تاریخ از مسیر مورد علاقه ما نمی گذرد

تاریخ اغلب از مسیر مورد علاقه ما نمیگذرد . تاریخ منطق خودش را دارد و در جاده غالباً پرپیچ و خم خودش حرکت می‌کند . مسیری که گاه ممکن است که چندین دهه تحملش برای ما غیر ممکن ، طاقت فرسا،  زجرآور،  غیرمنطقی و فرسایشی به نظر برسد.  

به گزارش خبرنگار ایمنا، پرستو صالحی در اینستاگرام خود متنی از محمد صالح علا را آورده است :

آفتابگردان ها موجودات اجتماعی اند . لازم دارند کنار هم شب را طی کنند و در غم فراق خورشید سر بگذارند روی شانه هم و تا طلوع آفتاب هم را دلداری بدهند.  آفتابگردان ها هیچ وقت به خورشید عادت نمی کنند و هر شب در هول و هراس اند . مبادا صبح خورشید از مشرق بیدار نشود . دسته جمعی دعا می کنند و حتی به شانه هم می‌زنند که درست می‌شود و لازم باشد اشک هم را پاک می‌کنند که حکایت دلدادگی من به شما حکایت دل دادن آفتابگردان است به خورشید.   تنها در کوچه شما روییده ام. ای کاش بیشتر از این حرف ها بر من دل می سوزاندید،  چرا که اولا از نعمت همسایگی رفیق در پرستش آفتاب محرومم ، ثانیا می خواهم سر به تن هیچ آفتابگردانی در حوالی خورشید شما نباشد.

بهرنگ علوی که فیلم سینمایی تگزاس ۲ را بر روی پرده سینماها دارد ، با انتشار ویدیویی در اینستاگرام خود نوشته است :

نمی دونم تا حالا اینجوری شدین یا نه ، وقتی پشت فرمون هستین یه اهنگی تو ماشین داره براتون میخونه ولی شما توی ذهنتون با یه آهنگ دیگه دارید سیر می کنید. همزمان ویز هم داره اعلام مسیر می‌کنه. در واقع چشم و گوش شما یه چیزی می بینه و می شنوه، اما ذهن شما با یه چیز دیگه ای همراهه.  نمیدونم اسم این حالت چیه ، اگه میدونید به منم بگید.  ولی حسشو هم دوست دارم ، همه آزار دهنده است.

 رامبد جوان که این روزها برای به دنیا آمدن فرزندش در کشور کانادا به سر می‌برد ، با قرار دادن این تصویر در اینستاگرام خود آورده است :

انسان بودن زیاد سخت نیست کافیست مهربانی کنی و زبانت نیش نداشته باشد و کسی را نرنجانی .

همین انسانیت است.

 وقتی برای همه خیر بخواهی،  همین انسانیت است.

 آزاده صمدی که به زودی با نمایش رویای نیمه شب تابستان به روی صحنه می‌رود ، با پست کردن این عکس در صفحه شخصی خود آورده است :

تک‌تک ما سرانجام روزی داوری خواهیم شد ، مهم این است که چقدر زندگی کرده ایم، نه چقدر زنده بوده این.  چقدر بخشیده ایم ، نه چقدر داشته این.  چقدر خوب، صرفا خوب بوده ایم، نه چقدر بزرگ جلوه کرده ایم . آری زندگی هدیه ای است که هر بامداد که از خواب بر می خیزیم، روبان های دور آن را به آرامی باز می کنیم.

 فرزاد موتمن ، کارگردان سینمای ایران ، با انتشار این تصویر در اینستاگرامش اینگونه نوشته است :

تاریخ اغلب از مسیر مورد علاقه ما نمیگذرد . تاریخ منطق خودش را دارد و در جاده غالباً پرپیچ و خم خودش حرکت می‌کند . مسیری که گاه ممکن است که چندین دهه تحملش برای ما غیر ممکن ، طاقت فرسا،  زجرآور،  غیرمنطقی و فرسایشی به نظر برسد.  در چنین دورانی نباید دلخور شویم و با تاریخ قهر کنیم . نباید از دستش آزرده شویم ، نباید منفعل شویم و به بد و بیراه گفتن و پرخاشگری و متلک گویی و جوک گویی و دل خوش کردن به تئوری‌های توطئه،  روزگار بگذرانیم . بهتر آن است که سعی کنیم منطق حرکت تاریخ را درک کنیم و با آن و در کنارش حرکت کنیم تا سر پیچ بعدی به قعر دره پرتاب شویم . شاید بچه‌های ما ، از مسیر زیبا تر و شاداب تری عبور کنند.

کد خبر 384847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.