روحانی: وزیر خارجه نماینده کل ملت ایران است

رئیس جمهور با بیان اینکه وزارت امور خارجه دستگاه تخصصی و کارشناسان آن امین نظام در سیاست خارجی هستند، گفت: وزارت خارجه در اظهار نظر کارشناسی و حفظ حقوق ملت، امانتدار کشور است.

به گزارش ایمنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه در دیدار با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه امروز دکتر ظریف به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دکتر ظریف علاوه بر استعداد و تجربه فراوان، نخبه و مجتهد سیاسی است، افزود: وزیر خارجه نماینده کل ملت ایران است، نه جناحها و گروهها و فقط از زبان ملت ایران سخن می گوید و این افتخار ملی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه تعامل سازنده و گسترده با جهان توصیه رهبری، تصمیم نظام و بر مبنای اراده و رای ملت است، اظهار کرد: امروز هم بر تعامل سازنده اصرار دارم و وزارت امور خارجه را برای این امر شایسته تر از هر بخش دیگری می دانم.

روحانی دستاوردهای بزرگ اقتصادی پس از برجام را غیر قابل انکار دانست و گفت: دوست و دشمن نتوانستند بگویند برجام به ضرر ملت ایران بوده است و مطمئنا اگر تلاش دکتر ظریف و همکاران خوب ایشان، و کمک سازمان انرژی اتمی و سایر دستگاهها نبود؛ برجام به نتیجه نمی رسید.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه سیاست خارجی کشورمان روابط تنگاتنگی با مردم دارد، اظهار کرد: مشخصه یک ملت در مواردی محدوده‌ای است که به واسطه مرزهای جغرافیایی و سیاسی، داخل را از خارج جدا کرده و این موضوع ملیت و همبستگی را کامل‌تر می‌کند و سیاست خارجی نیز از چنین مشخصه‌ای برخوردار است.

روحانی گفت: وقتی گفته می‌شود که سیاست خارجی، نحوه تعامل کل ملت و کشور با دیگران است، لذا بر این مبنا سیاست خارجی نمی‌تواند سیاستی مربوط به یک جناح، حزب و یا جمع باشد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه سیاست خارجی کشورمان به همه ملت ایران تعلق دارد، اظهار کرد: وزارت خارجه و شخص وزیر خارجه وقتی در عرصه سیاست خارجی سخن می‌گویند، در حقیقت این سخن به نمایندگی از همه ملت ایران و نه نمایندگی از گروه و جناحی خاص است.

روحانی خاطرنشان کرد: اگر خواهان ملت یکپارچه هستیم باید دیپلماسی و سیاست خارجی یکپارچه داشته باشیم و ملتی توانمند است و می‌تواند مسیر خود را به درستی طی کند که یکپارچه باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه تکه تکه شدن و جدا شدن بخش‌های مهم منابع قدرت یک ملت، توان ملت را کاهش می‌دهد، افزود: ملتی توانمند است و می‌تواند در برابر قدرت‌های خارجی ایستادگی کند که یکپارچه و متحد باشد.

روحانی یکی از دستاوردهای اصلی انقلاب اسلامی را استقلال کشور دانست و اظهار کرد: در دوران انقلاب استقلال در شعار مردم به عنوان اولویت مهم متجلی بود؛ یکی از تحقیرهای بزرگی که شاید قرن‌ها بر مردم ایران تحمیل شده بود، تسلط قدرت‌های بیگانه بر کشور و تسلیم شدن و سر فرود آوردن در برابر بیگانه بود که انقلاب آن را کنار گذاشت و مردم مستقل شدند.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز وقتی در مجامع جهانی سخن می‌گوییم همه می‌دانند که به عنوان نماینده ملت ایران و نه نماینده‌ای از شرق یا غرب حرف می‌زنیم و وقتی وزیر خارجه کشورمان در سازمان‌های بین‌المللی سخن می گوید به عنوان نماینده ملت ایران شناخته می‌شود اما بسیاری از کشورهای جهان وقتی در سازمان‌های بین‌المللی حرف می‌زنند به نمایندگی از یک قدرت بزرگ یا ابرقدرت حرف زده و بعضاً حتی حرف‌های آن قدرت‌ها را به شکل دیگری تکرار می‌کنند.

روحانی خاطر نشان کرد: در سیاست خارجی آنچه حائز اهمیت است اینکه وزارت خارجه کشورمان به عنوان نیروی تخصصی کارشناس در امر سیاست خارجی و روابط بین‌الملل هستند و همه مدیران و مسئولین وزارت خارجه کارشناسان امین نظام در سیاست خارجی محسوب می‌شوند.

رئیس جمهور اضافه کرد: کارشناس امین اگر لازم است به مقام ارشد مشورت و مشاوره بدهد، باید آنچه را که تشخیص می‌دهد بدون توجه به اینکه برای آن مقام خوشایند و یا ناخوشایند باشد، به صراحت مطرح کند و اگر به خوشایند طرف مقابل توجه کند، بدون تردید از امانت خارج خواهد شد.

کد خبر 384909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.