جشنواره بین‌المللی فیلم کودک‌ونوجوان رویدادی تاثیرگذار در منطقه است

دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان گفت: این جشنواره رویدادی تاثیرگذار در منطقه است و در اطراف ایران هیچ جشنواره‌ای به این پویایی وجود ندارد و همه تلاش ما در این رویداد و در بنیاد سینمایی فارابی استفاده از استعدادهای نو است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا تابش در نشست خبری سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان با اشاره به اینکه جشنواره امسال با ایام نکوداشت روز خبرنگار مصادف شده است، اظهار کرد: یاد شهید عزیز صارمی را گرامی می دارم که روز خبرنگار به پاسداشت ایشان نامگذاری شد و به همه فعالان عرصه رسانه ادای احترام می کنم و برایشان آرزوی توفیق دارم.

دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان ادامه داد: همه تلاش ما در چند ماه گذشته این بوده که با برنامه ریزی های همکاران من در ستاد جشنواره، دبیرخانه جشنواره در اصفهان، اعضای شورای شهر و شهرداری اصفهان و بقیه دوستانی که در بخش ملی و بین الملل، تلاش هایی برای جست و جوی فیلم ها انجام داده اند، به این منظور بوده که جشنواره ای درخور داشته باشیم. هرچند که در همه کارهای اجرایی، ضعف هایی است اما تلاش می کنیم که نقاط قوت را اضافه کنیم و شاهد جشنواره خوبی برای فیلم های کودک و نوجوان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کمتر کسی در جامعه سینمایی می تواند پیدا شود که لزوم و ضرورت ایجاد تحول در مناسبات صنعت سینما با توجه به شرایط جدید حاکم در کشور، چه در بعد پیشرفت های رخ داده در فناوری های ارتباطی و گسترش صنعت تصویر و چه از منظر وضعیت اقتصادی حاکم را منکر شود، گفت: مفتخرم اعلام کنم این دور از جشنواره از چندین جهت می تواند نقطه عطف و وقوع تحول در صنعت سینما باشد و این تحول و تغییر که در ادامه به آن اشاره می کنم ناشی از مجموعه اصلاحات و جراحی هاییست که صنعت سینمایی کشور با فرماندهی منسجم به آن رسیده است و نمی توان آن را تلاش های یک بخش یا یک سازمان، چه بنیاد فارابی و چه دبیرخانه این دوره از جشنواره دانست بلکه باید آن را ناشی از بلوغ هنرمندان، تغییر نگرش در سطوح مدیریت کلان سینمایی کشور و تغییر مناسبات حاکم بر الگوی مصرف فرهنگی بر کشور دانست.

بازتعریف صنعت سینمای کودک و نوجوان در سطح بین الملل 

تابش با اشاره به اینکه نخستین تغییر را می توان، تغییر نگرش از اثر به منظومه دانست، اضافه کرد: چند دهه بود که الگوی حاکم بر مدیریت سینمایی، تمرکز بر تولید آثار بود. مجموعه مدیریت سینمایی ملاک موفقیت خود را در آمار کمی تولید می دید و از طرفی دیگر فیلمسازان نیز وظیفه خود را تا مرحله پس تولید می دانستند و کمتر به دنبال ایجاد نگرش منظومه ای و یا به عبارت دیگر ایجاد پیوست فرهنگی یا زمینه خلق ارزش در سینما بودند. اما در این جشنواره پس از مدت ها سنت فیلم به صورت صرف به کناری گذاشته شد و اهمیت تعداد فیلم های راه یافته به جشنواره، جای خود را به کیفیت و استانداردهای ارائه فیلم داده است. تاکید مدیریت کشور بر شفاف سازی و اعلام عمومی هزینه کرد، ما را به این سمت سوق داده است. مدیران جشنواره، خود را در اتاقی شیشه ای حس می کنند که هر حرکت و سرمایه گذاری آن ها، از سوی افکار عمومی رصد و درباره آن ها پرسش خواهد شد. مفتخرم در سی و دومین دوره جشنواره اعلام کنم که ما در بخش ملی با هفت فیلم با کیفیت و با قابلیت قابل توجه در صنایع مجاور رو به رو هستیم و نه تنها دغدغه ای در این مورد نداریم بلکه در انتظار فیلم های با کیفیت بیشتری در سال های آینده می مانیم. در این دوره از جشنواره، در حال ارائه تصویری حقیقی و شفاف از سینمای کودک و نوجوان و ظرفیت آن هستیم و کیفیت فیلم ها بیش از اعداد و تعداد آن ها برای ما مهم بوده است.

دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با تاکید بر اینکه در این دوره از جشنواره، توجه به وجوه بین المللی جشنواره، دوباره زنده شد، افزود: با ایجاد کتابخانه ویدیویی و تعریف خدمات جدید برای بخش بین الملل و برگزاری پنل های تولید مشترک برای اولین بار، تلاش کرده ایم که صنعت سینمای کودک و نوجوان در سطح بین المللی بازتعریف کنیم. این بازتعریف، مطابق با رویکرد تولید ملی و همگام با سیاست های حاکم بر کشور انجام پذیرفته و به گمان ما با توجه به زبان مشترک تصویر در میان کودکان تمام دنیا، می تواند افق جدیدی پیش روی سینمای کشور بگشاید. افقی که حضور جشنواره ای تنها بخشی از آن است و هدفش حضور همه جانبه در بدنه سینمای کشور است. این اتفاق شدنی و با توجه به خلاقیت هنرمندان، از مزیت هایی برخورداریم که در کمتر کشوری می توان مشابه آن را یافت. تلاش همکاران ما این بوده که در بخش بین الملل، ظرفیت های منحصر به فردی را پیش روی میهمانان بین المللی، به تصویر بکشیم.

وی با اشاره بر اینکه برای اولین بار، خدمات پروفایلینگ اقتصادی فیلم ها به تهیه کنندگان فیلم های سینمایی راه یافته به بخش مسابقه ملی ارائه خواهد شد، گفت: نخستین قدم در راه خودگردان و سودآور کردن سینمای کودک و نوجوان در عین حفظ کیفیت، ترویج و تثبیت نگرش کسب و کاری در بین فعالان این حوزه است. کمیته ای متشکل از صاحب نظران اقتصادی تشکیل دادیم و همه فیلم های راه یافته به بخش مسابقه توسط این کارگروه تحلیل اقتصادی شد و به عنوان خدماتی رایگان به تهیه کنندگان ارائه خواهد شد. این قدم در بازه زمانی کوتاه مدت، امکان سنجش میزان موفقیت فیلم های کودک و نوجوان را ارائه خواهد کرد و از طرفی زبانی مشترک میان صاحبان سرمایه و تولید کنندگان سینمایی ایجاد می کند که از وابستگی سینمای کودک خواهد کاست. جلساتی که میان دفاتر پخش و صاحبان آثار پس از پایان جشنواره برگزار خواهد شد نیز مکمل این خدمات خواهد شد.

برگزاری سه بزرگداشت در جشنواره سی و دوم

تابش ادامه داد: صنایع مجاور صنعت سینما، اهمیتی بنیادی در رونق تولید سینمایی دارند. توجه ویژه به بخش انیمیشن، نگاهی دقیق به فیلم های کوتاه و تخصیص بخش جدید وب سری، همه نشانه هایی هستند که نشان می دهند جشنواره سی و دوم، نگاه خاصی به صنعت تصویر فراتر از سینما خواهد داشت. همین رویکرد در مورد صنایع مجاور سینما هم ادامه داشته است. جایزه ویژه کسب و کار موید همین رویکرد است و امیدواریم که نویسندگان، تهیه کنندگان و هنرمندان نیز این رویکرد را در خود ایجاد کنند و میان سینما و صنایع مجاور، همراهی ایجاد شود.

دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با اشاره به برگزاری سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان به شکل و شیوه ای متفاوت تصریح کرد: این المپیاد حدود ۶۰ نوجوان از سراسر کشور را میزبانی خواهد کرد و  این دوره با رویکرد گزینش ایده و تجربه گسترش ایده میزبان ۹ تن از پیشکسوتان سینمای کودکان و نوجوانان خواهد بود که می تواند اتفاقی ویژه تلقی شود. امید ما این است که هم نشینی نوجوانان با کسانی که در راه فیلمسازی مو سپید کرده اند، سرچشمه انتقال تجارب گذشته و ظهور پدیده های جدید در صنعت تصویر شود.

وی با بیان اینکه جشنواره امسال به پاس گرامیداشت سه تن از پیشکسوتان سینمای کودک و نوجوان که مخرج مشترک هر سه بزرگوار استمرار طولانی آن ها در حوزه فیلم کودک و نوجوان بوده، برگزار شده و بزرگداشت آن ها را خواهیم داشت، گفت: خانم مهین جواهریان که جزو زنان فیلمساز پیشرو در پویانمایی هستند، علیرضا رضاداد که پیشکسوت عرصه مدیریت سینما و حمایت از سینماگران و دبیر چند دوره جشنواره کودک و نوجوان است و سرکار خانم مریم سعادت، بازیگر پیشکسوت هنرهای نمایشی، تئاتر، تلویزیون و سینما که در افکار مردم ایران چهره مادر محبوب سینمای کودک و نوجوان ایران را دارد این سه نفر را تشکیل می دهند که بزرگداشت آن ها امسال در جشنواره برگزار خواهد شد.

