تعویض درب‌های باتری کُک سازی ذوب آهن در راستای صنعت سبز

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست ذوب آهن اصفهان گفت: ذوب آهن اصفهان با فراتر از نیم قرن کارنامه پرافتخار در صنعت کشور و با هزینه ای بالغ بر چهار هزار میلیارد ریال جهت حفاظت از محیط زیست، همواره توجه به این مقوله مهم را در اولویت قرار داده است.

مجید مکاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، این شرکت از ابتدای تاسیس، بر اساس استانداردهای زیست محیطی فعالیت نموده و در کنار آن  پذیرای انتقادات دلسوزانه و پیشنهادات موثر در جهت بهبود شرایط زیست محیطی بوده است.

وی افزود: البته صنعت، در ذات خود آلایندگی دارد و این نکته هیچ‌گاه قابل کتمان نیست اما نکته مهم، کنترل آلایندگی است که شرکت ذوب آهن در این خصوص اقدامات گسترده ای انجام داده و در دست اقدام نیز دارد.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست ذوب آهن اصفهان گفت: یکی از اقدامات بسیار مهم این شرکت رفع آلایندگی در کنورتور بخش فولاد سازی است که میزان آن از سه هزار و ۷۰۰ میلی گرم به ازای نرمال متر مکعب به کمتر از ۲۰۰ میلی گرم به ازای نرمال مترمکعب رسیده که قابل قیاس نیست. اما اخبار منتشر شده در مورد انتشار بوی کُک در فضای شهرستان لنجان مربوط به  باتری شماره ۳ کک سازی است که پروژه ای مهم و بومی با استفاده از توان داخلی بوده که رفع آن در حال اجرا و اولویت اصلی کنونی این شرکت است.

مکاری اضافه کرد: این پروژه با عنوان نصب درب‌های فلکسیبل (Flexible) در سلول‌های باتری کک سازی، با موفقیت در حال انجام است و تا کنون ۲۷ درب آن با بهره گیری از دانش و توان داخلی شرکت و دیگر شرکت‌های ایرانی به طور کامل ساخته شده و ۲۱ درب از کل ۷۴ درب، نصب شده است. ۶۰ درب نیز ریخته گری شده و خوشبختانه سرعت نصب آنها به روزی یک درب رسیده لذا تا پایان شهریور شاهد اتمام فاز اول این پروژه و بهبود ۷۰ درصدی شرایط زیست محیطی در پایان اجرای آن در این بخش خواهیم بود.

وی ادامه داد: هر درب فلکسیبل شامل ۷۵۰ قطعه است که ساخت این قطعات و سپس هماهنگی برای نصب آنها از فرایند پیچیده ای برخوردار است همچنین بیش از ۱۵ مرحله از جمله طراحی نقشه، ریخته گری، مدل سازی، آهنگری، آجرچینی، کنترل کیفی مستمر و ... را در بر می گیرد.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه در دوران تحریم به سر می بریم، واردات هر گونه قطعات و تجهیزات امکان پذیر نیست بنابراین در کمتر از یک سال گذشته طراحی، ساخت و نصب درب سلول باتری‌ها آغاز شده و این پروژه بزرگ، برگ زرین دیگری در کارنامه پر افتخار ذوب آهن اصفهان خواهد بود.

مکاری گفت: این مجتمع عظیم صنعتی دارای ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار فضای سبز است که ۸۰ برابر استاندارد جهانی برای صنایع است و سالانه ۱۴۰ میلیارد ریال برای نگهداری آن هزینه می کند که همین امر مانع حرکت ریزگردها به سمت منطقه می‌شود.

وی افزود: این شرکت که به لحاظ خدمات فراتر از تصور خود در نیم قرن گذشته، به حق لقب مادر صنعت فولاد کشور را گرفته، صنعتی است که از نو باید آن را شناخت. امید است در شرایط حساس کنونی که اقتصاد و صنعت کشور هدف تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته است، با همکاری رسانه ها و مسئولان منطقه بتوانیم شرایط بهتری برای این صنعت مهم و استراتژیک کشور رقم بزنیم.

کد خبر 384890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.