ظریف: باز هم برجام را امضا می‌کنم

نشست خبری وزیر امور خارجه، راهکار بهزاد نبوی به اصلاح‌طلبان و همراهی چهره های شاخص سینمای ایران با رسول اف تا دادگاه از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز -سه شنبه ۱۵ مردادماه - است.

مطبوعات و رسانه های آزاد و شفاف در هر جامعه ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می شوند، لذا خبرگزاری ایمنا، انعکاس بخشی از برجسته ترین عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، صفحه نخست امروز خود را به  نشست خبری وزیر امور خارجه کشورمان  اختصاص داد و به نقل از محمد جواد ظریف در تیتر یک خود نوشته است: «باز هم برجام را امضا می‌کنم» وزیر امور خارجه ایران چند روز پس از آنکه نامش در فهرست تحریم امریکا قرار گرفت، در یک نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی به گفت‌وگو نشست. محمدجواد ظریف در این نشست دو ساعته که با حضور شمار زیادی از نمایندگان رسانه‌ها برگزار شد از ماجرای دعوت شدنش به کاخ سفید تا عدم تمایل به حضور در صحنه انتخابات ۱۴۰۰ سخن گفت و به سهم خود از مردم به دلیل فشارهایی که زندگی عادی آنها را تحت تأثیر قرار داده است، عذرخواهی کرد. او از دستاوردهای برجام گفت و تأکید کرد اگر به عقب برگردیم باز هم برجام را امضا می‌کنم. ظریف در این نشست همچنین پیام‌های مثبتی هم به بازیگران منطقه فرستاد و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای گفت‌وگوی مستقیم با عربستان اعلام کرد. برجام نیز از دیگر موضوعاتی بود که رئیس دستگاه دیپلماسی به تفصیل پیرامون آن توضیح داد و گرچه برداشتن گام سوم مبنی بر متوقف کردن بخش دیگری از تعهدات برجامی را از سوی ایران محتمل دانست اما از فروپاشی این توافق سخنی بر زبان نیاورد.

روزنامه ابتکار، درصفحه نخست امروز خود را به بررسی نتایج و پیامدهای اعلام روزانه قیمت‌ها پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «تنظیم بازار با سامانه پیامکی؟!» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: گرانی و افزایش قیمت کالاهای اساسی گویا دیگر موضوع چندان عجیب و غریبی در اقتصاد این ‌روزهای ایران نیست. در این میان هم وعده‌هایی برای تنظیم بازار شنیده می‌شود، اما اینکه این وعده‌ها تا چه حد عملی شود خود جای سوال دارد. 
مسئولیت تنظیم بازار بر عهده کیست؟ این سوال از گذشته تا کنون وجود داشته است و پاسخ‌های متفاوتی را برای آن مطرح کرده‌اند. عده‌ای دولت را در این زمینه مسئول می‌دانند و در مقابل عده‌ای دخالت دولت‌ها در امور تنظیم بازار را تنها عاملی برای تشدید تنش‌ها می‌دانند. البته باید اشاره کرد که کشورها در گذشته دخالت دولتی‌ها را در چنین اموری داشته‌اند و نتیجه کار به سمت‌وسوی مطلوبت در بازار حرکت نکرده است. اما این مسئله در زمانی که کشور با بحرانی مانند جنگ روبه‌رو است کمی متفاوت می‌شود و رنگ دیگری به خود می‌گیرد. به عبارتی دیگر گویی در آن زمان چاره‌ای جز دخالت دولتیان برای تنظیم بازار نمی‌ماند. اما ما باید توجه داشته باشیم که در حال حاضر کشور با چنین بحرانی روبه‌رو نیست و به گفته برخی از صاحب‌نظران دخالت دولت در امور تنظیم بازار می‌تواند تبعاتی را به دنبال داشته باشد. اخیرا علی ربیعی، سخنگوی دولت از راه‌اندازی نرم‌افزار اعلام قیمت واقعی ۱۰۰ قلم کالا به عنوان ابزاری برای نظارت بر بازار خبر داده است.

