موشک در برابر موشک

برگزاری سالگرد بمباران هیروشیما، دخالت بولتون در امور داخلی ونزوئلا ، تداوم حمایت ترکیه از پاکستان، ناامنی مناطق امن در ادلب سوریه و تحریم دولت ونزوئلا از سوی ترامپ از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

عربستان به دنبال سرنگونی اردوغان است

یک رسانه انگلیسی اعلام کرد، به اسنادی از یک هیئت اماراتی دست یافته است که نشان می‌دهند عربستان اجرای یک طرح استراتژیک برای کاهش نفوذ ترکیه در منطقه و سرنگونی دولت کنونی این کشور را آغاز کرده است.

پایگاه خبری میدل ایست آی اعلام کرد که یک گزارش محرمانه از مرکز سیاست‌گذاری امارات وابسته به دستگاه اطلاعات ابوظبی حاکی از آن است که ریاض به دنبال قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی اجرای یک طرح استراتژیک را آغاز کرده و هدف از این طرح براندازی دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه است.

در این گزارش آمده است که اردوغان در هجمه خود برای بی‌اعتبار کردن عربستان و به ویژه شخص محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور در ارتباط با پرونده خاشقجی از حد معقول فراتر رفته است و پس از آنکه اردوغان در سیاسی و بین‌المللی کردن این پرونده ناکام ماند حالا زمان پاسخ فرا رسیده است.

طبق این گزارش، هدف از این طرح به کارگیری تمامی ابزارهای ممکن برای تحت فشار قرار دادن دولت اردوغان و تضعیف آن است. همچنین عربستان با این طرح به دنبال مشغول کردن دولت اردوغان به بحران‌های داخلی است تا این دولت دچار اشتباه شده و اپوزیسیون این کشور بتواند آن را سرنگون کند.

میدل ایست آی در ادامه آورده است، اولین ادله این طرح عربستان زمانی مشخص شد مقامات ریاض از ورود ۸۰ کامیون ترکیه‌ای حامل پارچه و مواد شیمیایی به داخل عربستان از طریق بندر "ضبا" ممانعت کردند.

این پایگاه در ادامه به نقل از یک منبع ترکیه‌ای تأکید کرد، مقامات عربستان همچنین مانع ورود ۳۰۰ کانتینر حامل سبزیجات و میوه ترکیه به داخل این کشور از طریق بندر جده شدند. علاوه بر این مسأله تعداد توریست‌های سعودی در ترکیه در نیمه اول سال جاری میلادی ۱۵ درصد کاهش یافت.

مخالفت چین با استقرار سامانه موشکی آمریکا در آسیا

چین امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد: اگر آمریکا موشک‌های میان برد خود را در منطقه آسیا – پاسیفیک مستقر کند، ما بی‌تفاوت نمی‌نشینیم و دست به اقدامی متقابل می‌زنیم.

بر  اساس گزارشی از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بیانیه مدیر اداره کنترل سلاح وزارت خارجه چین پس از خروج آمریکا از پیمان تسلیحات میان‌برد اتمی با روسیه منتشر شد و وی در این بیانیه اعلام کرد که این مساله تاثیر منفی بر ثبات استراتژیک چهان و همچنین امنیت اروپا و منطقه آسیا و پاسیفیک می‌گذارد.

وی ادامه داد، دولت پکن به ویژه نگران برنامه‌های آمریکا در ساخت و آزمایش یک موشک میان‌برد مستقر در زمین در منطقه آسیا – پاسیفیک است. چین به این مساله بی‌اعتنا نیست.

سفر نماینده آمریکا در افغانستان به کشمیر

نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان مذاکرات صلح با طالبان را به طور غیرمنتظره ترک کرد و در میانه تشدید تنش‌ها میان هند و پاکستان در کشمیر، به دهلی نو رفت.

هند با حکم ریاست جمهوری وضعیت ویژه جامو و کشمیر را لغو کرد که این منطقه مور مناقشه را به دو بخش جامو و کشمیر تقسیم کرد. پارلمان هند نیز با ۱۲۵ راس مثبت در برابر ۶۱ رای منفی این طرح را تایید کرد. دهلی نو اندکی پس از اعلام این تصمیم ۸۰۰۰ نیرو به نیروهای خود در این منطقه افزود.

در همین حال، زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان که در دور هشتم مذاکرات با طالبان به سر می‌برد، به دهلی نو سفر کرد.

