مصرف این غذاها برای کودکان ممنوع!

غذاهایی مانند عسل، نوشابه، طعم دهنده‌ها و رنگ دهنده‌های مصنوعی برای کودکان مضر است و سلامت آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پیروی از اصول تغذیه‌ای صحیح، نقش مهمی بر روند رشد و سلامت کودکان دارد. بنابراین والدین باید بسیار مراقب غذاهایی باشند که به کودکان خود می‌دهند. این در حالی است که پدر و مادرها به دلیل نداشتن اطلاعات کافی، بیشتر اوقات، کودکان خود را ترغیب به خوردن مواد غذایی می‌کنند که برای سلامت آن‌ها مضر  است. در ادامه به بررسی بعضی از  این غذاها و دلیل ممنوعیت آن‌ها برای کودکان می‌پردازیم:

عسل

کودکان زیر یک سال نباید عسل مصرف کنند، زیرا هم عسل خام و هم عسل فرآوری شده ممکن است دارای سم "بوتولیسم" باشد. "کلستریدیوم بوتولینوم"، نوعی باکتری میله‌ای شکل است که در وضعیت کم اکسیژن (بی هوازی) رشد بیشتری دارد. این باکتری در بعضی مواد غذایی شامل خوراکی‌های کنسروی که به اندازه کافی حرارت ندیده‌ است و همچنین در خاک و رسوبات دریایی یافت می‌شود. بوتولیسم می‌تواند منجر به فلج شدن و احتمالا مرگ افراد می‌شود. موضوع قابل توجه اینکه سیستم ایمنی بزرگسالان به مقدار کمی از این ماده حساس نیست، اما ممکن است مصرف آن برای کودکان مرگبار باشد. خبر بد دیگر اینکه متاسفانه عسل با شربت ذرت دارای فروکتوز بالا تولید می‌شود، این ماده باعث چاقی کودکان، فشار خون بالا و دیابت نوع دوم می‌شود.

آب سیب

والدین با این تصور که آب سیب، یک نوشیدنی سالم است، به کودکان مقدار زیادی آب سیب می‌دهند، اما آن‌ها باید آگاه باشند که این نوشیدنی گوارا، فیبر و مواد مغذی موجود در خود سیب را ندارد. در واقع والدین با دادن یک فنجان آب سیب به کودکان که حاوی ۱۶۰ کالری دارد، هیچ لطفی به آن‌ها نمی‌کنند. آب سیب دارای مقدار نسبتا زیادی قند است، اما کودکان زیر دو سال نباید هیچ نوع قندی مصرف کنند، زیرا خوردن مواد قندی باعث بروز مشکلات رفتاری، چاقی کودکان، فشار خون بالا و دیابت نوع دوم می‌شود.

نوشابه‌های گازدار و انرژی‌زا

نوشابه‌های گازدار حاوی مواد افزودنی، قند و شیرین‌کننده‌های مصنوعی است که هیچگونه کالری‌ ندارد. بررسی‌های محققان نشان می‌دهد مصرف نوشابه گازدار می‌تواند منجر به چاقی، دیابت نوع دو و مشکلات رفتاری در کودکان شود. همچنین مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا نیز برای کودکان توصیه نمی ‌شود، زیرا قندهای موجود در این نوع نوشیدنی مانند قندهای نوشابه گازدار برای آن‌ها خطرناک است. موضوع قابل توجه دیگر اینکه نوشابه‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های شیرین، آسیب‌های دائمی به سلامت دهان و دندان‌ کودکان وارد می‌کند.

مواد افزودنی و طعم‌ دهنده‌های مصنوعی

مواد افزودنی، رنگ دهنده و طعم‌ دهنده‌های مصنوعی برای کودکان بسیار خطرناک است. مصرف این مواد توسط کودکان می‌تواند منجر به مشکلات رفتاری، سردرد و تغییرات اخلاقی شود. متاسفانه بیشتر مواد غذایی فرآوری شده حاوی این مواد است؛ مصرف این مواد می‌تواند در سیستم‌های بدن کودکان اختلال ایجاد کند و متاسفانه رابطه مستقیمی با خطر ابتلا به سرطان دارد.

آب‌نبات

آب‌نبات‌ها با شکر یا شکر مصنوعی شیرین می‌شود و سرشار از رنگ‌دهنده و طعم دهنده‌ها است. بنابراین مصرف این خوراکی می‌تواند منجر به مشکلات رفتاری، چاقی کودکان، فشار خون بالا و دیابت نوع دوم شود. تحقیقات نشان داده است که آب‌نبات، مانعی برای جذب مواد مغذی در روده است. همچنین خوردن آب‌نبات، اشتهای کودکان را از بین می‌برد، مانع جذب کلسیم  در آن‌ها می‌شود و در نتیجه رشد کودکان را دچار اختلال می‌کند.

کیک صبحانه

اگر روی جعبه کیک‌های صبحانه یا کلوچه‌های آماده را بخوانید، متوجه خواهید شد که آن‌ها شامل مواد غذایی مختلف بوده که بیشتر آن‌ها مصنوعی یا حاوی قند است. مصرف این نوع شیرینی‌جات می‌تواند منجر به چاقی کودکان، سندروم متابولیک و دیابت نوع دوم شود. همچنین کیک و کلوچه به دلیل اینکه مواد فیبری ندارد، به سرعت قند خون را بالا می‌برد، با تحریک ترشح انسولین، خطر ابتلا به دیابت را به خصوص در کودکان مستعد به این بیماری افزایش می‌دهد و جذب مواد پروتئینی دیگر را دچار اختلال می‌کند.

کد خبر 384882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.