روزنامه همدلی، صفحه نخست امروز خود را به بررسی آخرین مهلت تقاضای تجدید نظر در پرونده‌ محمد رسول‌اف یکی از فیلمسازان کشور اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «همه برای یکی» روزنامه همدلی در ادامه توضیخ داده است: روز گذشته خبری در رسانه‌های ایران منتشر شد که در یک اتفاق نادر، هنگامی که یکی از فیلمسازان کشور به نام «محمد رسول‌اف» به سوی دادگاه انقلاب می‌رفت تا در آخرین مهلت تقاضای تجدید نظر در پرونده‌اش را ارائه کند، به همراه او و وکیل‌اش جمعی از بزرگان سینمای ایران تا در دادگاه انقلاب او را مشایعت کردند. محمد رسول‌اف به خاطر ساخت فیلم «لِرد» در دادگاه انقلاب به یک سال حبس محکوم شده و برای تجدید نظر خواهی درباره همین حکم به دادگاه رفت. عکسی هم از این شخصیت‌های سینمایی توسط خبرآنلاین مخابره شد که صحت خبر را کاملا تایید می‌کند. فقط کافی است که نام این چهره‌های تاثیرگذار و بزرگ سینمای معاصر را بخوانیم تا وزن این همراهی را بیشتر حس کنیم. به اسامی زیر توجه کنید: اصغر فرهادی، رخشان بنی‌اعتماد، فاطمه معتمدآریا، کیانوش عیاری، بهمن فرمان‌آرا، مجید برزگر، جعفر پناهی، فرهاد توحیدی، امیر اثباتی، رضا درمیشیان، حسن پورشیرازی، کیوان کثیریان، جمال رحمتی، محمدرضا موئینی، پیمان حقانی و مجتبی میرتهماسب. این اقدام صنفی از سوی سینماگران در میان اصناف فرهنگی و هنری کشور، بسیار نادر است، به همین دلیل همراهی آنها با واکنش‌های زیادی از سوی مردم و هنرمندان مواجه شد. 

روزنامه آفتاب یزد، صفحه نخست امروز خود را به اظهارات بهزاد نبوی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب اختصاص داده و به نقل از وی در تیتر یک نوشتت است: «اصلاح‌طلبان به جای جدایی از دولت علت ناکامی‌ها را بگویند»  نبوی در ادامه توضیح داده است: من معتقد نیستم دولت و مجلس کنونی قوی‌ترین و مقتدرترین مجلس و دولتی است که تا به حال روی کار آمده است. دولت روحانی و مجلس دهم ضعف‌های بسیاری دارند و انتقادات بسیاری هم بر آنها وارد است؛ ولی مشکلات کشور امروز آنقدر بزرگ است که قوی‌ترین مجالس و دولت‌ها هم به راحتی از پس این مشکلات برنمی‌آیند. اصلاح‌طلب‌ها به جای این که الان خرج خود را از آقای روحانی جدا کنند، باید علل ناکامی‌های دولت را برای مردم بازگو کننددولت روحانی بهترین کاری که یک دولت بعد از انقلاب می‌توانست بکند، یعنی امضای برجام را انجام داده است، که واقعا یک کار تحسین‌برانگیز است، ولی وقتی دوستان تندروی خودمان در داخل، هم‌صدا با آقای ترامپ نمی‌خواهند بگذارند نتیجه‌ای از برجام به دست آید، آقای روحانی چه‌کاره است؟!عزیزان اصلاح‌طلب به جای افشای دلایل ناکامی‌دولت روحانی، خرجشان را از دولت و مجلس جدا می‌کنند. با این کار چهارسال بعد اصلاح‌طلبان به قدرت نمی‌رسند و در واقع هم چوب و هم پیاز را می‌خورند. به این معنا که نه تنها در انتخابات برنده نمی‌شوند، به نامردی و بی‌اخلاقی متهم می‌شوند. حداقل در این دو سال باقی‌مانده از دولت روحانی کمک نمی‌کنند تا بتواند توفیقاتی به دست بیاورد. مردم مشکلات را می‌بینند ولی همه یک پرونده زیر بغلشان نیست تا ببینند ریشه مشکلات کجاست؟! 

