دومین روز تجمع معلمان حق‌التدریس/ سه رئیس دانشگاه منفصل شدند

دومین روز تجمع حق التدریس‌ها، حکم انفصال از خدمت روسای سه دانشگاه تربیت مدرس، صنعتی اصفهان و کاشان، نجات مسافران روشندل اصفهانی از تونل رخ، ناجا ۱۵۰ خودرو به محیط زیست اهدا کرد، مرگ دختر ۱۰ ساله بر اثر خوردن جگر عناوین خبرهای بسته اجتماعی امروز ایمنا است که در ادامه می خوانید.

به‌ گزارش خبرنگار ایمنا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حکم انفصال از خدمت روسای سه دانشگاه تربیت مدرس، صنعتی اصفهان و کاشان اجرا نشده است.

منصور غلامی درباره اجرای حکم انفصال از خدمت روسای این سه دانشگاه گفت: برای تعدادی از بورسیه‌ها از سوی تعدادی از دانشگاه‌ها حکم عدم نیاز صادر شده بود و قاضی، دانشگاه‌ها را مجبور به استخدام این افراد کرد.

وی افزود: دانشگاه ها می گویند به این افراد بورسیه نیاز ندارند؛ چرا که جذب و استخدام باید بر اساس نیاز باشد.

وزیر علوم گفت: با توجه به طولانی شدن روند استخدام این افراد در دانشگاه ها، قاضی این امر را به عنوان عدم اجرای حکم از سوی دانشگاه ها تلقی و اعلام کرد در صورت اجرا نشدن این احکام، حکم عدم انفصال روسای دانشگاه ها را صادر می کند.

غلامی اظهار کرد: این دانشگاه ها در حال راضی کردن قاضی هستند چرا که به این بورسیه ها نیاز ندارند.

نجات جان مسافران روشندل اصفهانی از درون تونل رخ

مسافران روشندل اداره بهزیستی استان اصفهان که در تونل رخ با نقص فنی اتوبوس مواجه شدند، توسط ماموران پلیس راه "شهرکرد-اصفهان" نجات یافتند.

غلامعلی نوربخش رئیس پلیس راه استان چهارمحال و بختیاری در این رابطه گفت: به علت تراکم گاز در تونل و عدم امکان حرکت، اکثر سرنشینان اتوبوس دچار مشکلات تنفسی شده بودند که با حضور به موقع ماموران، مسافرین این اتوبوس سریعاً توسط خودرهای پلیس راه و خودروهای عبوری از داخل تونل خارج شدند.

ناجا ۱۵۰ خودرو به محیط زیست اهدا می کند

فرمانده نیروی انتظامی: در نشست هم افزایی و تعامل بیشتر با سازمان محیط زیست در ستاد ناجا قرار شد ۱۵۰ خودرو در اختیار این سازمان قرار دهیم.

سردار حسین اشتری پس از مراسم امضای تفاهمنامه همکاری ناجا و سازمان محیط زیست در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با همه توان به سازمان محیط زیست کمک می‌کنیم و خودروهای سواری که قابلیت تردد در مسیرهای سخت گذر را دارد، در اختیار این سازمان قرار می‌گیرد.

وی گفت: با توجه به نیاز محیط بانان در شرایط سخت و ضرورت برقراری ارتباط قرار است تجهیزات مخابراتی ویژه‌ای به این سازمان دهیم تا بیش از پیش در حفظ محیط زیست و همچنین جان محیط بانان موثر باشد.

فرمانده ناجا افزود: تجارب خود را در اختیار محیط بانان قرار می‌دهیم تا از هر نوع آسیب در مواقع ضروری در امان باشند و در بحث‌های درمانی هم می‌توانیم خدماتی را در خصوص امداد و نجات به سازمان محیط زیست ارائه دهیم.

