تونی موریسون، نخستین زن سیاه‌پوست برنده نوبل ادبیات درگذشت

تونی موریسون، نویسنده آمریکایی و اولین برنده زن سیاه‌پوست جایزه نوبل ادبیات در سن ۸۸ سالگی درگذشت.

به گزارش ایمنا به نقل از گاردین، خانواده و ناشر آثار تونی موریسون نویسنده مطرح امریکایی در بیانیه‌ای اعلام کردند که او پس از تحمل یک دوره کوتاه بیماری در یک مرکز پزشکی در شهر نیویورک درگذشته است.

در این بیانیه آمده است: گرچه درگذشت وی فقدان بسیار بزرگی است اما ما شکرگزاریم که او زندگی خوب و بلندی داشت و از طریق آثارش برای مخاطبان شناخته می‌شد.

وی به سبب پنج دهه نویسندگی درباره تجربه‌های سیاه پوستان امریکا شناخته می‌شد و کار خود را در ابتدا به عنوان ویرایشگر و سپس به عنوان نویسنده رمان‌های مهمی درتاربخ ادبیات امریکا ثبت کرد.

تونی موریسون با نام اصلی «کلوئی ووفورد» نویسنده و استاد دانشگاه است که تاکنون جایزه‌هایی چون نوبل ادبیات و پولیتزر را از آن خود کرد.

از او به عنوان نویسنده‌ای یاد شده که رمان‌هایش سرشار از نیروهای بصری و مضامین شاعرانه هستند و به واقعیت زندگی آمریکایی جان می‌بخشند.

«دلبند»، «آبی‌ترین چشم» «، «عشق»، «سرود سلیمان»، «خانه» و «یک بخشش» از مهم‌ترین رمان‌های این نویسنده هستند.

این نویسنده سرشناس آمریکایی در سال ۱۹۹۳ برنده جایزه ادبی نوبل شد. آثار او به خاطر فضای حماسی، دیالوگ‌های زنده و به تصویر کشیدن شخصیت‌های سیاه‌پوست آمریکایی مشهور است. او در سال ۲۰۱۰ نیز نشان «لژیون دونور» فرانسه را دریافت کرد.

«موریسون» نخستین زن سیاهپوستی است که یک کرسی به نام خود در یکی از دانشگاه‌های بزرگ آمریکا (دانشگاه پرینستون) دارد. او همچنین اولین زن سیاهپوست آمریکایی است که جایزه نوبل را دریافت کرده است.

کد خبر 384984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.