توسعه شهر شناور نروژی بر اساس استاندارد "کربن صفر"

طی مزایده‌ای که بین طراحان و معماران بسیاری از سراسر دنیا برای احیا و توسعه شهر برگن برگزار شد، گروهی از معماران اهل لندن با ارائه طرح پیشنهادی خود برنده شدند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در طرح پیشنهادی معماران اهل لندن، قرار شد شهر ساحلی برگن در کشور نروژ به نمونه‌ای درخشان از یک توسعه شهری "کربن صفر" تبدیل شود. طی پروژه ساخت شهر "کربن صفر" برگن تعداد هزار و ۶۰۰ خانه روی آب‌های خلیج Store Lungegardsvann ، مرز بین مرکز شهر و مناطق جنوبی آن، ساخته خواهد شد. طراحی منحصر به فرد و استفاده از چوب به عنوان ماده اصلی برای ساخت تمام خانه‌های این شهر شناور نیاز به انرژی و تاثیرات کربن را به حداقل رسانده است.

معماران شهر شناور برگن با همکاری گروهی از معماران محلی با هدف دستیابی به شهر پایدار اقدام به طراحی این شهر کردند. علاوه براین، طراحی شهر جدید باعث احیا مرکز شهر برگن می‌شود چرا که مهاجرت بسیاری از ساکنان این منطقه به حومه‌های شهر باعث کاهش چشمگیر جمعیت شده بود.

مرکز شهر برگن که در مرز بین کوه‌ها و آب‌ها واقع شده است، فضای زیادی برای پیشرفت ندارد. در نتیجه، معماران تصمیم گرفتند برای ایجاد شهر پایدار از ساختمان‌های کربن صفر بهره گیرند. پیاده‌روهای این شهر شناور پوشیده از چوب خواهد بود و در مسیر عبور مردم عناصر مختلفی نظیر استخر شنا، مراکز قایقرانی، فروشگاه‌های متعدد، قهوه‌خانه‌ها و فضاهای اجرای موسیقی قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، بخش‌هایی از شهر به عنوان فضاهای عمومی با باغچه‌ها و وسایل سرگرمی، افراد بسیاری را به سمت خود جذب خواهد کرد و زیبایی شهر را دوچندان می‌کند.

خانه‌های جدید، که تعداد آن‌ها به بیش از هزار و ۶۰۰ عدد می‌رسد، به گونه‌ای طراحی خواهد شد که تعامل اجتماعی بین ساکنان را افزایش دهد و طیف وسیعی از انواع خانه‌ها، از خانه‌های شخصی گرفته تا خانه‌های مشترک، مکان‌هایی برای تحصیل دانش‌آموزان، فروشگاه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، مراکز تفریحی و دفاتر اداری را در بر خواهد گرفت. این ساختمان‌های چوبی مشابه خانه‌های سنتی برگن با سقف شیروانی است که در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته شده است.

در سراسر شهر شناور برگن، راهروهایی خورشیدی نصب خواهد شد که باعث جذب نور خورشید و هدایت آن به داخل تمام خانه‌های شهر می‌شود در نتیجه نیاز به مصرف انرژی را به حداقل می‌رساند. علاوه‌براین، اسکله‌ها و قایق‌هایی شخصی و عمومی در سراسر شهر پراکنده خواهد شد که ساکنان با استفاده از این قایق‌ها می‌توانند به مناطق مختلف و البته مرکز شهربرگن سفر کنند.

کد خبر 385022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.