 امضای تفاهمنامه همکاری ناجا و محیط زیست

فرمانده نیروی انتظامی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به منظور هم افزایی ظرفیت‌ها و توسعه همکاری‌ها، تفاهم نامه امضا کردند. در این مراسم عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست با اهدای لباس محیط بان ویژه به سردار حسین اشتری، فرمانده ناجا را به عنوان محیط بان افتخاری معرفی کرد.

همسان‌سازی حقوق‌، آرزوی محقق نشده بازنشستگان

عضو هیات مدیره کانون عالی بازنشستگان کشور با بیان اینکه همسان‌سازی حقوق به آرزویی برای بازنشستگان تبدیل شده، گفت: اگر دولت بخشی از بدهی خود به تامین اجتماعی را پرداخت کند، می‌توان همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرایی کرد.

وی با اشاره به پیگیری‌های ۱۰ ساله برای اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، اظهار کرد: این امر به آرزویی برای بازنشستگان تبدیل شده، اما هنوز اجرایی نشده است.

دولت ۲۱۰ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهی دارد

وی ادامه داد: اگرچه طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بعد از مدت‌ها پیگیری برای اولین بار در برنامه ششم توسعه آمده است، اما در این قانون نیز تنها آمده که تامین اجتماعی “می‌تواند” همسان‌سازی را اجرا کند و هیچ الزام قانونی و اجباری در این زمینه وجود ندارد.

اکبری از بدهی ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی بابت مطالبات مختلف از جمله بیمه کارگران ساختمانی، بیمه رانندگان، بیمه بیکاری و… یاد کرد و افزود: اگر دولت حتی ۱۲ هزار میلیارد تومان از این مطالبات را پرداخت کند، تامین اجتماعی می‌تواند همسان سازی حقوق بازنشستگان را اجرا کند.

مرگ دختر بچه ۱۰ ساله بر اثر خوردن جگر

یک دختر بچه ۱۰ ساله در یکی از روستاهای شهرستان بردسکن از توابع استان خراسان رضوی، به علت استفاده از غذای ناسالم جان باخت.

محمد مفتوحی مسئول پزشکی قانونی بردسکن گفت: مسمومیت غذایی مرگ دختر بچه ۱۰ ساله بر اثر مسمومیت غذایی در یکی از روستاهای بردسکن علت مرگ این دختر بچه ۱۰ ساله بوده است. جزییات بیشتری در این باره منتشر نشده است.

دومین روز تجمع معلمان حق‌التدریس

اعتراض معلمان حق‌التدریس نسبت به بلاتکلیفی وضعیت استخدامی مقابل وزارت آموزش‌وپرورش وارد دومین روز خود شد.

نمایندگان این معلمان می‌گویند: چند سالی است که به صورت حق‌التدریس در مدارس مشغول به کار هستند و آموزش‌وپرورش با استفاده از آنها کمبود معلم را جبران کرده و کلاس‌های درس بدون معلم نمی‌ماند اما حالا که قانون مجلس مصوب و دولت ملزم به استخدام شده است می‌خواهند ۱۳ هزار نفر را استخدام کنند.

نمایندگان این معلمان از نگرانی ۳۲هزار معلم حق‌التدریس نسبت به وضعیت استخدامی‌شان و تعیین تکلیف نشدن آنها تا سال ۱۴۰۰ می‌گویند.

استخدام حق التدریس ها تا پایان ۱۴۰۰ اجرایی می شود

آنها با استناد به صحبت‌های یکی از نمایندگان مجلس می‌گویند که بودجه‌ای معادل ۴۵۰ میلیارد تومان برای استخدام معلمان حق‌التدریس مصوب شده است، اما برای امسال می‌خواهند فقط ۱۳ هزار نفر را استخدام کنند که همه آنها از بین معلمان حق‌التدریس نیستند یعنی بخشی از مشمولان آموزشیاران نهضت سوادآموزی هستند. این در حالی است که علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش روز گذشته در جمع این معلمان گفت: قانونی که شما از آن یاد می‌کنید و برخی به نقل قول اشتباه از یک نماینده استناد کرده و می‌گویند پول استخدام این افراد در بودجه دیده شده است و بنده صراحتاً آن را تکذیب می‌کنم، یک قانون سه ساله است و از سال ۹۸ تا پایان سال ۱۴۰۰ باید اجرا شود.