تابش با اشاره به فیلم های راه یافته به جشنواره اظهار کرد: ۱۱ فیلم کوتاه انیمیشن خارجی، ۹ فیلم کوتاه داستانی، ۱۲ فیلم به علاوه یک فیلم سینمایی و انیمیشن سینمایی هم ده فیلم به علاوه یک فیلم که این دو فیلم خارج از مسابقه است. مجموع آثار ایرانی متقاضی حضور در اصفهان ۲۷۷ فیلم بوده اند که از این میان، ۷۲ عنوان آیین نامه را رعایت نکرده بودند و ۲۰۵ عنوان فیلم ارزیابی شد. آثاری که توسط هیئت انتخاب ارزیابی شدند، ۶۶ فیلم پویانمایی کوتاه، ۱۰۵ فیلم کوتاه داستانی، شش پویانمایی سینمایی و ۱۲ فیلم سینمایی به همراه ۱۶ فیلم بلند داستانی بودند. مجموع فیلم های ایرانی راه یافته به بخش مسابقه، ۳۶ فیلم هستند که هفت فیلم بلند داستانی، ۱۲ پویانمایی کوتاه، ۷ فیلم سینمایی و ۱۰ فیلم کوتاه داستانی و همینطور ۳۹ فیلم در بخش وب سری هم حضور دارند. در اصفهان به عنوان شهر میزبان، ۱۱ سالن فیلم ها را پوشش خواهند داد که در سه نوبت پخش می شوند. همینطور در سراسر کشور در مراکز استان ها و دو منطقه شامل نمایش برخی از فیلم ها برای کودکان و نوجوانان هستیم.

هدف ما موفقیت سینمای کودک و نوجوان است

دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با تاکید بر اینکه جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان، نمادی از یک آشتی عمومی در کشور ما است گفت: در شرایط فعلی، دشمنان ملت ایران، تلاش می کنند که فضایی مبتنی بر ایران هراسی برای کشور و مردمش نشان دهند و از این جهت جایگاه جشنواره های بین المللی بسیار حائز اهمیت خواهد بود و خوشبختانه مهمان های زیادی از کشورهای خارجی داریم و فیلم های متنوعی به جشنواره رسیده است که البته برخی از آن ها از حضور انصراف دادند اما خوشبختانه هم در نمایش های ویژه بین الملل از کشورهای زیادی در جشنواره فیلم فرستاده اند بنابراین چهره های خوب و تاثیرگذار سینمای کودک و نوجوان در جشنواره امسال هم در سطح داوران و هم در سطح اساتید حضور دارند. از چند جشنواره مهم جهانی مهمان هایی داریم که در کارگاه حضور پیدا می کنند و تجارب خودشان را به اشتراک می گذارند.

وی با اشاره به نمایش های ویژه در بخش بین الملل افزود: ۴ اثر را از جشنواره طلوع تفلیس، هفت فیلم کوتاه از جشنواره روسیه، ۱۰ فیلم کوتاه از جشنواره فرانسه، هشت فیلم کوتاه از سیفژ و دو فیلم بلند هم در بخش کارگاهی به نمایش در می آید. لیتوانی، آلبانی، بلژیک، سوئیس، ایتالیا، هندوستان، ایسلند، روسیه، ترکیه، فرانسه، دانمارک، هلند، سنگاپور، چین، بلاروس، کروانسی، چک، مکزیک، تانزانیا، استونی، نروژ، ژاپن، قرقیزستان، گرجستان، اسپانیا، کره جنوبی و لهستان در جشنواره امسال نماینده در بخش داوری، فیلم یا کارگاه ها خواهند داشت. امسال در بخش بین الملل بسیار متنوع خواهیم بود که با انتخاب های خوب همکاران ما به وقوع پیوسته است.

تابش ادامه داد: با دعوت از خریداران و بازاریابان منطقه ای برای اولین بار سینمای کودک و نوجوان دارای کتابخانه تصویری شد، که این کتابخانه در دسترس مهمانان خارجی ما خواهد بود و به نوعی با این کار برای فیلم های سینمای کودکان و نوجوانان بازاریابی خواهیم کرد.

دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان با بیان اینکه جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان یک جشنواره تاثیرگذار در منطقه است و در اطراف ایران، هیچ جشنواره به این پویایی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: نگاه ما موفقیت سینمای کودک و نوجوان است. جشنواره بخشی از یک زنجیره است و همه تلاش ما در جشنواره و بنیاد سینمایی فارابی، استفاده از استعدادهای نو است که در ابعاد روانشناسی، جامعه شناسی و فانتزی باید استعدادهای مناسب کودک و نوجوان رعایت شوند همچنان کیفیت برای من مهم است و کمی گرایی نداشتیم. امیدواریم فیلم هایی انتخاب کرده باشیم که برای بچه ها و خانواده ها فیلم هایی خاطره انگیز باشند.

کد خبر 384928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.