۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳
درمان افسردگی با شکلات تلخ

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد افرادی که شکلات تلخ می‌خورند، کمتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار می‌گیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شکلات، یک ماده غذایی مجبوب در میان مردم جهان است، اما به دلیل قند و چربی بالای آن باید در مصرف این ماده غذایی اعتدال را رعایت کرد. از طرفی دیگر امروزه افسردگی به یک بیماری جدی در سراسر جهان تبدیل شده و روان درمانی و تجویز دارو، از رایج‌ترین روش‌های درمانی آن محسوب می‌شود.

متاسفانه داروهای ضد افسردگی نیز برای همه افراد نتیجه‌بخش نیست. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد نیمی از افرادی که این داروها را طبق تجویز پزشک مصرف می‌کنند، معمولا طی ۶ هفته اول درمان خود، استفاده از آن‌ها را قطع می‌کنند. بنابراین، کشف مداخلات سبک زندگی که بتواند علائم افسردگی را بهبود ببخشد، ضرورت دارد. به گفته محققان تمرینات ورزشی به برخی از مبتلایان افسردگی کمک کرده، اما برای همه موثر واقع نشده است. همچنین همه افراد نیز توانایی ورزش‌کردن را ندارند. از دیگر مواردی که می‌تواند نقش موثری در کاهش علائم افسردگی داشته باشد، تغییر رژیم غذایی است.

گروهی از محققان کالج دانشگاهی لندن در انگستان با همکاری پژوهشگران دانشگاه "Calgary" کانادا به تازگی تاثیر مصرف شکلات تلخ را بر افسردگی مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های پزشکی ۱۳ هزار و ۶۲۶ فرد را با میانگین سنی ۲۰ سال به بالا، مطالعه کرده و با استفاده از پرسشنامه سلامت، علائم افسردگی شرکت‌کنندگان را ارزیابی کردند. محققان عوامل مداخله‌گر مانند وزن، قد، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات، نژاد، درآمد و سیگارکشیدن را در نظر گرفتند. آن‌ها همچنین مصرف شکلات تلخ و شیرین را به صورت جداگانه بررسی کردند.

 هزار و ۳۳۲ نفر از افراد شرکت‌کننده در مطالعه شکلات مصرف می‌کردند که از این تعداد ۱۴۸ نفر آن‌ها، شکلات تلخ می‌خوردند. یافته‌های جدید نشان داد رابطه‌ مستقیمی بین مصرف شکلات و کاهش علائم افسردگی وجود ندارد، اما این نتایج در مورد مصرف شکلات تلخ، متفاوت بود؛ در بررسی جدید افرادی که شکلات تلخ مصرف کردند، ۷۰ درصد کمتر از بقیه افراد دارای علائم افسردگی بودند. همچنین کسانی که که شکلات مصرف کرده بودند، صرف نظر از نوع آن، کمتر از افرادی که هیچ نوع شکلاتی مصرف نکرده بودند، علائم مربوط به افسردگی را تجربه کردند.

نتایج این مطالعه در مجله Depression & Anxiety منتشر شده است.

کد خبر 384986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.