ماهانه ۲۵ هزار اصفهانی بیمه بیکاری دریافت می‌کنند

معاون بیمه‌ای اداره کل تامین اجتماعی استان اصفهان: ماهانه به ۲۵ هزار نفر در استان با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان بیمه بیکاری دریافت می‌کنند که حداقل حقوق پرداختی به آنها نباید از حقوق مصوب قانون کار کمتر باشد.

عبدالرسول آقاهادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص شرایط دریافت بیمه بیکاری اظهار کرد: آخرین آماری که در استان اصفهان از افراد دریافت کننده بیمه بیکاری داریم حدود ۲۵ هزار نفر هستند که این میزان به طور متناوب تغییر می‌کند.

وی در خصوص شرایط اختصاص بیمه بیکاری به مشمولان تامین اجتماعی افزود: شرط دریافت بیمه بیکاری این است که در کارگاه‌های اجباری مشمول قانون کار شاغل باشند و به طور اجباری ترک کار کنند و این ترک به درخواست خودشان نبوده و اعلام عدم نیاز از طرف کارفرما باشد.

معاون بیمه‌ای اداره کل تامین اجتماعی استان اصفهان در خصوص تفاوت میزان دریافت حقوق افراد متاهل  و مجرد تصریح کرد: متاهل یا مجرد بودن افراد متقاضی در میزان استحقاق و برخورداری از مقرری بیمه بیکاری موثر است که این امر باعث تفاوت شش ماهه دریافت بیمه بیکاری می‌شود.

بیمه‌های آزاد و اختیاری مشمول بیمه بیکاری نمی‌شود

وی با اشاره به اینکه دریافت بیمه بیکاری بستگی به سابقه پرداخت بیمه دارد، اظهار کرد: بیمه‌های آزاد یا بیمه‌های اختیاری مشمول قانون کار و پرداخت سه درصد بیمه بیکاری نیستند و سوابق آنها به عنوان استحقاقی لحاظ نمی‌شود و تنها سوابقی که در کارگاه‌های اجباری پرداخت سه درصد بیمه بیکاری آنها از طرف کارفرما واریز می‌شود مشمول بیمه بیکاری خواهند بود.

آقاهادی با تاکید بر اینکه افراد مشمول باید در آخرین کارگاهی که شاغل هستند یکسال سابقه پرداخت بیمه بیکاری داشته باشند، تصریح کرد: در حوادث غیرمترقبه در یک کارگاه مانند سیل یا زلزله سابقه یکساله حذف می‌شود و با هر میزان سابقه مشمول بیمه بیکاری خواهند بود.

مجردان دو سال و متاهلان یک سال بیمه باشند، بیمه بیکاری می‌گیرند

وی در خصوص مدت زمان دریافت بیمه بیکاری گفت: مجردان با پرداخت شش تا ۲۴ ماه سابقه پرداخت حق بیمه شش ماه بیمه بیکاری دریافت می‌کنند و افراد متاهل با این میزان سابقه ۱۲ ماه بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.

معاون بیمه‌ای اداره کل تامین اجتماعی استان اصفهان در تشریح دریافت بیمه بیکاری در مقابل سوابق پرداخت حق بیمه گفت:  از ۲۵ تا ۱۲۰ ماه پرداخت حق بیمه متاهلان ۱۸ ماه و مجردان ۱۲ ماه، از ۱۲۱ ماه تا ۱۸۰ ماه به مجردان ۱۸ ماه و متاهلان ۲۶ ماه، از ۱۸۱ تا ۲۴۰ ماه سابقه پرداخت ۲۶ ماه به مجردان و ۳۶ ماه به متاهلان، از ۲۴۱ ماه به بالا پرداخت حق بیمه ۳۶ ماه به مجردان و ۵۰ ماه به بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد و این این سقف پرداخت مقرری بیکاری است و بیش از این پرداخت مقرری بیکاری نداریم.

وی در خصوص چگونگی اتصال بیمه بیکاری به حقوق بازنشستگی اظهار کرد: افرادی که به سن بازنشستگی می‌رسند شرایط بازنشستگی را پیدا می‌کنند که برای زنان ۵۵ سال و برای مردان ۶۰ سال با سابقه حداقل ۲۰ ساله بیمه‌پردازی یا برای مردان با ۳۰ سال سابقه و ۵۰ سال سن یا با ۳۵ سال بدون شرط سنی بازنشست می‌شوند که هر کدام به این شرایط رسیدند خودبه‌خود مقرری بیکاری قطع و مستمری بازنشستگی در مورد آنها برقرار می‌شود.

آقاهادی با بیان اینکه تامین اجتماعی استان اصفهان ماهانه به ۲۵ هزار نفر بیمه بیکاری پرداخت می‌کند، افزود: میزان اعتبار ماهانه که برای این تعداد اختصاص می‌یابد ۴۰ میلیارد تومان است که حداقل حقوقی که به افراد پرداخت می‌شود نباید از حقوق مصوب قانون کار کمتر باشد که این رقم برابر با یک میلیون و ۵۱۶ هزار تومان است.

وی گفت: زمینه دریافت استحقاق مقرری بیکاری با حداکثر پرداختی که صورت می‌گیرد همیشه برای بیمه شده فراهم است و باید اجازه دهند هر زمان که به این خدمت نیاز دارند برای دریافت مراجعه کنند و اگر در جایی مشغول به کار هستند و در عین حال بیمه بیکاری دریافت می‌کنند باید بدانند که از ذخیره خود در حال استفاده هستند و در زمان اشتغال باید این امر را اعلام کنند تا این ذخیره برای آنها باقی بماند، ضمن اینکه اگر کسی در سال‌های پایانی بازنشستگی باشد و مقرری بیکاری دریافت کند باعث کاهش حقوق بازنشستگی آنها می‌شود پس افرادی که اشتغال به کار دارند بهتر است از این مقرری استفاده نکند تا بتواند به موقع و در جای خود از آن استفاده کند.

کد خبر 384947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.