نخستین جنگل شهری هنگ‌کنگ در یک ساختمان "کربن صفر"

ساختمان کربن صفر هنگ‌کنگ با بهره از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا، آگاهی مردم این شهر چینی را نسبت به زندگی پایدار افزایش داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ساختمان کربن صفر هنگ‌کنگ فراتر از تعریف کلاسیک "کربن صفر" پیش رفته است به طوری که از ترکیب صفحه‌های خورشیدی و یک سیستم تولید سه‌گانه بیودیزل موسوم به "CCHP یا Trigeneration" به شبکه محلی متصل می‌شود و انرژی تجدیدپذیر تولید می‌کند تا از این طریق انرژی مصرفی در طی یک سال را جبران کند؛ سیستم‎های تولید همزمان (CCHP) توانایی تولید هم‌زمان برق، گرما و سرما را دارد.

انرژی اضافی تولید شده در سیستم به شبکه محلی منتقل می‌شود تا انرژی مصرف‌ شده برای فرآیند ساخت و ساز و مصالح ساختمانی را جبران کند. گام نخست در طراحی ساختمان کربن صفر هنگ‌کنگ، استفاده گسترده از بیودیزل به عنوان سوخت تولید سه‌گانه تجدیدپذیر بود. این سیستم از روغن آشپزی پسماند برای تولید برق استفاده می‌کند و با این کار دو مشکل اساسی یعنی مدیریت مواد پسماند و تولید انرژی را برطرف می‌کند.

ساختمان کربن صفر همچنین اولین جنگل بومی شهری به شمار می‌رود چرا که در آن بیش از ۲۲۰ درخت بومی از ۴۰ گونه متفاوت و بوته‌های مختلفرکاشته شده است. جنگل شهری در این ساختمان یک اکوسیستم بسیار باکیفیت به شمار می‌رود که هم برای محیط‌ زیست و هم برای مردم آن منطقه فواید زیادی دارد.

رویکرد یکپارچه برای افزایش کارایی زیست‌محیطی

ساختمان کربن صفر هنگ‌کنگ پروژه‌ای منحصر به فرد برای به تصویر کشیدن پیشرفته‌ترین طراحی‌ها و تکنولوژی‌ها در صنعت ساختمان‌سازی در سراسر دنیا است. طراحان برای دستیابی به هدف کربن صفر در این ساختمان با ترکیب راهبردهای طراحی منفعل با سیستم‌های فعال سبز و تولید انرژی تجدیدپذیر از یک رویکرد یکپارچه استفاده کردند.

معماران برای جلوگیری از اتلاف انرژی و کاهش مصرف انرژی به میزان ۲۰ درصد از یک مجموعه استراتژی‌ها نظیر طرح تهویه هوای عرضی با کارایی بالا بهره بردند. استفاده از خنک‌کننده‌های بزرگ و رطوبت خشک‌کن‌ها به ذخیره ۲۵ درصد دیگر انرژی کمک می‌کند. همچنین تولید کارآمد انرژی تجدیدپذیر مصرف انرژی ساختمان را تا ۷۵ درصد در مقایسه با الکتریسیته معمولی تولید شده از شبکه افزایش داده است.

علاوه بر تکنولوژی‌های پیشرفته به کار برده شده در طراحی ساختمان کربن صفر هنگ کنگ طراحان سعی کرده‌اند استفاده از مصالح را به حداقل برسانند و انرژی را از طریق طراحی کارآمد و روش‌های ساختاری با کمترین میزان کربن تامین کنند. در عوض تا حد امکان از مصالح بازیافتی و چوب پایدار برای ساخت ‌و ساز این ساختمان استفاده شده است. برای کاهش تلفات خاک نیز از خاک حفر شده طی عملیات ساختمان‌سازی برای پر کردن زمین جنگل بومی شهری استفاده شد.     

کد خبر 384944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.