد: شهروند اصفهان باید دانشگاه هنر را بشناسد و بداند در آنجا هنر به شکل استانداری ارائه می‌شود. دانشگاه هنر در مسائلی چون حفظ میراث فرهنگی، حرفه‌ای کردن کسب و کار هنر و احیا هنرهای از یاد رفته وظیفه دارد. هر کدام از دانشکده‌های دانشگاه باید سرآمد باشند و عهد می‌بندیم با یکدیگر در یک فضا آرام دانشگاه را به پیش ببریم.

آموزش در توسعه کشور نقش مهمی ایفا می‌کند

همچنین معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت در این مراسم اظهار کرد: نقش مهم آموزش در توسعه کشور در آموزش پرورش و آموزش عالی بر کسی پوشیده نیست. بسیاری از محققین معتقدند که آموزش در دوره‌های ابتدایی اهمیت بیشتری دارد، اما باید توجه داشت که آموزش عالی کشور هم به دلیل تقش توسعه‌ای اهمیت بسیاری دارد. نظام آموزش عالی به سرمایه انسانی کشور شکل می‌دهد و نقش بی بدیلی در توسعه کشور دارد.

محمدتقی نظرپور ادامه داد: به دلیل اهمیت بالا دانشگاه، دشمنان نیز تلاش زیادی در راستا سنگ اندازی می‌کنند. آنچه هم اکنون در کشور جاری است خروجی منازعات پیشین در سطوح دانشگاهی است. جمعیتی دانشجویی کشور از ابتدا انقلاب ۲۰ برابر شده و دسترسی بالایی به آموزش عالی در کشور وجود دارد؛ ضمن اینکه درصد مشارکت زنان نیز ۳۰ برابر شده است. روند رشد دانشجویان و میزان دسترسی آنان به آموزش عالی در تمام مناطق کشور گسترده بوده است.

وی با بیان اینکه "درحال حاضر نقش توسعه علوم، تحقیقات و فناوری در سطح منطقه شناخته شده است" تاکید کرد: البته در این بین نکات منفی چون مدرک گرایی، مهاجرت نخبگان به خارج از کشور و مشکلات ساختاری نظام عالی کشور نیز وجود دارد. وجود شورای عالی انقلاب فرهنگی و معاونت فناوری رئیس جمهور اگرچه می‌توانند بسیار راهبردی باشند، اما در صورت تداخل با وزارت مربوطه مشکل آفرین است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم افزود: وجود دو هزار و ۹۰۰ موسسه آموزش عالی تعجب برانگیز است. تعداد دانشگاه‌های دولتی ایران از سال ۸۴ حدود سه برابر شده که منطقی به نظر نمی‌رسد. آموزش عالی علی رغم توسعه‌هایی که داشته با مشکلات زیادی روبرو است و کسی که در این شرایط قبول مسئولیت می‌کند در واقع از خود می‌گذرد.

نظرپور با اشاره به سندهای بالا دستی در حوزه آموزش عالی تصریح کرد: اگرچه آموزش عالی کشور از شش سند بالا دست بسیار قوی برخورددار، یکی از چالش‌ها نیز همین راه بردهای بسیار زیاد در قوانین توسعه است. در مجموع بیش از ۲۰۰ راهبرد و ۷۰۰ اقدام در این اسناد پیش بینی شده است.

وی در پایان مشکلات رشته‌های هنر نسبت به دیگر رشته‌ها را شدیدتر دانست و خاطرنشان کرد: به نمایندگی از وزیر از مصطفی کیانی و رضا نصراصفهانی تشکر می‌کنم. مدیریت در این دانشگاه که علم و هنر در کنار هم نشسته است تنها با اجماع امکان پذیر است. دانش از طریق ادراک به دنیا و هنر از احساس می‌نگرد، در چنین فضایی باید ارتباطی هم دلانه و عاطفی نیز شکل بگیرد تا نظاره گر اعتلا محیط باشیم.

کد خبر 385033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.