چین به هنک گنگ: با آتش بازی نکنید

دفتر امور هنگ کنگ در چین امروز (سه شنبه) با اعلام اینکه معترضان رادیکال هنگ کنگی نباید خویشتنداری دولت پکن را با ضعف اشتباه بگیرند، وعده داد جنایتکاران خشنی که این دولتشهر را به سمت پرتگاهی خطرناک سوق می‌دهند، محاکمه می‌شوند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، دفتر رسیدگی به امور هنگ کنگ و ماکائو در دولت چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: باید به تمامی این جنایتکاران هشدار داد که خویشتنداری دولت پکن را به ضعف تعبیر نکنند و دچار اشتباه نشوند. نیروهای ضد چین جریان‌های پشت پرده‌ای هستند که به صورت آزادانه و بی‌پروا اقدام به تحریک معترضان می‌کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: دولت پکن به صورت واضح اعلام کرده که گروه کوچکی از جنایتکاران خشن و بی پروا و نیروهای کثیف پشت این اقدامات در هنگ کنگ هستند؛ همان‌هایی که با آتش بازی می‌کنند، با آتش هم از بین می‌روند و در آخر، آنها هستند که در نهایت نابود می‌شوند.

دفتر امور هنگ کنگ در چین در ادامه این بیانیه همچنین آورده است، ارتش خلق چین نیروی قوی است و از هر بخش از قلمروی این کشور دفاع می‌کند.

آزمایش دو موشک جدید در کره شمالی

ارتش کره‌جنوبی و یک مقام آمریکایی اعلام کردند، کره‌شمالی بامداد امروز (سه‌شنبه) آزمایش موشکی تازه‌ای انجام داده است.

یک مقام آمریکایی تصریح کرد، کره‌شمالی بامداد سه‌شنبه به وقت محلی دو پرتابه نامشخص به سمت دریای ژاپن شلیک کرده است که مشابه موشک‌های کوتاه‌برد اخیر هستند.

ستاد مشترک نیروهای مسلح کره جنوبی نیز اعلام کرد، این موشک‌ها از مناطقی در نزدیکی استان هوانگای جنوبی شلیک شده‌اند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا به شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز گفته است: ما همچنان اوضاع را زیر نظر داریم و از نزدیک با هم‌پیمانان خود، کره‌جنوبی و ژاپن مشورت می‌کنیم.

تازه‌ترین آزمایش کره‌شمالی در حالی صورت می‌گیرد که مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا برای دیدار با همتایان خود در ژاپن و کره‌جنوبی این هفته به این منطقه سفر کرده است و همزمان آمریکا و کره‌جنوبی مانور نظامی مشترک را در شبه‌جزیره کره آغاز کرده‌اند.

تحریم دولت ونزوئلا از سوی ترامپ

رئیس‌جمهوری آمریکا با صدور یک فرمان اجرایی، دستور اعمال تحریم علیه دارایی‌های دولت ونزوئلا را صادر کرد.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری رویترز، در متن فرمان اجرایی صادر شده از سوی دونالد ترامپ آمده است که تمامی دارایی‌های دولت ونزوئلا در ایالات متحده بلوکه می‌شود و بدین ترتیب این دارایی‌ها قابل انتقال و معامله نیست.

وال استریت ژورنال در گزارشی این تحریم را نشانه‌ای مهم از افزایش فشارها علیه دولت کاراکاس قلمداد کرده است. بر اساس این گزارش، این اقدام در بیش از ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه است.

خبرگزاری آسوشیتد پرس نیز گزارش داد، این تحریم‌ در خصوص آمریکایی‌هایی که با دولت ونزوئلا ارتباط تجاری دارند، بلافاصله اعمال خواهد شد.

در فرمان امضا شده از سوی ترامپ، ادعای «غصب» قدرت توسط نیکلاس مادورو و «نقض حقوق بشر» توسط افراد وابسته به وی، به عنوان توجیه اعمال این تحریم عنوان شده است.

ناامنی مناطق امن در ادلب سوریه

فرماندهی ارتش سوریه و نیروهای مسلح این کشور اعلام کرد، گروه‌های تروریستی در منطقه کاهش تنش در ادلب تعهد به توقف درگیری‌ها را رد کرده و اقدام به حملات عدیده‌ای به غیرنظامیان در مناطق امن اطراف کردند.

بر اساس گزارشی  از سایت خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، فرماندهی ارتش سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد، به رغم اعلام موافقت ارتش سوریه با آتش‌بس در منطقه کاهش تنش در ادلب در اول ماه اوت جاری گروه‌های تروریستی مسلح و مورد حمایت ترکیه پایبندی به آتش‌بس را رد کرده و دست به حملات متعدد علیه غیرنظامیان در مناطق امن اطراف زدند.

