ایجاد تحول در اتوبوسرانی اصفهان با سیستم مدیریت یکپارچه

چشم انداز سال ۱۴۰۰، برای افزایش سهم اتوبوسرانی از سفرهای درون شهری ۲۵ درصد است که لازمه تحقق آن اجرای کامل سیستم مدیریت یکپارچه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در سیستم مدیریت یکپارچه اتوبوسرانی اصفهان که از سال گذشته آغاز شده، بخش عظیمی از فعالیت‌های اتوبوسرانی به صورت مکانیزه و نرم‌افزاری در نظر گرفته شده است.

باتوجه به اینکه سیستم مدیریت یکپارچه اتوبوسرانی اصفهان در مراحل پایانی قرار دارد، اما یکی از دلایلی که اتوبوسرانی نتوانست به موقع این پروژه را به اتمام برساند، زیرساخت های موجود در آن بود.

برای آگاهی از زوایای مختلف این سیستم و کارآیی آن گفت و گویی را با «قدرت افتخاری» مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

سیستم مدیریت یکپارچه تا چه میزان می‌تواند در شرکت اتوبوسرانی تحول ایجاد کند؟

 تا یکسال پیش بعضی از فرایندها به خصوص فرایند بهره برداری کاملا سنتی انجام می شد و هیچ سیستم مکانیزه ای وجود نداشت؛ در حال حاضر نیز همچنان بخش زیادی از فعالیت‌ها در سیستم اتوبوسرانی به صورت سنتی انجام می‌شود.

واقعیت این است که ما تا رسیدن به سیستم ایده‌آلی که تمام فعالیت‌های آن به صورت مکانیزه و هوشمند مدیریت شود، فاصله داریم، البته باید زیرساخت های مرتبط با این موضوع نیز پیش‌بینی شود.

با استفاده از سیستم‌های نرم‌افزاری می‌توان فرایندهای مختلف اتوبوسرانی را به صورت مکانیزه و نرم افزاری مدیریت، کنترل و اجرا کرد.

سیستم AVL یا همان سیستم «مکان‌یابی خودکار وسیله نقلیه» در بسیاری از ناوگان دارای مشکل بوده و از آن استفاده نمی‌شود؛ حتی این سیستم در ناوگان‌هایی که فعال است نیز کاربرد موثری ندارد در حالی که با استفاده از این سیستم می‌توان اتوبوس‌ها را به صورت هوشمند و مکانیزه رصد کرد، برنامه‌ریزی خطوط را انجام داد، زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه‌ها را اطلاع رسانی کرد و بر اساس جریان ترافیک برنامه زمان‌بندی به روز و بر خطی به مسافران اعلام کرد.

تحقق این اقدامات نیازمند زیرساخت‌هایی است که در حال حاضر وجود ندارد،البته بخشی که وجود داشت نیز از بین رفته و نیاز به تغییر و جایگزین دارد.

پروژه AVL اتوبوسرانی یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که از یکسال پیش تاکنون در صدد تنظیم قرارداد و اجرای آن هستیم، البته مراحل نهایی آن در حال انجام است و امیدواریم درماه جاری عملیاتی شود.

در سیستم مدیریت یکپارچه که از سال گذشته آغاز شد، بخش عظیمی از فعالیت‌های اتوبوسرانی به صورت مکانیزه و نرم‌افزاری دیده شده؛ به خصوص فرآیند بهره‌برداری و صدور تعرفه برای اتوبوس‌ها، تعیین میزان کارکرد اتوبوس‌ها، تعیین میزان یارانه بخش خصوصی، تعیین میزان کارکرد پرسنل به خصوص راهبران اتوبوسرانی و ارتباط با سیستم فنی و بحث نگهداری و تعمیرات اتوبوس‌ها که در پروژه دیگری درحال انجام است.

اینکه بتوانیم نسبت به ارائه برنامه زمانبندی قابل اجرا، اقدامی انجام دهیم که عملیاتی شود، تابع همین سیستم BIS یا مدیریت یکپارچه اتوبوسرانی است.

چرا سیستم مدیریت یکپارچه اتوبوسرانی اصفهان هنوز عملیاتی نشده است؟

سیستم مدیریت یکپارچه اتوبوسرانی اصفهان در مراحل پایانی قرار دارد، اما یکی از دلایلی که نتوانستیم به موقع این پروژه را به اتمام برسانیم، زیرساخت های موجود در اتوبوسرانی بود.

البته در حال حاضر بخش‌هایی از این سیستم درحال بهره‌برداری است.

تا قبل از وجود این سیستم، حتی درمورد ماهیت و وجود یا عدم وجود اتوبوس‌ها در شبکه قطعیتی وجود نداشت یعنی اطمینان نداشتیم که آمار اتوبوس‌های فعال، متوقف یا در حال تعمیر تا چه اندازه با واقعیت تطبیق دارد.

همچنین در مورد سند مالکیت اتوبوس‌ها و نقل و انتقال آنها اطلاعات درستی در دست نبود، حتی ماهیت اتوبوس ها جاری سؤال داشت؛ به عنوان  مثال اتوبوس گازسوز به دیزل تبدیل، اما در سیستم ثبت نشده بود.

