صرفه جویی به نفع کودکان کار/ پتانسیل استارتاپ‌ها برای حل معضلات شهری

رویدادهای اقتصادی متعددی کلانشهرهای کشور را در روزهای اخیر درنوردید که از مهمترین آن‌ها می‌توان به صرفه جویی ۹۶ مگاواتی به نفع کودکان کار در مشهد و کاهش ۱۸ درصدی عوارض ساختمانی شهرداری شیراز صرفا تا پایان مرداد، اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس اعلام قبلی شرکت توزیع برق مشهد،‌ با همکاری مردم این کلانشهر در روزهای هفتم و هشتم مردادماه،‌۹۶ مگاوات درمصرف برق صرفه جویی شد که در مراسمی به کودکان کار اهدا خواهد شد.

مجری طرح بهینه‌سازی و کاهش تلفات انرژی شرکت توزیع نیروی برق مشهد گفت: «مبلغ ریالی ۹۶ مگاوات برق صرفه‌جویی شده ۳۳۰ میلیون ریال محاسبه شده است که در مراسمی به کودکان کار اهدا خواهد شد.»

دیگر رویدادهای مهم اقتصاد شهری به شرح زیر است:

**کاهش ۱۸ درصدی عوارض ساختمانی شهرداری شیراز ، صرفا تا پایان مرداد

معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز گفت: تعرفه های ریالی عوارض صدور پروانه های ساختمانی با هدف رونق بخشی به صنعت ساختمان تنها تا پایان مرداد ماه جاری شامل ۱۸ درصد کاهش خواهد بود.

هاشم پور با بیان اینکه معتقدم راهکار بازگشت بازار ساختمان به مسیر رونق غیر تورمی و پویایی در سرمایه گذاری؛ بازنگری، تدوین و اصلاح سیاست های حمایتی است، اظهار داشت: با اعمال سیاست های شهرداری در راستای تحرک بخشی به حوزه ساختمان می توان امیدوار بود بخش قابل توجهی از نقدینگی انباشته شده در نظام بانکی کشور به سمت بازار مسکن هدایت و با افزایش حجم معاملات و سطح تقاضا نیز به مرور زمان،رونق به صنعت ساختمان بازگردد. 

وی تصویب لایحه کاهش تعرفه های ریالی عوارض صدور پروانه های ساختمانی(کاهش عوارض ساختمانی) را یک سیاست محرک برای بخش ساختمان دانست و افزود: در ماده واحده این لایحه که در شورای اسلامی شهر شیراز تصویب شده آمده است، به منظور اعمال سیاست های حمایتی و تشویقی جهت پویایی ساخت و سازهای شهری و ارایه تسهیلات لازم در این خصوص مقرر شده چنانچه کلیه مودیان نسبت به پرداخت کل بدهی خود تا پایان مرداد سال جاری اقدام کنند مشمول کاهش ۱۸ درصدی بهای عوارض ساختمانی خواهند شد.

**شهرداری مشهد بدهی معوق بانکی ندارد

مدیر مشارکت‎ها و سرمایه‏ گذاری معاونت اقتصادی شهرداری مشهد گفت: اواخر سال پیش با یک بدهی انباشته معوقه و حال بانکی معادل پنج هزار میلیارد تومان مواجه بودیم که موفق به تسویه کامل آن شدیم و در حال حاضر شهرداری مشهد یک ریال بدهی معوق بانکی ندارد.

محمدهادی محمدی مقدم درباره تامین مالی در بحث اوراق مشارکت نیز تشریح کرد: مدل‌‏های مختلفی در این حوزه تعریف شده است تا بتوانیم بالاترین جذب سرمایه یا منابع را داشته باشیم. یک مدل تامین مالی که از اواخر سال گذشته مطرح شده است، تهاتر مطالبات شهرداری از نهادهای دولتی با بدهی‌‏ها است.

وی به بدهی‌ های بانکی شهرداری نیز اشاره کرد و گفت: اواخر سال پیش با یک بدهی انباشته معوقه و حال بانکی معادل پنج هزار میلیارد تومان مواجه بودیم که موفق به تسویه کامل آن شدیم و در حال حاضر شهرداری مشهد یک ریال بدهی معوق بانکی ندارد.

