وکلا به سوگند خود پایبند باشند

رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت: استفاده از وکیل هنوز جا نیفتاده و مردم فکر می‌کنند زمانی که پرونده‌ای در دادگستری تشکیل شد باید وکیل بگیرند، در حالی که اصلا اینطور نیست و باید افراد در مورد کوچک‌ترین مسائل خود مشاور حقوقی داشته باشند.

محمدرضا حبیبی  در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص وظایف وکلا اظهار کرد: تنها خواسته ما این است که وکلا به سوگندی که می‌خورند وفادار و پایبند بمانند، این مهمترین خواسته ما از وکلا است.

وی با تاکید بر لزوم سوق دادن موکل به سمت اصلاح ذات‌البین و صلح و سازش افزود: وکلا باید به کمک قاضی به دنبال مستندات محکم برای بررسی قانونی حقیقت باشند تا حق را به حق‌دار برسانند.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با ابراز تاسف از نبود فرهنگ استفاده از وکیل در دعاوی و مسائل مهم زندگی مردم، تصریح کرد: در بحث فرهنگ استفاده از وکیل هنوز جانیفتاده و مردم فکر می‌کنند زمانی که پرونده‌ای در دادگستری تشکیل شد باید وکیل بگیرند در حالی که اصلا اینطور نیست.

 وی با انتقاد از کمبود اطلاعات حقوقی در جامعه اظهار کرد: افراد جامعه اطلاعات حقوقی کافی ندارند و در مورد کوچک‌ترین مسائل خود لازم است که مشاور حقوقی داشته باشند حتی خانواده‌ها باید وکیل خانوادگی داشته باشند.

استفاده از وکیل الزامی شود به شدت کمبود وکیل خواهیم داشت

حبیبی با تاکید بر اینکه اگر استفاده از وکیل الزامی شود به شدت کمبود وکیل خواهیم داشت، افزود: اگر از این دید نگاه کنیم که همه مردم برای فعالیت‌های روزمره خود مشاوره حقوقی اشته باشند با کمبود وکیل روبه‌رو می‌شویم و این تعداد وکلای امروز هرگز پاسخگوی ارائه خدمات به جمعیت کشور نخواهند بود.

وی خواستار تغییر فرهنگ جامعه در استفاده از وکیل شد و خاطرنشان کرد: به هیچ‌وجه نباید اینطور باشد که وکیل تنها با تشکیل پرونده در محاکم مشاوره حقوقی بدهد بلکه این روال در همه موضوعات زندگی و قبل از انجام این امور باشد در این صورت هیچ پرونده‌ای در محاکم قضایی تشگیل نمی‌شود.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه باید هر خانواده دارای وکیل باشد، افزود: معتقدم این کار باید هرچه زودتر انجام شود و به گونه‌ای در جامعه جا بیفتد که گرفتن مشاوره حقوقی و داشتن وکیل مانند داشتن پزشک خانوادگی و مشاوره پزشکی باشد اگر این فرهنگ ایجاد شود کار دادگستری هم کم می‌شود در این صورت به حقوق افراد هم تعدی نمی‌شود.

وی در خصوص فعالیت دو نهاد مرکز وکلای قوه قضاییه و کانون‌های وکلا گفت: هر دوی این دستگاه‌ها در یک مسیر هستند و با یک هدف و یک نیت فعالیت دارند و کیفیت خدماتی که در جامعه به عنوان وکیل یا مشاور حقوقی انجام می‌دهند تفاوتی با هم ندارند چه از وکلای رسمی عضو کانون یا عضو مرکز وکلای قوه باشند این دوگانگی دلیلی ندارد.

حبیبی در خصوص چالش‌های ایجاد شده در خصوص حذف ظرفیت آزمون وکلا تصریح کرد: معتقدم هرکاری باید ضوابط و چارچوب‌های خود را داشته باشد، کاری ندارم سختگیری بشود یا سهمیه چقدر باشد، اما اینکه به کل هیچ ضابطه‌ای در پذیرش‌ها نباشد معتقدم این منجر به هرج و مرج می‌شود و از نظر ما پذیرفته نیست.

کد خبر 384900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.