به هر حال از خروجی یک سیستم سنتی بیش از این هم نمی‌توان انتظار داشت، زیرا مدیریت یک‌هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به صورت دستی کار دشواری است، از این رو به مدیران قبلی حق می دهیم که سالیان قبل با این مشکلات مواجه بودند و هر چند حرکت هایی هم شده بود، اما ظرفیت آن سیستم جوابگوی این مشکلات نبود.

با استفاده از سیستم مدیریت یکپارچه اتوبوسرانی اصفهان، در مورد هراتوبوس یا راننده‌ای بخواهیم اطلاعات کسب کنیم، دیگر لازم نیست اطلاعات را آن هم به صورت غیر مستند از صندوقچه یا کشوی میز افراد جستجو کنیم.

با استفاده از سیستم یکپارچه اتوبوسرانی، محاسبه میزان یارانه اتوبوس‌ها و رسیدگی به شکایات و پاسخگویی به آنها در سیستم BIS انجام می شود؛ هیچ شکایتی خارج از سیستم نخواهد بود، پرونده مربوط به پیگیری و پاسخ شکایت در سیستم ثبت  می شود، همچنین برنامه زمان‌بندی و سرویس‌دهی اتوبوس‌ها در این سیستم تعریف شده است و اگر هراتوبوسی میزان کارکرد مناسبی متناسب با برنامه زمانبندی نداشته باشد، در سیستم ثبت خواهد شد.

آیا زمان‌بندی حرکت اتوبوس‌ها از مبدأ از حالت دستی خارج شده است؟

بله، البته تعرفه کاغذی را در مدت یک تا دو ماه به صورت موازی با استفاده از سیستم یکپارچه اتوبوسرانی خواهیم داشت، اما پس از آن خذف می‌شود.

حضور، غیبت، کارکرد، مرخصی و تمام فعالیت های نیروی انسانی به خصوص راهبرانی که رکن اصلی شرکت واحد اتوبوسرانی هستند، در سیستم BIS ثبت می‌شود.

گاهی حق و حقوق رانندگان به واسطه دستی بودن سیستم تضییع می‌شد، زیرا اطلاع نداشتند راننده ۳۰ یا ۳۱ روز کارکرد داشته یا در روزهای تعطیل فعالیت داشته یا خیر زیرا امکان رسیدگی به این موارد به صورت دستی امکان پذیر نیست.

با توجه به تمام این مسایل در صدد هستیم تا پایان امسال تمام بخش های سیستم BIS را عملیاتی می کنیم، هر چند در حال حاضر بخش هایی از آن عملیاتی شده است.

سیستم محاسبه یارانه کاملاً بازنگری، مکانیزه و اصلاح شده است، البته سیستم حقوق و دستمزد تحت تاثیر این موضوع اصلاح می شود و بهبود پیدا می کند.

ارتباط سیستم یکپارچه اتوبوسرانی با سیستم فنی دیگر موضوع قابل توجه است، از این رو برنامه‌ریزی شده فرایندهای نگهداری و تعمیرات در سیستم مکانیزه نت ثبت و ضبط شود، همچنین سیستم سرویس های روزانه ثبت و ضبط می شود. شاخص‌های مرتبط با نگهداری و تعمیرات مثل مدت زمان خواب اتوبوس، زمان انجام  تعمیرات، تعمیرات یا مراجعات تکراری در سیستم نت (نگهداری و تعمیرات) ثبت می‌شود تا بتوانیم از اتوبوس ها به نحو احسن استفاده کنیم.

هرچند در شرایط اقتصادی فعلی با هزینه‌های بسیار سنگین، عملیاتی کردن این پروژه‌ها سخت و مستلزم هزینه است، اما مزایای مختلف این فعالیت ها کاملا آشکار و اجرای آن اجتناب ناپذیر است.

در گذشته سیستم مدیریت سوخت در اتوبوسرانی وجود نداشت و سوخت به صورت فله‌ای از پالایشگاه تحویل گرفته می‌شد، اما میزان سوختی که به هراتوبوس تزریق می شد، ثبت و ضبط نمی شد و امکان اندازه گیری آن وجود نداشت، از این رو علاوه بر اینکه تانکرها را به سیستم اندازه‌گیری سوخت تزریقی به اتوبوس‌ها مجهز می کنیم، در حال انعقاد قرارداد BOT  برای طراحی و ساخت جایگاه های سوخت در دو پایانه هستیم.

البته مجوزهای لازم از شرکت توزیع و پخش فراورده های نفتی دریافت شده تا این توسعه انجام بشود و بتوانیم سوخت را به صورت دقیق تزریق، میزان پیمایش را ثبت و مدیریت کارکرد اتوبوس‌ها را بهتر کنیم.

سال گذشته علی‌رغم نبود این سیستم توانستیم با تمهیدات انجام شده و با همکاری راهبران سه میلیارد تومان صرفه‌جویی در مصرف سوخت داشته باشیم.

کد خبر 384943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.