سفر جشنواره به همدان با اتوبوس شب

بیست و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان پس از دو سال وقفه در حالی کلید خورد که محل برگزاری آن از اصفهان به همدان منتقل شده و این شهر پس از اصفهان و کرمان، در سال۱۳۸۶ میزبان جشنواره شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا،علاوه بر جا به جایی مکان جشنواره، زمان آن هم از مهر به اردیبهشت منتقل شده و در فاصله زمانی دهم تا چهاردهم این ماه برگزار شد. از فیلم های شاخص سینمای ایران که در جشنواره بیست و یکم حضور پیدا کرد، می توان به بچه های ابدی ساخته پوران درخشنده، نصف مال من نصف مال تو به کارگردانی وحید نیکخواه آزاد و اتوبوس شب ساخته کیومرث پوراحمد اشاره کرد که هر سه اثر در شب اختتامیه جوایز اصلی را از آن خود کردند.
بچه های ابدی که پروانه زرین بهترین فیلم(به طور مشترک با نصف مال من نصف مال تو)، بهترین کارگردانی، بهترین دستاوردهای فنی و بهترین بازیگری نوجوان از بخش بین الملل و بهترین فیلم از نگاه داوران کودک و نوجوان را از آن خود کرده، ملودرامی است با محوریت نوجوانی مبتلا به بیماری سندرم داون که همراه برادرش ایمان زندگی می کند اما با ورود زنی جوان به نام نگار که ایمان قصد ازدواج با او را دارد، به مشکلاتی برمی خورد.
این اثر همچون فیلم های قبلی درخشنده مربوط به نوجوانان است و به بهانه آنها قصه اش را در بستر ملودرام روایت کرده است. این بار قهرمان فیلم او پسر نوجوانی مبتلا به سندرم داون است که پس از مرگ پدر و مادرش با تنها برادر خود زندگی می کند. درخشنده در این فیلم دست بر نکته ای گذاشته که برای مخاطب ملموس است؛ موضوع ازدواج ایمان با وجود برادری است که می تواند آرامش زندگی مشترک اش را تا حدودی برهم بزند.
فرار پسر از خانه، نقطه عطف مناسبی برای پرده اول فیلم است که آن را وارد فاز تازه ای کرده و مخاطب را کنجکاوانه به دنبال خویش می کشاند.کشمکش ها و خرده داستان های پرده میانی هم وظیفه خود را بابت درگیر کردن مخاطب با داستان به خوبی انجام داده و به سمت نقطه عطف دوم و گره گشایی می برد.
نصف مال من نصف مال تو ساخته وحید نیکخواه آزاد از جمله فیلم هایی است که ربط مستقیمی به طیف سنی کودک و نوجوان نداشته و عمده مخاطبانش در دیگر گروه های سنی قرار دارند. فیلم درباره دو دانش آموز دبستانی است که به طور تصادفی می فهمند با هم خواهر هستند در حالی که مادرانشان فرق دارند! حال این دو تصمیم می گیرند که به پدر خود که دو بار ازدواج کرده، کمک کنند.
یک خط داستانی آشنا و تکراری که بخشی از آن فارغ از دو زنه بودن مرد، شباهت هایی کمرنگ به فیلم خواهران غریب و رمان مشهور اریش کستنر دارد اما چیزی که مدنظر کارگردان و تهیه کننده فیلم بوده، ساخت یک فیلم کمدی به بهانه کودکان است که در این امر هم موفق نشان داده اند. نیکخواه آزاد که سابقه روشنی در تولید آثار کودک و نوجوان دارد، در این فیلم تلاش کرده تا یک کمدی مفرح برای طیف های سنی مختلف بسازد و بیش از هر مساله ای، گیشه را مد نظر داشته است.
اما مهمترین فیلم بیست و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان که در سال های اخیر بارها و بارها از شبکه های مختلف تلویزیونی به نمایش درآمده و علاقمندان پروپاقرص خود را دارد، اتوبوس شب اثر کیومرث پوراحمد است. فیلمی درباره روزهای نخست جنگ تحمیلی که نگاهی متفاوت به آن داشته و با وجود بهره گیری از لوکیشن های محدود، تماشاگر را میخکوب می کند.
یک راننده اتوبوس میانسال همراه اتوبوس کهنه اش روانه منطقه جنگی شده تا عده ای از اسرای عراقی را به پشت جبهه منتقل کند که در این مسیر با چالش هایی روبه رو می شود اما قهرمان فیلم کسی جز یک نوجوان آبادانی نیست که باید چهل اسیر را همراه راننده به پشت خط منتقل کند. نوجوانی که به یکباره در کوران جنگ قرار گرفته و باید بیش از سن خود درک کرده و رفتار کند.
اتوبوس شب دو بازی فوق العاده از خسرو شکیبایی و مهرداد صدیقیان در نقش های ذکر شده دارد که عملا وزن فیلم را بالا برده و کیفیت خاصی به آن بخشیده اند. به خصوص شکیبایی که در نقش خود ذوب شده و با آن زندگی کرده است. در عین حال نمی توان از اتوبوس شب گفت و از فیلمبرداری سیاه و سفید فوق العاده آن یادی نکرد.
 

کد خبر 384998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خلافکار IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    0 0
    که آزمایش بگیرم