مرکز جامع کاهش آسیب‌ اصفهان تا پایان سال افتتاح می‌شود

رئیس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مرکز جامع کاهش آسیب اصفهان تا پایان سال جاری با اعتبار ۹ میلیارد تومان بهره برداری می‌شود.

کوروش محمدی در حاشیه بازدید از مرکز جامع کاهش آسیب‌های اجتماعی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در سال گذشته با تصویب طرحی در  شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و تاکید استاندار وقت تصمیم بر این شد که الگویی از الگوهای موفق در بحث آسیب‌های اجتماعی و به خصوص ساماندهی معتادان متجاهر بررسی و اجرا شود.

وی با بیان اینکه در همین راستا به همراه چند تن از مسئولان از طرحی در تبریز بازدید داشتیم و مواردی را از این طرح برداشت کردیم، اضافه کرد: بنا به شرایطی که بر شهر اصفهان حاکم است و نواقصی که در طرح تبریز بود از همین جهت مصوب شد در یکی از نقاط مناسب شهری اصفهان مرکزی را تحت عنوان مرکز جامع آموزش و توامند سازی افراد آسیب دیده اجتماعی بنا کنیم که برگرفته از طرح تبریز اما بهتر باشد.

رئیس کمیسیون امور احتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه‌داد: این طرح ابتدا به تصویب شورای شهر رسید و اعتبار پنج میلیارد تومانی برای آن گذاشته شد، اما در سال گذشته که این طرح تصویب شد مشکلات مالی شهرداری اجرایی شدن آن را با چالش‌هایی روبه‌رو کرد.

وی تصریح کرد: نهایتا از زمستان سال گذشته این پروژه آغاز به کار کرد و به طور جدی ساخت و ساز مرحله اول آن یعنی ساخت اسکله در زیربنای ۴۵۰۰ متر مربع پیگیری شد و به سرعت پیشرفت کرد و در حال حاضر این بنا در مراحل پایانی ساخت اولیه و اسکلت است.

نیاز به اعتبار ۴ میلیارد تومانی برای نازک کاری مرکز جامع کاهش آسیب

محمدی با بیان اینکه تاخیر به عمل آمده به دلیل هماهنگی‌های بین اداره‌ای است، اظهار کرد: مرحله نازک کاری این پروژه بالغ بر چهار میلیارد بودجه می‌خواهد که این بودجه پیش‌بینی شده است و با پرداخت این بودجه تا پایان سال پروژه مرکز کاهش آسیب‌های اجتماعی افتتاح خواهد شد.

وی پروژه ساخت مرکز کاهش آسیب‌های اجتماعی را را یک پروژه استانی دانست و افزود: باید همه دستگاه‌های مرتبط نهایت همکاری را داشته باشند تا اجرایی شدن آن به بهترین نحو ممکن انجام شود؛ خیرین در این طرح نقش پررنگی دارند و در حوزه کارآفرینی اجتماعی می‌توانند کمک‌های شایانی به این پروژه کنند.

رئیس کمیسیون امور احتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که با راه‌اندازی این مرکز شاهد هیچ متکدی متجاهر به خصوص معتادان در سطح شهر نباشیم؛ هدف از این طرح برخورد سطحی نیست و یک نگاه عمیق و توانمندسازانه برای افراد آسیب دیده اجتماعی است، کسانی که به این مرکز ورود می‌کنند آموزش، درمان و توانمندسازی فنی و حرفه‌ای را کنار هم دارند.

وی در خصوص امکانات این مرکز اظهار کرد: در این مکان برای افراد اشتغال ایجاد می‌شود که این شغل مزایای یک شغل کامل مثل بیمه را دارد که این نشان دهنده نگاه عمیق و اجتماعی این طرح است.

محمدی افزود: این یک نگاه جامع به درمان اعتیاد است و یک نگاه سطحی و تک بعدی نیست؛ کاری که الآن در مراکز انجام می‌شود یک کار سطحی است که ۲۰ روز شخص را نگه‌داری می‌کنند و شخص پس از بازگشت مجددا به اعتیاد و تجاهر می‌رسد.

وی با اشاره به بودجه ۹ میلیاردی این پروژه اضافه کرد: امید است مرکز کاهش آسیب‌های اجتماعی تا پایان سال کامل شود؛ این فضا در نوع خود در کشور بی‌نظیر است و نمونه آن در کشور وجود ندارد، پیش‌بینی می‌شود این پروژه جزء پروژه‌های کم نظیر در خاورمیانه در حوزه اعتیاد و کاهش آسیب‌های ناشی از آن باشد.

رئیس کمیسیون امور احتماعی و محیط زیست شوراس اسلامی شهر اصفهان در خصوص تفاوت‌های این مرکز با سایر مراکز آسیب‌های اجتماعی گفت: در این مرکز همه ابعاد اجتماعی، سلامت جسمی، سلامت روان، سلامت اجتماعی، کارآفرینی، حوزه فرهنگی و مهارت آفرینی مورد توجه است.

وی ادامه داد: در مرکز جامع کاهش آسیب اصفهان قرص مسکن موقت تزریق نمی‌شود، بلکه با توانمندسازی فرد برای آن شغل ایجاد می‌شود و شخص نهایتا به خانواده بر می‌گردد با این تفاوت که شغل و سلامت و حقوق مشخص دارد.

پیشرفت ۷۲ درصدی پروژه مرکز جامع کاهش آسیب اصفهان

محمدی اضافه کرد: با راه اندازی این مرکز انجام اقدامات قهریه برای جمع آوری معتادان متجاهر به حداقل می‌رسد، اما فعلا به چیزی جز عملیات ساختمانی فکر نمی‌کنیم و تاکنون با پیشرفت ۷۲ درصدی پروژه رو به رو بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه از بانوان نیز در مرکز جامع کاهش آسیب اصفهان نگهداری و مراقبت می‌شود، اظهار کرد: طرح با ظرفیت ۶۰۰ نفری که شامل ۵۰۰ نفر مرد و ۱۰۰ نفر زن است اجرا خواهد شد و ابتدا بخش آقایان و در فاز دوم بخش بانوان نیز پیگیری می‌شود.

رئیس کمیسیون امور احتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه‌داد: به دنبال سازه‌های سریعتری هستیم که بتوانیم بخش بانوان را همزمان با مردان افتتاح کنیم. 

کد خبر 384953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.