۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
خانه‌ای به قدمت قاجار

خانه نظام الاسلام یکی از خانه‌های تاریخی شهر اصفهان است که از دوره قاجار به یادگار مانده است. این خانه تاریخی متعلق به روحانی نامدار اصفهانی نظام الاسلام میرزا محمد دستجردی، ملقب به میرزا محمد معلم است که در اواسط دوران قاجار و در جنبش­های مشروطه ­خواهی اصفهان نقش تعیین کننده‌ای داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدمت ساختمان نظام الاسلام به ۱۵۰ سال پیش یعنی اواخر دوره قاجار بازمی‌گردد. مالک اصلی این بنا نظام الاسلام میرزامحمد ملقب به میرزا محمد معلم بوده که اکنون قبر این بزرگوار در تکیه کازرونی است. پسر اول ایشان مجدالاسلام است که خانه به صورت ارث به ایشان می‌رسد.

این بنا در میراث به نام مجد العلما ثبت شده، در صورتی که مجد العلما لقب پسر آقای نجفی برادر آقا نورالله صاحب خانه مشروطیت بوده که اشتباهاً این خانه به جای مجدالاسلام به مجدالعلما ثبت شده است. خانه مجد در تاریخ ۱۸/۶/۹۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

در اصلی خانه به سبک قدیمی دارای دو کوبه یکی مربوط به آقایان و دیگری مربوط به خانم‌ها بوده است روبه روی در یک هشتی قرار دارد که یک راهنما برای مهمانان خانه بوده است، در طبقه بالا اتاق‌های شاه نشین بوده که شامل سه اتاق سه دری، پنج دری و سه دری است. از آنجا که مجدالاسلام روحانی و در دوره مشروطیت عضو مجلس شورای ملی بودند و فعالیت‌های زیادی داشتند، این خانه محل رفت وآمد سردار جنگ، استاد همایی، حبیب الله صولت وبسیاری از بزرگان دیگر بوده و اتاق‌های طبقه بالا محل پذیرایی از این بزرگان بوده است.

ایوان روبروی طبقه بالا دارای شش ستون با گچ‌بری است. درست در طبقه پایین ساختمان نیز حوضخانه قرار دارد که از طبقه بالا این فضا کاملاً مشخص است. حوضخانه شامل یک حوض در وسط و اتاق‌های اطرافش است که اندرونی بوده و بیشتر اهالی خانه در فصل تابستان که هوا گرم می‌شده از این قسمت استفاده می‌کردند.

در خانه یک حیاط مرکزی با حوض بزرگ وسط آن و باغچه‌های اطراف حوض و اتاق‌های که در دور تا دور حیاط به چشم می‌خورد. اتاق‌های ضلع شمالی شامل سه اتاق سه دری، پنج دری و سه دری است. اتاق‌های ضلع شرقی و غربی شامل دو اتاق سه ‌دری و پنج دری است، با درهای چوبی که هر چند نو ساز است، ولی طرح ساخت قدیمی در آن حفظ شده و بالای هر در پنجره‌های مشبک رنگی که از این شیشه‌های رنگی در ساخت‌های قدیمی برای ایجاد نور زیبا استفاده می‌کردند. ساخت سه دری و پنج دری نیز به دلیل حفظ بحث تقارن بوده است، ولی متاسفانه از آنجا که قبلاً به این خانه رسیدگی نشده، تمام درهای قدیمی دزدیده شده و ساختمان حالت مخروبه به خود گرفته بوده که مرمت‌کنندگان بنا بر اساس عکس‌هایی که از بنا به جا مانده، آن را بازسازی کرده‌اند؛ یعنی آنچه سالم بوده را نگه داشتند و مقاوم‌سازی را انجام داده‌اند تا این خانه دو باره رونق گذشته را بگیرد و محل رفت و آمد اهل هنر شود.

این بنا از تزیینات آنچنانی برخوردار نیست ولی چشم انداز بسیار زیبایی دارد. خانه نظام الاسلام هم اکنون پس از مرمت و بازسازی کلی به عنوان یک هتل سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کد خبر 385001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.