۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
در این ساعات ورزش نکنید

رییس هیئت پزشکی استان اصفهان گفت: ورزشکاران از ساعت ۱۱ صبح تا سه بعد از ظهر ورزش نکنند.

دکتر احمد باقری مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با تاثیر گرما بر سلامتی ورزشکاران، اظهار کرد: ورزش کردن باعث انقباض ماهیچه‌ها می‌شود و تولید گرما می‌کند و در هوای گرم ممکن است که دمای بدن افراد ورزشکار از حالت عادی بالاتر برود و احتمال گرما زدگی و آسیب‌های گرمایی در تابستان برای ورزشکاران زیاد است.

وی ادامه داد: این گرمازدگی می‌تواند باعث بروز اختلالات شود و عوارض زیادی برای بدن داشته باشد.

رییس هیئت پزشکی استان اصفهان ادامه داد: افرادی مستعد گرمازدگی هستند که مایعات، کافی مصرف نمی‌کنند، سالمندان، کودکان و افرادی که دارای وزن بالا هستند نیز در معرض گرما زدگی قرار دارند.

باقری مقدم افزود: مصرف مایعات کافی موجب کاهش گرمازدگی می‌شود. ورزشکاران بعد از نیم ساعت ورزش باید پنج دقیقه استراحت کرده و مایعات کافی مصرف کنند. آبی که ورزشکاران از آن استفاده می‌کنند، باید دارای املاح باشد که به آن نوشابه ورزشی گفته می‌شود و شامل آب، مواد قندی و مقداری املاح و نمک است.

وی ادامه داد: در تابستان باید شدت تمرین در ورزشکاران کم‌تر شود و فعالیت‌های کمتری در تابستان انجام شود و نباید از ساعت یازده صبح تا سه بعد از ظهر در محیط‌های باز تمرین کنند زیرا احتمال گرما زدگی آن‌ها بالا می‌رود.

این متخصص پزشکی ورزشی افزود: در برخی رشته‌ها استفاده از کرم ضد آفتاب و عینک دودی الزامی است. شنا، پیاده روی و دوچرخه سواری ورزش‌هایی است که در تابستان توصیه می‌شود که آسیب‌های گرمایی در آن‌ها کم است.

باقری مقدم ادامه داد: دمای معتدل و مناسب برای ورزش کردن بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. ورزش در هوای خیلی سرد و یا خیلی گرم موجب آسیب می‌شود و ورزشکاران باید سعی کنند در جای مناسب و در دمای مناسب تمرین کنند.

وی تصریح کرد: گرمازدگی ممکن است با سردرد، دردهای عضلانی، سرگیجه و تهوع شروع شود. وقتی که شاهد چنین علائمی بودید باید فعالیت را قطع کرده، مایعات زیاد مصرف کرده و لباس خنکتری تن کنید و شروع به خنک کردن خود کنید.

کد خبر 384896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.