جشن پایان بخاری های نفتی در مدارس مهرماه امسال برگزار می شود

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: مهر ماه امسال با برگزاری جشن پایان بخاری های نفتی در مدارس، سیستم های حرارتی ۲۴ هزار کلاس درس هوشمند سازی می شود.

سید جواد حسینی افزود: در راستای برقراری عدالت آموزشی امسال شاهد برگزاری جشن پایان مدارس خشتی و گلی خواهیم بود و ۱۰ هزار کلاس درس در قالب ۲ هزار طرح به مجموعه آموزشی کشور افزوده خواهد شد که بیشتر این کلاس ها در روستاها، مناطق عشایری و محروم است.

وی اظهار کرد: از یک هزار و ۴۰۰ مدرسه ای که امسال بر اثر وقوع سیل دچار مشکل گردید تا ابتدای مهر امسال یک هزار و ۳۱۰ مدرسه و مابقی نیز تا پایان امسال بازسازی و آماده بهره دارای می شود.

خدمات وزارت بهداشت نباید آلوده به سیاست زدگی شود

وزیر بهداشت: نگذارید خدمات رسانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آلوده به سیاست زدگی شود.

سعید نمکی افزود: من وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی مردم این سرزمینم، از اصلاح طلب تا شیعه و سنی و زرتشتی ما متولی سلامت مردمیم نباید به سیاست زدگی مبتلا شویم من بارها هم گفته ام که واگن وزارت بهداشت را به لوکوموتیو سیاست زدگی نمی‌بندم ما با دولت تدبیر و امید بیعت کردیم، اما اجازه نمی‌دهیم سیاست زدگی وارد وزارت بهداشت شود.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی تأکید کرد:​ روابط عمومی‌ها باید بیانیه گام دوم و اسناد بالادستی را اجرا کنند امروز ضرورت‌هایی که نمونه آن کار شما در بسیج میلیونی فشار خون بود به طوری که دبیر کل سازمان بهداشت جهانی از ایران به طور خاص تشکر کرد.

نمکی افزود: تاکنون بعد از انقلاب از طرف (WHO) چنین تشکری به طور ویژه نشده است آن هم در اوج تحریم‌ها که دشمنان فکر می‌کنند باید شاخص‌های سلامت ما دچار تنزل شود در حالی که تشکر سازمان بهداشت جهانی به صورتی بود که گفته شد ایران از کشورهای پیشتاز در کنترل بیماری‌های غیر واگیر است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ما علاوه بر بیماری‌های غیر واگیر در برخی از نقاط کشور نیز دچار بیماری‌های عفونی، بهداشت روان، دیابت، مشکلات سرطان‌ها و سوانح جاده‌ای نیز هستیم، گفت: ​ما کشوری گسترده با تنوع اقلیم و تنوع بیماری هستیم که اگر به سراغ بیماری‌های غیر واگیر رفتیم نباید بگوییم کاری به بیماری‌های واگیر نداشته باشیم بلکه باید در هر دو زمینه تلاش کنیم.

دختر کرجی با ۲۰ کیلو موادمخدر زمین گیر شد

دختر کرجی با ۲۰ کیلوگرم مواد مخدر تریاک که داخل چمدان و ساک دستی جاسازی کرده بود دستگیر شد.

