طراحی دوباره فضاهای فراموش‌شده در وروتسواف

گروهی از طراحان شهر وروتسواف با ایجاد تغییراتی کوچک در فضاهای عمومی قدیمی این شهر، جانی دوباره به این شهر بخشیدند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در چند دهه اخیر بسیاری از فضاهای عمومی وروتسواف، یکی از شهرهای پرجمعیت جنوب غربی کشور لهستان، به دست فراموشی سپرده شده‌ است و کمتر کسی از این مکان‌ها دیدن می‌کند.

بنابراین گروهی از طراحان و معماران این شهر تصمیم گرفتند با همکاری هم  تغییراتی هر چند کوچک در این فضاها به وجود آورند تا یک بار دیگر ساکنان زیادی را به سمت این مکان‌ها جذب کنند.

طراحان و معماران اهل وروتسواف سعی کردند با طراحی‌هایی کوچک و صرف کم‌ترین هزینه ممکن، به دخمه‌های متروکه شهر جانی دوباره ببخشند و ارزش و کیفیت این مکان‌ها را افزایش دهند. علاوه براین، در طراحی‌های جدید مکان‌های مرده، سازه‌هایی با کارآیی مفید ایجاد شد که در نتیجه باعث جذب بیشتر مردم به سمت این مکان‌ها ‌‍شد.

یکی از مهم‌ترین اقدامات طراحان، نصب تخت‌های ساحلی رنگارنگ روی پله‌های بتنی رها شده در امتداد رودخانه اودر در وروتسواف بود که ساکنان زیادی را به دراز کشیدن روی این تخت‌ها، حمام آفتاب گرفتن و لذت بردن از چشم‌انداز اطراف دعوت می‌کرد.  

از دیگر اقدامات مهم طراحان در وروتسواف، تبدیل یک پارک متروکه به فضایی چند منظوره بود. در این پارک اتاقک‌های زیادی به وجود آمد که کاربران بسته به نیاز خود، این اتاقک‌ها را مورد استفاده قرار می‌دادند.

به عنوان مثال، افراد بی‌خانمان به طور موقت از اتاقک‌ها برای سکونت خود بهر می‌بردند. علاوه‌براین، اتاقک‌های ایجاد شده به عنوان فضای بازی برای کودکان، محلی برای تعامل ساکنان، فضایی برای برگزاری نمایشگاه‌ها و حتی کنسرت‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت.

کد خبر 384915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.