وضعیت تامین غذا به‌رغم وجود تحریم‌ها از هر زمانی بهتر است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: امروز به رغم وجود تحریم ها، وضعیت کشور در تامین غذا از هر مقطعی بهتر است به طوری که هم اکنون بیش از سه میلیون تن کالای اساسی کشاورزی در بندر امام خمینی (ره) موجود است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی در چهارمین جشنواره معرفی ارقام گیاهی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اظهار کرد: باید تلاش کنیم در چارچوب ظرفیت های زیست محیطی و آب موجود در کشور از طریق تحقیقات و افزایش بهره‌وری، محصولات بیشتری تولید کنیم.

وی با بیان این که ظرفیت های زیادی در کشور وجود دارد، افزود: این ظرفیت ها از طریق تحقیقات به ویژه در حوزه بذر می تواند بسیاری از مشکلات بخش کشاورزی را حل کند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سال های قبل به طور متوسط هفت رقم جدید گیاهی از سوی موسسه های تحقیقاتی بخش کشاورزی معرفی می شد، گفت: اما امسال ۵۱ رقم جدید تولید شده که رکورد محسوب می شود.

حجتی بر انتقال یافته های جدید تحقیقاتی به مزارع و کشاورزان از طریق آموزش و ترویج تاکید کرد و افزود: ما نتوانستیم یافته های تحقیقاتی را آن طور که باید به عرصه های کشاورزی انتقال دهیم، همه بخش‌های کشاورزی باید  به مراکز رشد تبدیل شود زیرا فواید این اقدام، به بخش تحقیقات و مردم می رسد.

وی با تاکید بر افزایش تعامل بخش تحقیقات به طور مستقیم یا غیر مستقیم با دنیا، اضافه کرد: کارهای تحقیقاتی را نباید از صفر شروع کرد بلکه می توان از سایر تجربیات که در داخل و یا خارج صورت گرفته استفاده کرد، ایرانیان مقیم خارج نیز از توانایی ها و دانش و دسترسی های زیادی برخور دارند که می توان از طریق تعامل به این توانایی ها برای حل مشکلات بخش کشاورزی استفاده کرد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: امروز به رغم وجود تحریم ها، وضعیت کشور در تامین غذا از هر مقطعی بهتر است به طوری که هم اکنون بیش از ۳ میلیون تن کالای اساسی کشاورزی در بندر امام خمینی (ره) موجود است.

حجتی افزود:  در حوزه روغن و نهاده های واسطه ای که عمدتا مربوط به خوراک دام و طیور هستند وابستگی داریم که خوشبختانه هم اکنون این محصولات با وجود تحمیل هزینه های اضافی ناشی از تحریم، در کشور به وفور وجود دارد.

وی با بیان این که کشور در عمل با تحریم غذا و دارو روبرو است، اضافه کرد: آمریکایی ها ژست های بشر دوستانه می گیرند در حالی که فشار تحریم آنها بر مردم است، زیرا ارزی که در اختیار داریم را نمی توانیم برای خرید و تامین غذا مبادله کنیم و هزینه های گزافی برای این مبادله به کشور تحمیل می شود که بر قیمت غذا تاثیر گذار است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: متاسفانه گاهی برخی در کشور قیمت محصولات تولید شده در داخل را که با ارزی که قیمت آن به صورت کاذب پایین نگه داشته شده با قیمت محصولات وارداتی که به پشتوانه یارانه ها و حمایت های فراوان تولید می شود، مقایسه می کنند و خواستار واردات هستند.

تعیین ارز صادراتی راهکار جلوگیری از کمبود در بازار داخلی است 

حجتی افزود: امروز با توجه به شرایط خاصی که در آن قرار گرفته ایم و افزایش قیمت دلار، صادرات محصولات کشاورزی افزایش یافته‌است، بنابراین برای جلوگیری از کمبود در بازار داخلی، محدودیت هایی را برای صادرات برخی محصولات کشاورزی گذاشته‌اند  بهتر است به جای سرکوب قیمت ها و یا محدودیت های صادراتی، عوارض صادراتی تعیین شود.

وی با بیان اینکه امروزه به دلیل محدودیت های اقلیمی و تغییرات آب و هوایی، افزایش جمعیت و رفاه، امنیت غذایی اهمیت بیشتری در دنیا پیدا کرده است، تصریح کرد: با وجود مسایل سیاسی و محدودیت های اقتصادی که بدخواهان و کشورهای سلطه گر وارد می کنند، اهمیت تامین غذا چندین برابر شده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در دنیا به تامین غذا توجه زیادی می شود به طوری که آمریکا تلاش می کند غذای مورد نیاز کشورش را حتی به قیمت تخریب محیط زیست تولید کند.

حجتی افزود: در چنین شرایطی ترکیه نیز سالانه بیش از ۱۵ تا ۱۷ میلیارد دلار یارانه به بخش کشاورزی تزریق می کند تا کشاورزان بتوانند به فعالیت های شان ادامه دهند و این نشان می دهد که دنیا امروز چگونه با موضوع تامین غذا برخورد می کند.

کد خبر 384963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.