علی عسگری، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان البرز در تشریح جزئیات خبر دستگیری دختر کرجی با مواد مخدر تریاک گفت: در پی دریافت گزارش‌های مردمی مبنی بر توزیع مواد مخدر توسط زنی در یکی از مناطق کرج موضوع در دستورکار پلیس مبارزه به مواد مخدر استان قرار گرفت.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان البرز  در ادامه بیان جزئیات این خبر گفت: مأموران پس از اطمینان از صحت خبر با اقدامات اطلاعاتی متوجه شدند نامبرده مقادیری مواد مخدر از نوع تریاک را از استان‌های شرقی کشور تهیه کرده و درصدد انتقال آن به استان البرز است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان البرز افزود: بلافاصله اکیپی از مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر البرز به محورهای ورودی استان اعزام شدند و طی رصد افراد و خودروهای عبوری در نهایت فرد موردنظر را در اطراف پل سرحدآباد در حالیکه یک عدد چمدان چرخ دار بزرگ و یک عدد کوله پشتی به همراه داشت مشاهده کردند.

سرطان‌های شایع در ایران کدامند؟

به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اطلاعات جمع‌آوری شده در مورد مبتلایان به سرطان نشان می‌دهد که معده، روده بزرگ، پروستات، مثانه، سینه و ریه، شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران است.

دکتر رضا ملک‌زاده افزود: اکنون شایع‌ترین سرطان در مردان، معده و در زنان هم شایع‌ترین سرطان، سینه است.

وی با اعلام اینکه سالانه حدود ۱۱۰ هزار ایرانی مبتلا به سرطان می‌شوند، اظهار داشت: برای اولین بار توانستیم در ۳۰ استان کشور نظام ثبت سرطان را فعال کنیم و با این کار آمار دقیقی از مبتلایان به سرطان به دست آمده است.

ملک‌زاده افزود: با این اقدام، مشخص شده که در هر شهر و استان چه تعداد مبتلا به انواع سرطان داریم، این افراد به چه نوعی از سرطان دچار شده‌اند و در چه گروه سنی قرار دارند، آمار سرطان در سال ۹۳ در قالب یک مجموعه منتشر شده و آمار مربوط به سال ۹۴ هم به‌زودی منتشر خواهد شد و در تلاش هستیم این آمار را به روز کنیم.

۵۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند

وی بر لزوم تشخیص زودهنگام بیماری سرطان تاکید کرد و گفت: ۵۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند و برای پیشگیری نیازمند آمار دقیق هستیم که بدانیم چه سرطانی در کدام مناطق کشور شایع است تا برنامه‌ریزی دقیق برای پیشگیری آن انجام گیرد که خوشبختانه آمار دقیق به دست آمده است.

وی چاقی و دخانیات را مهم‌ترین عوامل ابتلا به سرطان اعلام کرد و گفت: ۳۰ درصد سرطان‌ها به دلیل چاقی بروز پیدا می‌کند و دخانیات نیز به همین درصد، عامل ابتلا به سرطان است.

سرطان‌زایی تریاک به اثبات رسیده است

ملک‌زاده با توصیه به شهروندان برای پرهیز از مصرف سیگار، قلیان و تریاک، گفت: ما بالاترین مقدار مصرف تریاک را در دنیا داریم و ۴۸ درصد تریاک تولیدی دنیا، در ایران مصرف می‌شود.

وی به باورهای نادرست در مورد مصرف تریاک اشاره کرد و گفت: باور غلط این است که این ماده مخدر برای بدن مفید است، در حالی‌که محققان ثابت کردند که تریاک سرطان‌زا است.

ملک زاده به امکان تشخیص زودهنگام سرطان مثانه اشاره کرد و گفت: در مطالعات کوهورت گلستان مشخص شد افراد قبل از ابتلا به سرطان مثانه، یک ژن مشخص در ادرارشان تغییر می‌کند و از این راه می‌توان بیماری را بسیار زودتر تشخیص داد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت بیان داشت: بنابراین با یک آزمایش ادرار مشخص می‌شود که این فرد پنج یا ۱۰ سال آینده مبتلا به سرطان مثانه شود یا نه؟ این کار اقدامی مهم برای پیشگیری از سرطان مثانه است.

کد خبر 384848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.