در این بیانیه آمده است، تداوم اجازه از طرف ترکیه به دست نشانده‌های خود در بین گروه‌های تروریستی مستقر در ادلب به انجام حملات و تجاوزات‌شان نشان می‌دهد آنکارا به رویکرد خرابکارانه و نادیده گرفتن تعهداتش مطابق توافقنامه سوچی ویژه منطقه امن در ادلب ادامه می‌دهد و این امر به تقویت مواضع تروریست‌ها و اشاعه خطر تروریسم در خاک سوریه منجر می‌شود.

موشک در برابر موشک

رئیس جمهور روسیه با تاکید بر انجام مذاکرات فوری حول محور کنترل تسلیحات به دنبال پایان پیمان INF، تأکید کرد: اگر آمریکا موشک‌های میانبرد جدید مستقر کند ما نیز همین کار را می‌کنیم.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه این اظهارات را پس از انقضای پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد (INF) مطرح کرد؛ پیمانی که روز جمعه به دنبال اطلاعیه آمریکا مبنی بر اینکه قصد دارد تسلیحاتی را که قبلا بر اساس مفاد پیمان INF ممنوع اعلام شده بود، آزمایش و مستقر کند، منقضی شد.

واشنگتن اعلام کرد از این پیمان خارج می‌شود چرا که روسیه مفاد این پیمان را نقض کرده است. این در حالی است که مسکو هر گونه نقض مفاد این پیمان را رد می‌کند.

پوتین ضمن محکوم کردن خروج آمریکا از پیمان INF آن هم به شیوه‌ای "یک جانبه" و "با دلایل بعید و غیرمتقاعدکننده" گفت: این اقدام واشنگتن به طور جدی به وضعیت ناآرامی در جهان دامن می‌زند و خطرات اساسی و مهمی را برای همگان به وجود می‌آورد.

ترکیه: آمریکا دیگر از شبه نظامیان کرد حمایت نکند

وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه از واشنگتن خواست تا حمایت از یگان‌های مدافع خلق در سوریه را متوقف کند.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه از آمریکا خواست تا حمایت‌های خود از شبه نظامیان کُرد در شمال سوریه را متوقف کند.

دولت ترکیه از اقدام واشنگتن در حمایت از یگان‌های مدافع خلق (وای‌پی‌جی) انتقاد کرده و این گروه را تروریستی معرفی کرده است.

چاووش‌اوغلو که در کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، گفت: آمریکا باید به صورت مثبت به درخواست ما برای پایان مشارکت با وای‌پی‌جی (YPG) در سوریه پاسخ دهد.

نیروهای حفتر دانشکده نیروی هوایی را بمباران کردند

یک منبع نظامی لیبی اعلام کرد که نیروهای حفتر صبح امروز دانشکده نیروی هوایی شهر مصراته را بمباران کردند.

نیروهای شرق لیبی تحت امر خلیفه حفتر در ادامه حملات خود به نقاط مختلف لیبی، صبح امروز سه‌شنبه نیز دانشکده نیروی هوایی مصراته را بمباران کردند.

خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر به نقل از یکی از ساکنان مصراته گزارش کرد که صدای انفجار قوی در سراسر این شهر شنیده شد.

مصراته شهر ساحلی و پایگاه اصلی نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی لیبی به ریاست «فائز السراج» است.

از سوی دیگر هیأت سازمان ملل در لیبی خواستار اجرای تحقیقات درباره حمله هوایی نیروهای حفتر به شهر مرزق در جنوب لیبی شد.

هیأت سازمان ملل همچنین در بیانیه خود درباره گزارش‌های مربوط به استمرار خشونت در مرزق از جمله حملات هوایی به این شهر، ابراز نگرانی کرد.

اردوغان: تحریم های آمریکا علیه ایران ناکارآمد است

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به اقدامات ضدایرانی واشنگتن علیه ایران تأکید کرد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران ناکارآمد است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در اظهاراتی تأکید کرد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران «ناکارآمد» است.

بنا به گزارش خبرنگار روزنامه «دیلی صاباح» ترکیه، اردوغان در خصوص تحریم‌های آمریکا علیه ایران تأکید کرد: «تحریم‌های آمریکا علیه ایران در خدمت (برقراری) صلح نیست».

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جهور ترکیه همچنین هشدار داد که «خیلی زود» عملیاتی را علیه کردهای سوریه انجام خواهد داد.