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود به بررسی ابزار اعمال فشار اقتصادی پکن پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «شلیک ارزی چین به ترامپ» روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: چین به تلافی تعرفه‌گذاری مجدد دونالد ترامپ برخاست. ابزار اعمال فشار اقتصادی پکن برای این مرحله از جنگ تجاری به‌کارگیری مجدد سلاح ارزی است. این بار با یک تفاوت؛ پس از ۱۱ سال نرخ برابری دلار آمریکا به یوآن چین، سد مقاوم عدد ۷ یوآن در برابر یک دلار را شکست. محدوده‌ای که از آن به‌عنوان منطقه ممنوعه یاد می‌شد. این سطح از نرخ برابری هیچ‌گاه به‌صورت ارادی از طرف چینی‌ها شکسته نشده بود و ۱۱ سال پیش نیز به‌دلیل بحران یوآن از این نرخ عبور کرد. اما پس از بستن تعرفه‌های جدید ازسوی آمریکا بر واردات چین، سیاست‌گذاران چینی به تلافی این سطح را شکستند تا واردات این کشور به آمریکا ارزان و واردات آمریکا به چین گران شود. گفته می‌شود علاوه‌بر این چین دو ابزار دیگر را به تلافی تعرفه‌گذاری ترامپ فعال می‌کند. یکی از اهرم‌های چین در جنگ تجاری، انحصار در تامین گروهی از مواد معدنی استراتژیک است؛ چین بیش از ۹۰ درصد از تولید جهانی عناصر خاکی نادر را در اختیار دارد. برخی از سرمایه‌گذاران گمان می‌کنند چین در این حوزه با برقراری محدودیت‌هایی اجازه صادرات این عناصر کمیاب به آمریکا را نمی‌دهد. اعمال تعرفه بر محصولات کشاورزی ابزار دیگر چین عنوان می‌شود.

روزنامه کیهان، صفحه نخست امروز خود را به نشست خبری روز گذشته محمد جواد ظریف اختصاص داده و در تیتر خود نوشته است: «مگر سؤال‌کیهان چه بود که ظریف را عصبانی‌کرد؟!» روزنامه کیهان در ادامه توضیح داده  است: خبرنگار کیهان در این نشست از ظریف پرسید: «جناب آقای ظریف، شما ۱۲ بهمن ۹۷ در توئیتی نوشتید که توافق با آمریکا به اندازه جوهر روی کاغذ هم ارزش ندارد. همچنین در هفته‌های گذشته گفتید که اگر به ۴ سال قبل برگردم، باز هم برجام را امضا می‌کنم. سؤال اینجاست که چرا باید توافقی که ارزش جوهر روی کاغذ را هم ندارد، دوباره امضا کرد؟».ظریف در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان در اقدامی‌ تأمل‌برانگیز با عصبانیت گفت: «به این دلیل که برجام توافق با آمریکا نبود. آمریکا فقط یک عضو ضروری بود. به دلیل اینکه عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است و بدون حضور آمریکا، قطعنامه‌هایی که در دولت قبلی - نمی‌خواهم بگویم دولت مورد حمایت روزنامه شما-  علیه ایران صادر شده بود، لغو نمی‌شد. بنابراین آمریکا یک شرّ ضروری بود و ما با او مذاکره کردیم و امروز هم معتقد است که شکست خورده است. زیرا اجازه داده که آن قطعنامه‌ها نابود شود و به همین دلیل از برجام خارج شده است و امروز هم تمام تلاش خود را می‌کند که مجددا قطعنامه‌های قبلی را برگرداند».ظریف دیروز در پایان نشست خبری گفت:«ننویسید ظریف عصبانی بود؛ اصلا عصبانی نیستم. اینجا گاهی همهمه می‌شود و بنده برای اینکه صدایم به جمع برسد، بلند صحبت می‌کنم». این اظهارنظر در حالی است که فایل ویدئویی نشست خبری دیروز منتشر شده است و از زبان بدن و لحن آقای ظریف کاملاً آشکار است که وی در پاسخ به سؤال کیهان که چیزی جز بیان ۲ اظهارنظر وزیر خارجه نبود، برافروخته شده و با لحنی عصبی پاسخ داده است. رفتاری که در پاسخ به سؤال رسانه‌های دیگر به چشم نمی‌خورد.متأسفانه دولت آقای روحانی و از جمله شخص آقای ظریف، همواره با تندی و پرخاش با منتقدان برخورد کرده‌اند. یکی از دلایل اصلی خسارت محض برجام نیز این است که دولت به نقدهای دقیق و فنی و کارشناسی صاحب‌نظران و منتقدان، توجه نکرد.

کد خبر 384884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.