مدیر مشارکت ها و سرمایه گذاری معاونت اقتصادی شهرداری مشهد با بیان اینکه در حال حاضر پنج هزار میلیارد تومان پروژه در حال اجرا داریم، اظهار کرد: با تخصیص مشوق ها کمک بزرگی به سرمایه گذاران می کنیم به طوری که به عنوان مثال در پروژه بزرگی همچون پارکینگ زیتون هزینه پروانه تجاری عددی نزدیک به صفر خواهد شد.

**حقوق قانونی و منابع درآمدی شهرداری‌ها باید حفظ شود

نشست کمیته تخصصی درآمد مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با تاکید بر حفظ حقوق و منابع درآمدی شهرداری ها و تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای ارائه پیشنهادات اصلاحی لایحه مالیات بر ارزش افزوده به مجلس به کار خود پایان داد.

دبیر کل این مجمع در ابتدای این نشست استفاده از نوآوری و خلاقیت و تبادل تجارب شهرداری ها با هدف انتقال تجارب موفق در جذب منابع مالی پایدار را از جمله اهداف تشکیل کمیسیون مالی و اقتصاد شهری ذکر و اظهار کرد: در حال حاضر این کمیسیون دارای سه کمیته تخصصی مالی، درآمد و حسابرسی است که می توان تشکیل کمیته درآمد را فرصت مناسبی جهت جذب درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها عنوان کرد.

کمال مرادی با بیان اینکه در حال حاضر دغدغه اصلی شهرداری‌ها برای آبادانی و توسعه شهرها تامین منابع مالی است که دارای خصوصیات ثبات، عدالت محوری و انعطاف پذیری باشد، گفت : در ایران، جدا از نقشی که شهرداری‌ها می توانند در حوزه سیاستگذاری و تسهیل توسعه اقتصاد محلی ایفا نمایند، با چالش جذب سرمایه گذاری و تامین منابع مالی مورد نیاز برای اداره شهر مواجه هستند.

وی با بیان اینکه لایحه مالیات بر ارزش افزوده که در حال بررسی در کمیسیون های تخصصی است و طی چند روز آینده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح می شود اظهار داشت: این لایحه یکی از دغدغه های اصلی شهرداران کلانشهرهاست و نیاز به اصلاحاتی دارد تا منافع شهرداری ها تأمین شود.

دبیر کل مجمع شهرداران کلان شهرها افزود: یکی از خواسته های شهرداری ها در لایحه فوق این است که عوارض از مالیات جدا شود و اختیار شوراها در وضع عوارض باقی بماند تا سهم شهرداری ها از درآمدهای پایدار حفظ شود.

وحید عرب، مدیر کل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران و رئیس کمیته درآمد کلانشهرها نیز در این نشست با اشاره به تلاش‌ها و جلسات متعدد صورت گرفته با نمایندگان مجلس در خصوص لایحه درآمدهای پایدار و لایحه مالیات بر ارزش افزوده اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش ها و رایزنی های صورت گرفته با دولت و کمیسیون اقتصادی مجلس نظرات مدیریت شهری را در زمینه ی موضوعاتی چون عوارض سالیانه خودرو ، افزایش سهم شهرداریها از محل قانون مالیات بر ارزش افزوده به ۵۰ درصد تامین شده است.

**مالیات برعایدی مسکن موثرتر از مالیات بر خانه‌های خالی است

نایب رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور به ایمنا گفت: تاثیر اخذ مالیات بر عایدی مسکن بسیار مهم‌تر از وضع مالیات برای خانه‌های خالی است. مالیات بر عایدی مسکن یا مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند مهم‌ترین نقش را در کنترل قیمت مسکن بر عهده بگیرد.

حسام عقبایی اظهار کرد: هر شخصی با هر فعالیت اقتصادی و شغلی باید مالیات بر درآمد خود را پرداخت کند اما کسانی هستند که با میلیاردها تومان آورده وارد بازارهای سرمایه‌ای مانند طلا و ارز می‌شوند و منفعت‌های کلانی نیز کسب می‌کنند بدون اینکه هیچ گونه مالیاتی پرداخت کنند. برای مثال فردی با ۲۰ میلیارد تومان سرمایه وارد مسکن می‌شود و پس از چند ماه ۸۰ میلیارد تومان سود به دست می آورد اما مالیاتی از او اخذ نمی شود.

وی اضافه کرد: پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند نقش کنترل کننده‌ای برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در بازار داشته باشد. در سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ این موضوع در مجلس شورای اسلامی مطرح شد اما به صورت ناگهانی از دستور کار مجلس خارج شد. اگر این قانون در همان سال توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود اکنون در سال ۱۳۹۸ شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن در بازار نبودیم.