رئیس‌جمهور ترکیه در بخشی از سخنان خود به مرگ «محمد مرسی» رئیس‌جمهور پیشین مصر و همچنین قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول اشاره کرد و گفت: «شیوه‌ مرگ مرسی و قتل خاشقچی، ازمونی برای جامعه بین‌الملل بوده است و ما در هر دو پرونده به دنبال اجرای عدالت هستیم».

تداوم حمایت ترکیه از پاکستان

طبق اعلام ریاست جمهوری ترکیه، رئیس‌جمهور این کشور طی رایزنی تلفنی با نخست‌وزیر پاکستان درباره لغو خودمختاری «جامو و کشمیر» به او درباره تداوم حمایت آنکارا از اسلام‌آباد اطمینان داد.

دفتر ریاست جمهوری ترکیه در توضیح تماس تلفنی «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان با «رجب طیب اردوغان» اعلام کرد که رئیس‌جمهور ترکیه ضمن ابراز نگرانی درباره تصمیم هند برای لغو خودمختاری ایالت مورد مناقشه جامو و کشمیر، خواستار گفت‌وگو بین اسلام آباد و دهلی نو شده است.

دخالت بولتون در امور داخلی ونزوئلا

مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که واشنگتن با برگزاری انتخابات جدید در ونزوئلا مادامی که «نیکلاس مادورو» در قدرت باقی بماند، مخالف است.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری اسپوتنیک از کاراکاس، «جان بولتون» طی نشستی در لیما پایتخت پرو با موضوع تحولات ونزوئلا مدعی شد که مذاکره در جریان میان دولت مادورو و مخالفان در جزیره باربادوس جدی نیست و دولت کاراکاس از این اهرم برای خرید زمان استفاده می کند.

این اظهارات بولتون در مورد ونزوئلا در حالی مطرح شده که طرفین مناقشه در ونزوئلا( دولت و مخالفان) همچنان بر ادامه مذاکره برای حل و فصل بن بست سیاسی در این  کشور منطقه آمریکای لاتین تاکید کرده اند اما دولت ترامپ بدنبال ایجاد مانع در تداوم مذاکره است و همچنان بر آتش افروزی و ایجاد تنش در ونزوئلا تاکید دارد.

مشکلات اقتصادی برای چند ماه ونزوئلا را به سوی بحرانی سیاسی کشانده است.

بورل، به صورت قطعی جایگزین موگرینی شد

کمیسیون اروپا انتخاب وزیر خارجه اسپانیا به جانشینی «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را تایید کرد.

به گزارش روز سه شنبه نشریه هندلزبلات، شورای اروپا پس از تصویب ریاست «اورسولا فون در لاین» به ریاست کمیسیون اروپا، در مورد انتخاب «جوزف بورل» وزیر خارجه اسپانیا به سمت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به توافق رسیده است.

یک سخنگوی کمیسیون اروپا روز گذشته در بروکسل با بیان این مطلب گفت: ماموریت بورل در این سمت از اواخر اکتبر (اوایل آبان ماه) آغاز شده و تا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۴ ادامه خواهد یافت.

بورل ۷۲ ساله، سیاستمدار سوسیالیست اسپانیایی است که در حال حاضر در کابینه «پدرو سانچز» وزیر خارجه است. این اقتصاددان کهنه کار بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ ریاست پارلمان اروپا و بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ نیز ریاست یک موسسه مطالعاتی اروپایی را در فلورانس عهده دار بوده است.

برگزاری سالگرد بمباران هیروشیما

هفتاد و چهارمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما توسط آمریکا که در نتیجه آن افزون بر ۱۴۰ هزار تن کشته شدند امروز سه شنبه در ژاپن برگزار شد.

به گزارش تلویزیون دولتی ژاپن، در این مراسم که در پارک یادبود صلح هیروشیما برگزار شد علاوه بر «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن، نمایندگانی از سراسر دنیا نیز شرکت کردند.

در ابتدای مراسم امسال فهرستی از ۳۱۹ هزار و ۱۸۶ قربانی این بمباران درون بنای یادبود قرار گرفت نام کسانی هم که در طول ۱۲ ماه گذشته هم از دنیا رفته اند در این فهرست آورده شده است.

۷۴ سال پیش یعنی در ششم آگوست (اوت) سال ۱۹۴۵ شهر هیروشیما ژاپن حدود ساعت ۸:۱۵ صبح هدف نخستین بمباران اتمی تاریخ قرار گرفت در مراسم امروز دقیقا راس این ساعت حاضران یک دقیقه سکوت کردند. 

کد خبر 384950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.