خبرنگاران، مبارزان کارزار نور علیه ظلمت هستند

رئیس سازمان انرژی اتمی در پیامی با تبریک فرا رسیدن روز خبرنگار به تمامی فعالان حوزه رسانه گفت: چنانچه خبرنگاران با عزم جزم و با رعایت موازین قانونی و عطف توجه به مصالح کلان ملّی در این راه گام بردارند، از زمرة مجاهدان فی سبیل‌الله و مبارزان خستگی‌ناپذیرِ کارزار نور علیه ظلمت به شمار خواهند آمد.

به گزارش ایمنا، به نقل از پورتال سازمان انرژی اتمی، در متن پیام «علی اکبر صالحی» به خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار آمده است:

برای اینجانب، مایه مسرت فراوان است که بار دیگر، فرا رسیدن «روز خبرنگار» را به پیشگاه همه تلاشگران و فعالان حوزه رسانه و اصحاب خبر و قلم، تبریک و شادباش بگویم. اینجانب طی سالیان گذشته و به مناسبت‌های گوناگون بر این نکته تأکید نموده‌ام که حرفه خبرنگاری و فعالیت در این میدان را باید به عنوان حرکت و نهضتی مقدس تلقی نمود و گمان می‌کنم که با توجه به عمق تعالیم و آموزه‌های آیین حنیف اسلام، می‌توان به تبیین و تشریح این طرز تلقی، همت گماشت.

با نگاهی هر چند گذرا به برخی مفاهیم و تعابیر موجود در گنجینه فرهنگ و تمدن اسلامی، می‌توان به این نکته آگاهی یافت که برخلاف برخی پندارهای ناصواب، در دیانت مقدّس اسلام و شریعت حقّة مصطفوی(ص) نقد کژی‌ها و ناراستی‌ها بویژه نقد قدرت و انتقاد از عملکرد صاحبان قدرت و منزلت به رسمیّت شناخته شده و مورد تأکید قرار گرفته است.

یکی از این تعابیر و مفاهیم مهم و راهگشا در متن فرهنگ اسلامی، تعبیر «النصیحه لائمه المسلمین» است که در لسان و بیان ائمه اطهار(ع) و بزرگان آیین آسمانی اسلام، مورد توجه قرار گرفته است. قطب عارفان و امیر پارسایان، حضرت امیر مؤمنان (علیه آلاف التحیه والثناء) در عین برخورداری از ملکة عصمت و مصونیّت از هرگونه خطا و انحراف در پندار، گفتار و کردار، می‌فرمایند که: «از بیان سخن حق یا مشورتِ عادلانه خودداری مکنید؛ زیرا من شخصاً به عنوان یک انسان خود را فراتر از این که اشتباه کنم، نمی‌دانم و از خطا مصون نیستم؛ مگر اینکه خداوند مرا حفظ کند، چرا که مالکیت خداوند بر جان من، از خودم بیشتر است.

این نکته‌ای است که باید بیش از پیش مورد عنایــت و توجّه همگــانی قرار گرفتــه و به عنــوان یکی از بن‌مایه‌های فلسفة سیاسی اسلام مورد تحقیق و پژوهش قرار گیرد. خوشبختانه این رویکرد در متن قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی مورد تصریح قرار گرفته و بر آن تأکید شده است. در اصل هشتم قانون اساسی آمده است که: «در جمهوری اسلامی ایران، دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر، وظیفـه‌ای است همگــانی و متقابل بر عهــده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت ...»

معاون رئیس جمهور تاکید کرده است: اینجانب از این منظر، اعتقاد راسخ دارم که چنانچه خبرنگاران و اصحاب رسانه با عزم جزم و با رعایت موازین قانونی و عطف توجّه به مصالح کلان ملّی در این راه گام بردارند، از زمرة مجاهدان فی سبیل‌الله و مبارزان خستگی‌ناپذیرِ کارزار نور علیه ظلمت به شمار خواهند آمد و ارج و منزلت آنان، همسنگ و همعنان با مقام و جایگاه دلاورانی است که در طول قرون متمادی در مسیر پاسداری از حریم سرزمین مقدّس اسلامی و صیانت از حرمت و قداست ارزشهای دینی و آیینی فداکاری نموده‌اند.

صالحی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای رسانه و شهیدان راه آزادی و آگاهی به ویژه شهید والامقام محمود صارمی، نوشته است: بر عزم و همّت همه فعالان و تلاشگران حوزه رسانه درود می‌فرستم و توفیقات روزافزون همگان را در راه خدمت صادقانه و خالصانه به میهن عزیز اسلامی از درگاه یگانه هستی‌بخش مسئلت می‌نمایم.

کد خبر 385029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.