فروش فضای شهر برای اداره آن روش قابل ادامه‌ای نیست

شهردار تهران گفت: فروش فضای شهر برای اداره آن روش قابل ادامه‌ای نیست چون تهران را غیرقابل سکونت خواهد کرد.

به گزارش ایمنا از مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، پیروز حناچی در دیدار با مدیران رسانه ها اظهار کرد: وقتی بی‌رویه تراکم می‌دهیم  یعنی ارزش شهر و هویت شهر را  فروخته ایم.

وی گفت:‌ باید اول هزینه‌های جاری خود را کم کنیم و همزمان بهره‌وری شهرداری را بالا ببریم.

شهردار تهران ادامه داد: انتخابات ۱۳۹۶ شورای‌شهر در مقیاس کلانشهرها معنی‌دار و نتیجه آن، تقاضای انباشته برای تغییر در اداره امور شهرها بود.

وی با بیان اینکه باید نگاه و تصورمان را از کار و اقدامات در شهر قدری تغییر دهیم، تصریح کرد: باید به این پرسش پاسخ دهیم که آیا شهر را تنها یک کارگاه ساختمانی می بینیم؟ ژاپنی‌ها بعد از زلزله کوبه کتابی را منتشر کردند که محور آن بازسازی کوبه به‌ همراه این قابلیت بود که بتوان آثار گذشته را نیز در شهر دید.

حناچی ادامه داد: آن‌ها توجه به این نکته را یک ارزش تلقی می‌کنند، اما ما به آن بی‌توجهیم؛ با وجود این بی‌توجهی می‌پرسیم چرا شهروندان ما حس تعلق به شهر ندارند؛  پاسخ روشن است.

وی شرایط اقتصادی حال حاضر را ایده‌آل ندانست و افزود: دخل‌وخرج با هم تفاوت دارد؛ بخشی از این مشکل به شیوه اداره شهر توسط ما و بخش دیگر به شرایط اقتصادی کشور باز می‌گردد، اما یکی از دلایل اصلی این موضوع بدهی کلان است.

حناچی با بیان اینکه مشکل بدهی‌های کلان شهرداری این است که اگر پرداخت نکنیم، دیگر نمی‌توانیم تسهیلات بگیریم و بسیاری از فرصت‌ها را از دست می‌دهیم اضافه کرد: تعادل یعنی با کار جدید رضایتمندی ایجاد کنیم اما از طرف دیگر به این بدهی‌ها نیز برسیم؛ گذشته از هزینه دستمزدها و حقوق کارمندان، حمل‌ونقل عمومی ٧٠ درصد هزینه‌های شهرداری را به خودش اختصاص داده است.

وی با اشاره به سه جانبه گرایی گفت: فضای شهر حاصل اشتراک سه دایره است؛ دایره اول نماینده منافع سرمایه‌گذاران و سرمایه‌داران است، شهر بدون سرمایه ساخته نمی‌شود و شهر موفق سرمایه بیشتری به خود جذب می‌کند، دایره دوم مربوط به منافع سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان است و دایره سوم نیز حوزه منافع شهروندان را نمایندگی می‌کند.

شهردار تهران عنوان کرد: اگر دایره اول و دوم به دایره سوم بی توجه باشند، پروژه های مسموم در شهر رشد می کند، تلاش ما این است که به حریم دایره سوم هویت ببخشیم؛ وقتی شهر را تنها با سرمایه‌گذار اداره کنیم به این معناست که ۸ میلیون دیگر را نادیده گرفته‌ایم و تهران دیگر شهری برای همه نیست.

وی حوزه قلمرو عمومی را بزرگترین سرمایه شهر برشمرد و افزود: هر قضاوتی که از یک شهر داشته باشید مربوط به حوزه قلمرو عمومی آن است؛ هر آن‌چه از پاریس و استانبول و لندن در ذهنتان نقش می‌بندد، مربوط به حوزه قلمرو عمومی آنان است؛ شهرها در حوزه قلمرو عمومی است که با هم رقابت می‌کنند چون همه می‌توانند به شکل عادلانه از آن استفاده کنند.

برای اداره شهر تهران نیازمند حمایت افکار عمومی هستیم

حناچی با بیان اینکه برای اداره شهر تهران نیازمند گفت‌وگو و حمایت افکار عمومی هستیم، خاطرنشان کرد: اگر همه چیز را به شکل منفی ببینیم، در همان چنبره منفی می‌مانیم؛  ما در بعضی حوزه‌ها وضعیت خیلی خوبی داریم.

وی یادآور شد: کمتر شهری را در دنیا می‌بینید که طبیعت این قدر به آن نزدیک باشد؛ چرا ما البرز را نمی‌بینیم؟ البرز بزرگترین سرمایه تهران است که سالانه از آن ٢۴٠ میلیون متر مکعب آب به شهر می‌رسد.

شهردار تهران به مشکلات مطبوعات نیز اشاره کرد و گفت: ما پیگیری مشکلات مطبوعات را وظیفه خود می‌دانیم و در هیات دولت هم تا جای ممکن برای آن تلاش کردیم.

 وی ادامه داد: تمام تلاشمان این است که تراز اداره کشور را در هزینه‌ها کنترل کنیم؛ اگر از من بپرسید یکی از دو مشکل شهرداری چیست، می‌گویم انباشت نیروی انسانی. ما سه برابر آن‌چه نیاز داریم، در شهرداری نیرو استخدام کرده‌ایم که تلاش می‌کنیم آن را مدیریت کنیم.

