باید فضای مناسبی در رسانه ها برای همه تفکرات فراهم شود

معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری گفت: باید قادر باشیم در رسانه های اصلی کشور برای همه تفکرات و دیدگاه ها فضای مناسب برای طرح مسائل شان فراهم کنیم تا اجازه ندهیم رسانه های آن سوی آب ها، تعیین کنندگی و مرجعیت در گردش خبر در جامعه ما داشته باشند.

به گزارش ایمنا، فریدون وردی نژاد امروز دوشنبه در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار گفت: منتقدین، اپوزیسیون و کسانی هم که ممکن است منتقد وضعیت فعلی جامعه و دولت باشند آنها هم باید فضایی برای طرح مسائل خود داشته باشند، برای این که ما اجازه ندهیم رسانه های آن سوی آب ها، رسانه هایی که خارج از مرزهای جغرافیایی و مرزهای سیاسی ما هستند تعیین کنندگی و مرجعیت در گردش خبر در جامعه ما داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر ما فضای لازم را برای رسانه های داخل خود فراهم نکنیم و پشتیبانی نشوند، مرجعیت خبری و تعیین کنندگی اصلی در این عرصه به آن سوی مرزها و رسانه هایی منتقل خواهد شد که امروز دیگر مرزهای رسمی را به رسمیت نمی شناسند و مرزهای سیاسی و جغرافیایی را در می نوردند و از آن عبور می کند.

معاون سیاسی رییس دفتر رییس جمهوری گفت: مصاف یا رقابت امروز رقابت کیفیت و تولید و سرعت و لحظه است، مطمئن هستم کسانی که در خبرگزاری ها و رسانه ها به مسائل گزارش، تحلیل و تفسیرهای اساسی که پیوندهای ملی ما را تقویت می کند توجه دارند، خیلی کارکرد حزبی و گروهی ندارند.

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: کار خبری همواره کار ارزشمندی بوده است که نقش خبر و اصحاب خبر و خبرنگاری و مطبوعات در این روزها در جنبش مشروطه مرور می شود. نقشی که رسانه ها در تحکیم و تثبیت وضعیت جنبش مشروطه و انقلاب اسلامی در کنار رسانه روشنفکران و رسانه روحانیت داشتند، مجموعه اینها بسیار تاثیرگذار بوده است.

معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری افزود: واقعیت قضیه این است که در دنیای امروز که مسائل علمی و فنی و پیشروانه و تکنولوژی و فناوری جدید تاثیر خیلی زیادی بر مساله خبر و گردش مجازی خبر دارد، همه آدم هایی که تا دیروز بهره مند و مخاطب اخبار و اطلاعات بودند امروز به شکلی متعامل، همراه، ‌تولید کننده و تغییر دهنده شرایط هستند.

وی ادامه داد: امروز کار خبری بسیار سخت تر از گذشته است چرا که امروز با تغییرات فناوری اطلاعات هرکسی خود خبرنگار شده است. همه تولیدکنندگان و شهروند خبرنگارند و همه خودشان تعیین کننده اند، این تعیین کنندگی در اصل مشارکت جویی و مشارکت طلبی را در جامعه تقویت کرد، به مفهوم دیگر همه مسئولانه تر برخورد می کنند و همه پاسخگو شدند.

معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری گفت: در چنین وضعیتی به طور طبیعی به دلیل این که تولید افزایش پیدا می کند ممکن است اخبار زرد یا شایعه و گردش اطلاعات به ویژه در شبکه های  مجازی و اجتماعی گسترش پیدا کند، اما واقعیت این است که همچنان راهبری مسائل خبری و اطلاع رسانی در دست خبرگزاری ها و مطبوعات اصلی در هر منطقه و کشوری است.

وردی نژاد افزود: درست است که  شبکه های مجازی سرعت، تنوع و تعامل بیشتری دارند، اما برای این که مسئولیت پذیری و پاسخ گویی تقویت شود و با تکیه بر اصول فرهنگی و اجتماعی به طور طبیعی خبرگزاری ها و رسانه هایی مثل مطبوعات و نشریات همچنان راهبری و هدایت و آن تنظیم خطوط حرکتی که باید مسئولانه در یک جامعه به چرخش در آید را در این مساله دارند.

معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری ادامه داد: همواره در رابطه دولت و ملت و تقویت حکمرانی مسئولانه و حکمرانی راهبردی طبیعتا رسانه ها و اصحاب مطبوعات نقش جدی دارند و به همین دلیل در همه عرصه ها در پیشانی حرکت ما ، خبرنگاران  و گزارشگران و اصحاب رسانه را چه در جبهه جنگ، چه در جبهه سازندگی چه در جبهه عدالت اجتماعی و چه در جبهه عدالت و چه در جبهه توسعه سیاسی باشد، می بینیم که در هر کدام از حرکت ها و گفتمان ها معمولا زمینه ساز و پیوند دهنده رابطه ملت و دولت، رسانه ها بودند. طبیعی است که هرکدام از رسانه ها بخشی از این مسئولیت را برعهده دارند.

وی افزود: واقعیت این است که دولت ها معمولا از رسانه ها درخواست هایی دارند که آنها را بتواند در سطح جامعه مطرح کند و گاهی تبلیغ کند، اما رسانه ای موفق است که بیش از آنچه به سمت پروگاندای سیاسی و تبلیغ و گرایش های این گونه‌ای باشد در امر رسانه ای و آگاهی بخشی و اقناع عمومی حرکت کند و این اتفاق نمی افتد مگر این که یک رابطه مسئولانه ای بین حکومت کنندگان و حکومت شوندگان باشد و رسانه به عنوان آوند ارتباطی بین مردم و حاکمیت نقش خود را بازی کند.

وردی نژاد ادامه داد: در دنیای امروز که علوم بسیار پیچیده ای مثل علوم شناختی، هوش مصنوعی و غیره وارد عرصه خبر و اطلاع رسانی و مبانی تولید خبر شده است، کار خبرنگاران پیچیده تر شده است بنابراین به طور دائم باید در حال فراگیری و آموزش باشیم و سعی کنیم در این رابطه از چند چیز فاصله داشته باشیم.

وی اضافه کرد: یکی مساله توهین، اتهام، شایعه پراکنی و برخورد کردن با مسائلی است که منشا واقعی و دقیق ندارد. خبری که هیجان انگیز باشد، اطلاعاتی که بشود با آن نسبت برقرار کرد و همزاد پنداری کرد، حتی اگر صدق مخبری و خبری نداشته باشد، ممکن است به چرخش درآید و ممکن است جذاب باشد به تعبیر دیگر اخبار هیجانی و شاید منفی گوش بیشتری برای شنوایی داشته باشد.

معاون سیاسی رییس دفتر رییس جمهوری گفت: ما چه کار کنیم که بتوانیم بین این دو مقوله یعنی اخبار مسئولانه، تحرک مجموعه جامعه برای وحدت، انسجام، همراهی و هم قدمی حرکت کنیم که هم رضایت مردمی به عنوان این که دانستن و آگاه بودن حق ملی یک جامعه است، حق تک تک آحاد مردم است در نظر گرفته شود و در کنار آن دولتی که منتخب این مردم است و به دنبال مشارکت در این جامعه است، مسائیل آن هم مطرح شود.

وردی نژاد یادآور شد: طوری نباشد که به گونه ای حرکت کنیم که در گردش خبر یک جامعه تبدیل به اپوزیسیون شویم. ممکن است بعضی از سایت ها و بعضی از مجموعه های کوچک این وضعیت را داشته باشند، اما خبرنگار مسئول، خبرنگاری است که قادر باشد در عین حال که چشم مردم و مبدا خواسته مردم و مطالبات و اولویت های آنها از حکومت و دولت اش است، زبان گویای این دولت هم به عنوان برگزیده و منتخب ملت باشد.

وی ادامه داد: این دو در کنار هم مفهوم و معنا پیدا می کند و این ممکن نیست مگر این که رسانه ها از جایگاه حزبی، گروهی و جناحی اجتناب کنند که معمولا رسانه های رسمی تر و بزرگتر ما این ویژگی را دارند و فضای بازی برای همه قرار می دهند.

منبع: ایرنا

کد خبر 384831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.