بافت‌های آسیب‌زایی که موجب بروز ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود

یک کارشناس شهرسازی گفت: پس از شکل‌گیری سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای، تنها رسالت مدیران و جامعه شهری حمایت روانی و اجتماعی از ساکنان این مناطق و تشکیل سازمان‌های مردم نهاد به منظور ایجاد شغل برای سرپرستان خانوارها است.

فرزاد مومنی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بافت‌های شهری به سه دسته بافت‌های غیر رسمی یا سکونتگاه های غیر رسمی، بافت‌های حاشیه‌ای، بافت‌های فرسوده، بافت تاریخی و بافت نوساز تقسیم می‌شود.

وی با بیان اینکه محدوده شهر یک محدوده مشخص و قانونی است، افزود: چنانچه ساخت و سازها بدون مجوز و پروانه شهرداری شبانه در خارج از حریم شهرها انجام شود، سکونتگاه‌های غیر رسمی در حاشیه شهرها به وجود می‌آید.

این کارشناس شهرسازی عنوان کرد: نبود نظارت کافی در گذشته‌ موجب شده تا تعداد سکونتگاه‌های غیر رسمی به سرعت افزایش پیدا کند، اما خوشبختانه امروز نظارت بر ساخت و سازهای خارج از محدوده و حریم قانونی شهر با دقت بیشتری پیگیری می‌شود.

مومنی تصریح کرد: این سکونتگاه‌ها در زمین‌های کشاورزی که بیشتر در حاشیه شهر قرار داشتند، شبانه و توسط مهاجران ساخته شده و عملا این سکونتگاه‌های غیر رسمی را وارد محدوده قانونی شهر کرده است.

وی ادامه داد: این سکونتگاه‌ها به تدریج و همزمان با توسعه افقی وارد محدوده قانونی شهر شده و معضلاتی را برای زیرساخت‌های شهری، شهروندان و مدیریت شهری به وجود آورده است.

این کارشناس شهرسازی گفت: ساکنان این مناطق عمدتا افرادی با مشکلات اقتصادی هستند، این افراد بدون مجوز و هماهنگی و در حاشیه شهر اقدام به ساخت و سازهای غیر استاندارد کرده‌ و سکونتگاه‌های غیر رسمی را در نقطه‌ کور حوزه نظارتی مدیریت شهر ایجاد کرده‌اند.

مومنی تاکید کرد:  نقطه کور حوزه نظارتی شهر معمولا ازنظر کالبدی و اجتماعی فضایی ناامن است و خانواده‌های ساکن در این مکان‌ها در معرض انواع آسیب‎های اجتماعی قرار دارند.

وی با اشاره به فراگیر بودن فقر در این مناطق، خاطر نشان کرد: ساکنان مناطق حاشیه‌ای به دلیل ناتوانی‌ اقتصادی توان رسیدگی به کودکان خود را ندارند و فرزندان آنان در معرض آسیب‌های روحی و جسمی هستند که آینده آنان و جامعه شهری را تهدید می‌کند.

این کارشناس شهرسازی افزود: تنها رسالت مدیران و جامعه شهری پس از شکل‌گیری این سکونتگاه‌ها، حمایت روانی و اجتماعی از ساکنان این مناطق است، تشکیل سازمان‌های مردم نهاد به منظور شناسایی ساکنان این مناطق و فراهم آوردن شرایط اشتغال برای سرپرستان خانواده‌ها تا حد زیادی به کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و از بین رفتن روح، روان و آینده کودکان مناطق حاشیه‌ای کمک می‌کند.

مومنی تاکید کرد: در صورتی که مدیریت شهر به مسائل کالبدی و اجتماعی بافت‌های حاشیه‌ای توجه کافی نداشته باشد وضعیت ساکنان این مناطق هر روز بدتر می‌شود و این سکونتگاه‌ها به مراکز ترویج فساد، فحشا و ناهنجاری‌های اجتماعی تبدیل می‌شود، در حال حاضر نیز بافت‌های حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیر رسمی ریشه بسیاری از این ناهنجاری‌ها است و موجب گسترش ناامنی و فساد در تمامی مناطق شهر می‌‎شود.

کد خبر 385026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.