۱.۷ میلیارد تومان درآمد قراردادهای خرید تضمینی برق در سال ۹۷

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان اینکه تاکنون ۵۰ قرارداد خرید تضمینی به ظرفیت یک مگا وات منعقد شده است، گفت: ۱.۷ میلیارد تومان درآمدی است که سال گذشته از طریق این ۵۰ قرارداد کسب شده که رقم قابل توجهی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سارا صالحی امروز سه شنبه -۱۵ مردادماه- در نشستی خبری با بیان اینکه افزایش ظرفیت نصب سامانه‌های خورشیدی دردست پیگیری است، رشد آهسته ای دارد اما به‌طور پیوسته در حال انجام است، اظهار کرد: قراردادهای خرید تضمینی با ظرفیت بیش از یک مگا وات در شهر اصفهان در حال انجام است. البته یک مگا وات مقدار زیادی نیست و تقریبا یک در هزار پیک مصرف محسوب می شود اما به نسبت انجام چنین قرادادهایی اقدام خوبی است.

وی یادآور شد: از سال ۱۳۹۴ قراردادهای خرید تضمینی جاری شده و در حال رشد است. تاکنون ۵۰ قرارداد خرید تضمینی به ظرفیت یک مگا وات منعقد شده است. ضمن اینکه خرید تضمینی نیز برای بلند مدت انجام می شود.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان تصریح کرد: هر شخصی حتی با یک مورد سرمایه گذاری، مطلوبیت اقتصادی این اقدام را لمس کرده و این مهم باعث شده که برای تکرار سرمایه‌گذاری رغبت پیدا کنند. اما نیاز است که این مطلوبیت اقتصادی به شکل گسترده تری شکل بگیرد.

وی با اعلام اینکه ۱.۷ میلیارد تومان درآمدی است که سال گذشته از طریق این ۵۰ قرارداد کسب شد که عدد قابل توجهی است، یادآور شد: خریدهای تضمینی دارای نرخ پایه ثابت است، این خرید برای ظرفیت‌های کمتر از ۲۰ کیلو وات دارای نرخ پایه ۸۰۰ تومان و برای ظرفیت های بین ۲۰ تا ۱۰۰ کیلو وات، ۷۰۰ تومان به ازای هر کیلو وات ساعت انرژی است.

صالحی با بیان اینکه برای انجام کار مفید در بخش تولید و مولد در مقایسه با دیگر انواع سرمایه گذاری، فعالیت اقتصادی در حوزه انرژی خورشیدی بسیار مقرون به صرفه است و بهترین گزینه برای سرمایه گذاری محسوب می شود، گفت: این فعالیت نیاز به نیروی انسانی ندارد، هزینه‌های جاری و بهره برداری آن بسیار پایینی دارد.

وی خاطرنشان کرد: شرایطی که در این قراردادها پیش بینی شده به صورتی است که درآمد حاصل از آن و نرخ بازگشت سرمایه، مطلوب باشد. حتی بعضی از گزینه ها به نحوی است که نرخ بازگشت آن بسیار مطلوبیت بیشتری نسبت به نرخ سود بانکی دارد و یا حداقل با آن برابر است.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان افزود: بنابراین برای ورود و سرمایه گذاری بخش خصوصی هرچند در اندازه اندک، شرایط بسیار خوبی فراهم است. ضمن اینکه برای تضمین و حمایت هرچه بیشتر سرمایه گذاران با یک شرکت بیمه قرارداد بسته شده  است.

صالحی اعلام کرد: کل ظرفیت منصوبه انرژی خورشیدی در شهرستان اصفهان یک‌هزار و ۶۵۰ کیلو وات است.

تفاهم با شهرداری یکی از راهکارهای توسعه سامانه‌های خورشیدی

وی تصریح کرد: یک راهکار توسعه که برای سامانه های خورشیدی پیش بینی شد و به اجرا درآمد؛ توافق و تفاهمی بود که با شهرداری اصفهان منعقد شده است.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان اینکه شورای شهر اصفهان به شدت حامی و پیگیر این فرآیند وموضوع بود، افزود: در همین راستا اولین رویداد شهر خورشیدی به همت شهرداری اصفهان برگزار شد که توزیع برق شهرستان بازوی اجرایی آن بود. انعقاد تفاهمنامه همکاری مشترک نیز دستاورد این رویداد بود.

صالحی اضافه کرد: همچنین ذیل این رویداد، اتفاق مهمی که رقم خورد الزام ساختمان‌های بزرگ به نصب سامانه های خورشیدی بود که این اقدام به نوبه خود اهرم اجرایی مناسبی است تا حداقل در ساخت و سازهای جدید پیمانکاران ملزم شوند در کنار بقیه الزامات که باید رعایت کنند نسبت به تجهیز ساختمان به پنل‌های خورشیدی نیز اقدام کنند. که می‌تواند قدم مثبتی برای حرکت به سمت توسعه پایدار باشد.

ایجاد درآمد پایدار برای اقشار کم‌درآمد با قراردادهای خرید تضمینی

وی گفت: اتفاق دیگری که در حال رقم خوردن است استفاده از پتانسیل قراردادهای خرید تضمینی برای ایجاد درآمد پایدار برای اقشار ضعیف جامعه است که در حوزه های مختلف دنبال می‌شود.

مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان افزود: در این راستا همکاری با کمیته امداد امام خمینی (ره) را از سال گذشته آغاز کردیم.

صالحی اضافه کرد: استفاده از پتانسیل بسیج مهندسان بخش دیگر این طرح است. رویکرد این طرح در شرق اصفهان بیشتر به سمت قشر کشاورزی است که به واسطه مشکلات کم‌آبی در تامین معیشت آنها محدودیت ایجاد شد و این طرح از طریق بسیج در حال انجام است. همچنین برای سازمان بهزیستی و مجموعه های تحت پوشش آن نیز با ارائه تسهیلات مناسب اقدام به ایجاد درآمد پایدار شده است.

کد خبر 384975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.