۴۰ تالار متخلف پلمب شد

کارشناس برنامه بهداشت مواد غذایی مرکز بهداشت محیط استان اصفهان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون با ۹۳ تالار متخلف در حوزه رعایت نکردن مسائل بهداشتی و استفاده از مواد غذایی فاسد برخورد و ۴۰ مرکز نیز پلمب شده است.

سید مهدی میرجهانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه آمار متمرکزی از تخلف در زمینه مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته در تالارهای پذیرایی وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به مواردی که ثبت شده است، این موضوع در سامانه جامع بازرسی قابل بررسی است.

وی ادامه داد: بیشترین شکایت در مورد مواد غذایی فاسد در تالارهای پذیرایی از طریق مردم به سازمان بهداشت منتقل می‌شود و در اسرع وقت رسیدگی به شکایات و معرفی به دادگاه صورت می‌گیرد، هر دو ماه یک بار از تالارهای پذیرایی بازرسی کامل انجام می‌شود که تا جای ممکن از صورت گرفتن تخلف جلوگیری شود.

کارشناس برنامه بهداشت مواد غذایی مرکز بهداشت محیط استان اصفهان خاطر نشان کرد: در اکثر تالارهای پذیرایی بیشتر مواد غذایی مصرفی است و هر تالار بر اساس موارد مصرفی مواد غذایی لازم را تهیه می‌کند تا کمترین دورریز مواد غذایی را داشته باشد و اینگونه تخلفات بیشتر مربوط به تالارهایی است که رستوران نیز دارند.

وی با توضیح اینکه اگر مشخص شود که تالار پذیرایی تخلفی در این زمینه داشته است، با قاطعیت تمام به دادگاه معرفی می‌شود، افزود: در دادگاه نیز ممکن است جزای نقدی، حبث و پلمب برای افراد خاطی در نظر گرفته شود و برای بازگشایی مجدد باید حکم صادره توسط دادگاه اجرایی شده باشد و بعد طبق روال خاصی طی درخواست کتبی که افراد برای بازگشایی مجدد می‌دهند، اگر مشکلاتشان رفع شده باشد، تحت شرایطی ویژه و طبق روند قانونی مجددا بازگشایی می‌شوند.

 میرجهانیان تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۳ مورد برخورد قانونی با تالارهای پذیرایی تحت پوشش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شده که ۴۰ مورد آن به پلمب انجامیده است و از ۳۵ تالار پذیرایی اجناس تاریخ مصرف گذشته، فاسد، غیرقابل مصرف و فاقد مشخصات لازم کشف شده و اقدامات قانونی لازم علیه آن‌ها انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه مواد غذایی، آشامیدنی و یا بهداشتی فاقد مشخصات و تاریخ مصرف گذشته که از تالارهای پذیرایی کشف شده، سریعا توسط معاونت بهداشت معدوم و نابود شده است، گفت: مقدار مواد غذایی، آشامیدنی و بهداشتی فاقد مشخصات که از این مکان‌ها از ابتدای سال جاری کشف شده، حدود ۵۷۴ کیلوگرم است.

کارشناس برنامه بهداشت مواد غذایی مرکز بهداشت محیط استان اصفهان توضیح داد: نوع مواد غذایی مکشوف و توقیف شده عمدتا مواد پروتیینی (انواع گوشت)، انواع آشامیدنی، نمک‌های فاقد مشخصات، مواد قندی و شیرینی است.

تخلفات تالارها را به ۱۹۰ گزارش دهید

وی با تاکید اینکه شکایات در درجه اول باید با شماره تلفن "۱۹۰" ( مستقیم و بدون پیش شماره)  مطرح شود، اضافه کرد: شهروندان پس از مطرح کردن شکایات می‌توانند کد پیگیری شکایت خود را از اپراتور دریافت و پس از گذشت چند روز نتیجه شکایتشان را پیگیری کنند، همچنین مراکز بهداشت سطح شهر نیز پذیرای شکایات حضوری و غیر حضوری شاکیان هستند.

جهانیان ادامه داد: مواردی مانند دسترسی به آب آشامیدنی سالم، عرضه مواد غذایی تازه و بهداشتی، رعایت نکات بهداشتی در حین عرضه مواد غذایی و رعایت بهداشت فردی کارکنان و خدمه باید توسط خود مردم که استفاده کنندگان این اماکن هستند، صورت بگیرد، چرا که مهم‌ترین ناظر و بازرس خود مردم هستند.  

کد خبر 384999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.