نمی‌شود شهری مثل اصفهان برای ساخت مترو معطل بماند

شهردار اصفهان با بیان اینکه مگر می‌شود شهری مثل اصفهان برای ساخت مترو معطل بماند؟ گفت: دیگر نمی‌توانیم برای ساخت خطوط دیگر مترو ۱۸ سال صبر کنیم برای همین ناگزیر هستیم در دو جبهه و سه شیفت کار را ادامه دهیم؛ دولت نیز باید به تعهدات خود عمل کند و دیگر دستگاه‌های مرتبط نیز همکاری کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی امروز (چهارشنبه) در دوازدهمین نشست هم اندیشی معاونان و مدیران حمل ونقل و ترافیک و رؤسای پلیس راهور کلانشهرهای کشور در اصفهان، اظهار کرد: با وجود اینکه از اصفهان گفتن در این جلسه مناسب نیست، اما نمی‌توانیم در وصف آن هیچ نگوییم اصفهان برای همه شناخته شده است چراکه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بسیاری دارد که شاید بسیاری از آن نهفته است.

وی افزود: اصفهان در دو مقطع تاریخی حساس و در دو دوره حکومتی، پایتخت ایران بوده است و امروز به عنوان جهان‌شهر و شهری که عضو شبکه خلاق شهرهای جهان است و همچنین به عنوان شهر پایلوت دوستدار کودک به سمتی حرکت می‌کند که بتواند بیش از پیش شهر را زیست پذیر کند.

شهردار اصفهان از مسئولان این نشست درخواست کرد: فرصتی از این برنامه را به بازدید از بعضی نقاط شهر اصفهان اختصاص دهند تا بیشتر با این جهان‌شهر آشنا شوند.

وی با اشاره به گذشته شهر اصفهان افزود: در مقطعی از تاریخ، اصفهان به عنوان مرکز ریسندگی و بافندگی ایران فعالیت داشته، فیلم‌هایی که از آن زمان موجود است نشان می‌دهد همه مردم با دوچرخه به این کارخانه‌ها رفت و آمد می کردند و به همین دلیل اصفهان به "شهر دوچرخه‌ها" معروف شده است.

نوروزی گفت: در دو سال گذشته ایستگاه‌های دوچرخه در شهر اصفهان دو برابر شده است همچنین استقبال کنندگان و استفاده کنندگان از این وسیله حمل و نقل پاک نیز رشد چندین برابری داشته‌اند، ای کاش این مسیر بدون چالش ادامه پیدا کند و به جای استفاده از خودروهای تک سرنشین که یکی از معضلات بزرگ شهرها و کلانشهرها از جمله اصفهان شده است و ترافیک خسته کننده‌ای را برای مردمان شهر به وجود آورده همه از دوچرخه استفاده می‌کردند.

وی اضافه کرد: درست است که اصفهان دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، اما روزانه چهار میلیون مسافر از شهرهای اطراف و همچنین داخل شهر اصفهان در حرکت هستند.

شهردار اصفهان با اشاره به افتتاح خط یک مترو اصفهان در یک سال گذشته تصریح کرد: خط دو قطار شهری اصفهان نیز با سرعت در حال احداث است تا از آلایندگی‌ها و ترافیک خسته کننده این شهر فاصله بگیریم.

خشکسالی و آلودگی هوا در شهر اصفهان شرایط خاصی را ایجاد کرده است

وی با بیان اینکه کم آبی، خشکسالی و آلودگی هوا در شهر اصفهان شرایط خاصی را ایجاد کرده است، عنوان کرد: خشکی زاینده رود در سال گذشته و سال‌های قبل نه تنها به کشاورزی و شور و نشاط شهر آسیب وارد کرده، بلکه شهر را در معرض خطر فرونشست قرار داده و خطر اساسی برای شهر ایجاد کرده است؛ باید مسئولانی که در این حوزه تعهداتی را برعهده دارند برای رفع آن چاره اندیشی کنند.

نوروزی با بیان اینکه برگزاری چنین نشست‌هایی می‌تواند راهی اساسی برای رفع دردهای مشترک در کلانشهرها باشد تا در این باره چاره اندیشی شود، خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این نشست ها و گفت وگوها این است تا با هم اندیشی، تعامل و هم فکری دستگاه‌های مرتبط مشکلات مشترک در کلانشهرها و چه بسا کل شهرهای ایران رفع شود چراکه تقریباً امروز مشکلات همه شهرها یکسان است.

وی اظهار کرد: اگر در فضای مدیریت واحد شهری سطح تعاملات همه دستگاه‌ها به ویژه پلیس و شهرداری افزایش پیدا نکند معضل ترافیک رفع نخواهد شد؛ مگر می‌شود به دنبال زیست پذیری شهر باشیم، اما مدیریت‌ها همگون و واحد نباشد، برای توسعه پایدار شهری باید شرایطی فراهم شود تا همه دستگاه‌ها به یک مدیریت واحد شهری برسند. یقیناً باید نمایندگان مجلس باسرعت بخشیدن به این مسئله راه را برای مدیریت شهری هموار کنند.