حناچی به انتخابات شورایاری‌ها نیز پرداخت: اگر می‌خواستیم به آهنگ‌های مخالف در شورایاری گوش کنیم، باید آن را متوقف می‌کردیم اما شرایطی پیش آمد که کار با کمک وزارت کشور و دولت پیش رفت.

وی با بیان اینکه در یک ماه هفت هزار نفر برای برگزاری انتخابات آموزش دیدند افزود: چندین هزار دستگاه اخذ رای الکترونیکی از وزارت کشور گرفتیم و برای انتخابات تنظیم کردیم؛ این رخداد یک مانور عظیم انتخابات الکترونیک بود.

شهردار تهران با اشاره به اینکه مطلعم که شورای نگهبان نیز بازرسانی را برای بازدید به شعب ارسال کرده بود گفت: نتایج انتخابات همان شب قابل انتشار بود و میان هیات اجرایی و هیات نظارت حداقل اختلاف وجود داشت.

وی درباره همکاری با رسانه‌ها گفت: از رسانه‌ها می‌خواهم برای مصلحت شهر به ما کمک کنند،  این لزوما به‌معنای تایید ما نیست بلکه می‌تواند نقد سازنده نیز باشد. این به معنای دفاع از منافع مردم است.

حناچی اظهار کرد: در تهران در شرایطی به سر می‌بریم که چون درباره بعضی موارد اطلاعات زیادی منتشر نمی‌شود، پس بسیاری عکس‌العمل‌ها نیز به وجود نمیاید. برخلاف ادعای رایج، وضعیت سلامت در تهران از تمامی مراکز استان‌ها بهتر نیست؛ مثلا وضعیت دیابت در تهران واقعا بدتر از اکثر جاها است.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: اگر بخواهم به دومین مشکل بزرگ تهران اشاره کنم، از آلودگی و ترافیک می‌گویم که در هم تنیده هستند.
شهردار تهران‌ عنوان کرد: ۴۰ درصد آلودگی تهران مستقیما به تردد خودروهای شخصی مربوط است؛ بخشی از حل این مشکل اصلاح سوخت بود، بخشی از آن کنترل معاینه فنی بود و بخش دیگرش نیز، کاهش استفاده از خودروی شخصی و تک‌سرنشین است.

وی در ادامه با بیان اینکه به زودی چهار قطار آماده به خطوط ۶ و ٧ می‌پیوندد گفت: تامین واگن کار بسیار سختی است؛ از طریق شورای‌ شهر توانسته‌ایم ٢ هزار میلیارد اوراق مشارکت برای تامین قطارها بگیریم. دولت نیز کمک‌رسانی و مسیرهای لازم را برای ما باز کرده است. داریم تلاش می‌کنیم تا قطار تامین واگن‌ها را به مقصد برسانیم.
حناچی درباره موضوع برج‌باغ‌ها نیز توضیحاتی داد: جهت‌گیری عمومی شورا و شهرداری در موضوع برج‌باغ‌ها علاوه بر مشکلاتی که برای شهرداری به وجود می‌آورد، کار بسیار درستی بود و باید انجام می‌شد؛  تا کنون هم دو مورد از باغ‌هایی که می‌توانستند تبدیل به برج شوند، نجات پیدا کردند.

وی با اشاره به اینکه ۲ لایحه در دولت است که باید در این مجلس به تصویب برسد ادامه داد: لایحه مالیات بر ارزش افزوده که سهم شهرداری‌ها را افزایش خواهد داد و ما را ملزم می‌کند تا معلوم کنیم شهرداری‌ها چطور اداره می‌شوند؛ دومین لایحه نیز لایحه منابع پایدار است که از شما رسانه‌ها خواهش می‌کنم نه به خاطر تهران، بلکه به خاطر تقویت مدیریت شهری کشور از این ۲ لایحه حمایت کنید.

شهردار تهران در ادامه کمک به رسانه‌ها در تولید محتوا را وظیفه شهرداری تهران دانست و وعده داد که هر اطلاعات مورد نیاز توسط مرکز ارتباطات شهرداری در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: درمورد سامانه ١٣٧ و ١٨٨٨ تذکرات لازم داده شده است و قاطعانه با تخلفات برخورد می‌کنیم.

شهردار تهران درباره قلمروهای عمومی خاطرنشان کرو: حتما تابه‌حال حس کرده‌اید در بسیاری از شهرهای دنیا دوست دارید در فضاهای خاصی بمانید و از آن‌ها خارج نشوید؛ این یعنی افزایش حس تعلق به شهر. ما این کار را در میدانگاه هفت‌تیر با حداقل هزینه انجام دادیم و هدف این است که با حداقل هزینه، بهره‌وری را به حداکثر برسانیم.

وی افزود: امیدواریم ما را در این موضوع کمک کنید؛ لاله‌زار، میدان امام خمینی، بازار و باب همایون نقاط هدف بعدی ما برای توقیت حوزه قلمرو عمومی خواهند بود؛ لاله‌زار قدیمی‌ترین خیابان تهران و مربوط به دوره قاجار است و شایسته نیست که در قدیمی ترین شهر تهران از حجم تردد ماشین، موتور و آدم سرگیجه بگیریم.

وی با درخواست از رسانه ها برای کمک کردن در حوزه‌هایی که به منافع عمومی مربوط هستند، گفت: در موضوع دوچرخه حساسیت‌هایی وجود دارد که اگر به آن‌ها توجه نشود، شاید مشکل ایجاد شود؛ ما برای این حاشیه‌ها به دنبال راهکار هستیم.  

کد خبر 385021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.