نایب رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک کشور، بهترین راه برای کنترل قیمت مسکن در کشور را مالیات بر عایدی مسکن دانست و خاطر نشان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات از مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد و این میزان خانه خالی تقریبا ۱۰ درصد از کل خانه‌های کشور را تشکیل می‌دهد.

عقبایی یادآور شد: اغلب خانه‌های خالی، واحدهای مسکونی لوکس و مدرن در مناطق مرفه نشین شهرهای بزرگ است که اگر عرضه هم بشود، دهک‌های ضعیف و متوسط جامعه توانایی اجاره کردن انباری آنها را هم ندارند. وجود چنین خانه‌هایی موجب ایجاد موج‌های گرانی در جامعه می شود. باید مالیات‌های سنگینی از این نوع واحدهای مسکونی اخذ شود نه مالیات‌های ناچیز ۱۰ یا ۲۰ میلیون تومانی.

**تعامل با استارتاپ‌ها برای حل مشکلات شهری

عضو کمیسیون اموراقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر اصفهان به ایمنا گفت: مدیریت شهری و شهرداری‌ها در همه دنیا و همچنین ایران به ویژه کلانشهر تهران در حال حرکت به سمت استفاده از ظرفیت و پتانسیل استارتاپ‌ها بوده و برای تعامل بیشتر با آنها برای حل مسائل و مشکلات خود در حال برنامه ریزی هستند.

کوروش خسروی خاطر نشان کرد: ایربی‌ان‌بی (Airbnb) در آگوست ۲۰۰۸ در سان فرانسیسکو (کالیفرنیا) پایه‌گذاری شد و وب‌گاهی برای کرایه مکان‌های اقامتی است، این شرکت دارای حدود سه میلیون اقامتگاه، از خانه‌های کوچک چوبی گرفته تا ویلاهای گران‌قیمت و حتی هتل‌ها در ۶۵ هزار شهر و ۱۹۱ کشور جهان است.

وی افزود: براساس پیش بینی مجله فورچون سال آینده یعنی سال ۲۰۲۰ ایربی‌اندبی سه میلیارد دلار سود خالص ایجاد می‌کند. یعنی یک استارتاپ می‌تواند رقمی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان که ۱۰ برابر بودجه شهرداری اصفهان است ارز افزوده ایجاد کند.

رییس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: البته انتظار نداریم که ای‌رزروینگ بتواند در کوتاه مدت به چنین درآمدی دست یافته و خلق ثروت کند اما انتظار داریم که حداقل به یک منبع درآمد پایدار برای سازمان فاوا تبدیل شود و این سازمان دیگر از لحاظ اقتصادی به شهرداری اصفهان وابسته نباشد که این مهم دور از ذهن نیز نیست.

**فراخوان نصب و راه اندازی المان های شهری در سطح شهر مشهد منتشر شد

رئیس اداره سرمایه گذاری های نوین معاونت اقتصادی شهرداری مشهد در این خصوص عنوان کرد: مدیریت شهری در راستای تحقق شعار مشهد، شهر هوشمند، نسبت به انتشار فراخوان جذب سرمایه‌گذار نصب و راه اندازی المان های شهری درسطح شهر اقدام نموده است.

سید مهدی نعمتی خیرآبادی افزود: در نظر داریم در فاز نخست این پروژه، تعداد ١۵٠ المان شهری با اعتباری بالغ بر ٣۶٠ میلیارد ریال و بازه ی زمانی یک سال در سطح شهر مشهد نصب و راه اندازی شود.

وی با اشاره به اینکه کاربرد اصلی این المان ها در سطح شهر توسعه ی دسترسی شهروندان به خدمات حوزه شهروند الکترونیک است، گفت: با نصب و شبکه سازی این سازه ها در نقاط مختلف شهر، شهروندان می توانند از خدماتی چون شارژ من کارت و کیف پول شهروندی، شبکه وای فای عمومی، خودپردازهای غیر نقد شبکه بانکی، شارژ گوشی همراه و... بهره مند شوند.

رئیس اداره سرمایه گذاری های نوین معاونت اقتصادی شهرداری مشهد تصریح کرد: در همین راستا سازه المان های هوشمند شهری در سطح شهر از طریق توسعه شبکه ICT، ارتقاء شبکه و کیفیت خدمات رسانی اپراتورهای مخابرات را بدنبال خواهد داشت.

کد خبر 384876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.