در تعامل با پلیس توانسته‌ایم تا حدی بر معضل ترافیک غلبه کنیم

وی با بیان اینکه در شهر اصفهان با ایجاد زیرساخت و تعامل با پلیس تا حدی بر معضل ترافیک غلبه کرده‌ایم، اما ادامه روندی که وجود دارد و بی‌توجهی دستگاه‌هایی که باید به تعهدات خود عمل کنند قطعاً مشکلاتی به وجود خواهد آورد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه سال گذشته مبلغ ۱۲۰ میلیاردتومان از طریق دوربین‌های شهرداری جریمه ثبت شده است، گفت: قانون مقرر کرده سهم شهرداری‌ها در مرکز استان‌ها از این جریمه‌ها به حساب شهرداری‌ها واریز شود تا کنترل ترافیکی شهر اعمال و بهبود یابد، اما سال گذشته از این مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومانی، تنها ۵۰۰ میلیون تومان به حساب شهرداری اصفهان واریز شده است چه کسی پاسخگوی این بی قانونی است؟ دولت چه نقشی دارد؟ وزارت کشور چه وظیفه‌ای دارد؟ سازمان شهرداری‌ها چه تعهدی دارند؟ اگر تمام پول ثبت جریمه‌ها که توسط دوربین‌های شهری در سال گذشته به ثبت رسید به حساب شهرداری اصفهان واریز شده بود آیا وضعیت دوربین‌های کنترل ترافیک بهبود پیدا نمی‌کرد؟ مگر همه معتقد به رعایت اصل حاکمیت قانون نیستیم؟

وی اضافه کرد: انتظار داریم در چنین جلساتی تصمیماتی اتخاذ و قانون رعایت شود، مگر قانون نگفته یک سوم هزینه سفرهای درون شهری توسط دولت، یک سوم توسط مسافر و یک سوم توسط شهرداری‌ها پرداخت شود؟ اما در شرایط اقتصادی کنونی بخش مربوط به دولت نیز توسط شهرداری‌ها پرداخت می‌شود که این کار را برای شهرداری‌ها سخت کرده است؛ هرچند درک درستی از وضعیت بودجه‌ها و اقتصاد کشور داریم، اما با یک نگاه درست و همه جانبه متوجه خواهیم شد که حمل ونقل عمومی در اولویت قرار دارد.

معطلی دو ساله تصویب آیین نامه تاکسی‌های اینترنتی

نوروزی با بیان اینکه تصویب آیین نامه تاکسی‌های اینترنتی دو سال است که معطل مانده، ادامه داد: این موضوع شهرداری اصفهان را با رانندگان تاکسی دچار مشکل کرده است چراکه قانون می‌گوید حمل ونقل عمومی به عهده شهرداری‌ها است و شهرداری نیز با توسعه تاکسی‌ها مخالف نیست، اما مشکل نظام‌مند شدن آن‌ها است که در این راستا برای متولیان امر که شهرداری‌ها هستند باید راهکار پیدا کرد.

وی با اشاره به برگزاری دوازدهمین نشست هم اندیشی معاونین و مدیران حمل ونقل و ترافیک و رؤسای پلیس راهور کلانشهرها در اصفهان افزود: سطح این جلسه به گونه‌ای است که می‌تواند در آن تصمیمات خوبی توسط مسئولان کشوری و استانی اتخاذ شود، دولت باید به تعهدات خود برای پرداخت هزینه‌های ساخت مترو عمل کند؛ در سال‌های گذشته هزینه ساخت هر کیلومتر مترو ۵۰ میلیون دلار بود، در حال حاضر نیز این هزینه ۵۰ میلیون دلار است، اما آیا مبلغ دلار در آن سال‌ها با اکنون یکسان است؟ برای اوراق مشارکت ۵۰۰ میلیارد تومانی، ۵۰۰ بار به تهران برویم تا برای یک سال یک هزار میلیارد اوراق مشارکت بگیریم که این مبلغ هزینه ساخت کمتر از دو کیلومتر مترو است درصورتی که هزینه هر کیلومتر مترو برای شهر ۵۰ میلیون دلار است.

شهردار اصفهان تأکید کرد: مگر می‌شود شهری مثل اصفهان برای ساخت مترو معطل بماند؟ نمی‌توانیم برای ساخت خطوط دیگر مترو ۱۸ سال صبر کنیم برای همین ناگزیر هستیم در دو جبهه و سه شیفت کار را ادامه دهیم؛ دولت نیز باید به تعهدات خود عمل کند و دیگر دستگاه‌های مرتبط نیز همکاری کنند و اگر این مهم محقق شود به طور حتم امید در دل مردم ایجاد می‌شود.

رضایت شهروندان به معنای امنیت و صلح پایدار است

وی تاکید کرد: باید فرصتی فراهم شود تا مدیران در شهرها بتوانند به موقع و با سرعت خدمت رسانی کنند، مردم اگر چنین خدماتی را ببینند قطعاً از عملکرد مدیران شهری رضایت خواهند داشت و رضایت شهروندان به معنای امنیت و صلح پایدار است.

نوروزی ادامه داد: شهرداری  شبانه روز درگیر کار و خدمت رسانی است اگر یک روز ساعت پنج صبح یک هزار و ۲۰۰ اتوبوس در شهر متوقف شود، زباله‌ها هر شب در شهر جابه جا نشود، اگر نخاله‌ها از شهر به بیرون حمل نشود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

وی گفت: امیدوار هستیم برگزاری این نشست‌ها با حضور مسئولان دلسوز و به ویژه پلیس که ضامن امنیت در کشور است و بار سنگینی بر دوش دارد، بتواند صدای معاونان حمل ونقل شهرداری‌ها را به گوش مسئولان برساند چرا که درد مشترک همه شهرها است.

کد خبر 385024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.