حقوق قانونی و منابع درآمدی شهرداری‌ها باید حفظ شود

نشست کمیته تخصصی درآمد مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران با تاکید بر حفظ حقوق و منابع درآمدی شهرداری ها و تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای ارائه پیشنهادات اصلاحی لایحه مالیات بر ارزش افزوده به مجلس به کار خود پایان داد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل مجمع شهرداران کلانشهرها، کمال مرادی دبیر کل این مجمع در ابتدای این نشست استفاده از نوآوری و خلاقیت و تبادل تجارب شهرداری ها با هدف انتقال تجارب موفق در جذب منابع مالی پایدار را از جمله اهداف تشکیل کمیسیون مالی و اقتصاد شهری ذکر و اظهار کرد: در حال حاضر این کمیسیون دارای سه کمیته تخصصی مالی، درآمد و حسابرسی است که می توان تشکیل کمیته درآمد را فرصت مناسبی جهت جذب درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دغدغه اصلی شهرداری‌ها برای آبادانی و توسعه شهرها تامین منابع مالی است که دارای خصوصیات ثبات، عدالت محوری و انعطاف پذیری باشد، گفت : در ایران، جدا از نقشی که شهرداری‌ها می توانند در حوزه سیاستگذاری و تسهیل توسعه اقتصاد محلی ایفا نمایند، با چالش جذب سرمایه گذاری و تامین منابع مالی مورد نیاز برای اداره شهر مواجه هستند.

وی با بیان اینکه لایحه مالیات بر ارزش افزوده که در حال بررسی در کمیسیون های تخصصی است و طی چند روز آینده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح می شود اظهار داشت : این لایحه یکی از دغدغه های اصلی شهرداران کلانشهرهاست و نیاز به اصلاحاتی دارد تا منافع شهرداری ها تأمین شود.

وی افزود: یکی از خواسته های شهرداری ها در لایحه فوق  این است که عوارض از مالیات جدا شود و اختیار شوراها در وضع عوارض باقی بماند تاسهم شهرداری ها از درآمدهای پایدار حفظ شود.

سید مناف هاشمی مشاور شهردار تهران نیز در این نشست اظهار کرد: مجمع کلانشهرها تاکنون توانسته اطلاعات خوبی را در اختیار شهرداران و نمایندگان مجلس قرار دهد و اگر تلاش های عوامل این مجموعه نبود حالا بسیاری از قوانین و لوایح مثل تجمیع عوارض، لایحه مالیات بر ارزش افزوده، سهم یارانه حمل و نقل و نکات دیگری منابع درآمدی برای شهرداری ها وجود نداشت.

هاشمی در ادامه بر حفظ منبع درآمدی شهرداری ها تاکید کرد و خواستار اهمیت شهرداری ها به ساختار ادارات درآمد به عنوان یکی از مهمترین ارکان و حلقه های اصلی سازمان و افزایش انگیزه های ماموران وصول درآمد شد و گفت : در این زمینه لازم است از تیم های کارشناسی قوی استفاده شود و به ویژه افرادی که در این حوزه کار می کنند از نظر حقوق و مزایا تامین باشند و تقویت شوند تا از انحرافات احتمالی پیشگیری و موفقیت های بهتری در این زمینه کسب شود.

مشاور شهردار تهران افزود: در حوزه درآمد توجه به سه مقوله کاهش معافیت‌ها و تخفیفات، کاهش هزینه ها و جلوگیری از اتلاف منابع، پیگیری ضمانت‌های اجرایی جهت وصول درآمد بسیار مهم به نظر می‌رسد و باید مورد توجه قرار گیرد.

وحید عرب مدیر کل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران و رئیس کمیته درآمد کلانشهرها نیز در این نشست با اشاره به تلاش‌ها و جلسات متعدد صورت گرفته با نمایندگان مجلس در خصوص لایحه درآمدهای پایدار و لایحه مالیات بر ارزش افزوده اظهار داشت : خوشبختانه با تلاش ها و رایزنی های صورت گرفته با دولت و کمیسیون اقتصادی مجلس نظرات مدیریت شهری را در زمینه ی موضوعاتی چون عوارض سالیانه خودرو ، افزایش سهم شهرداریها از محل قانون مالیات بر ارزش افزوده به ۵۰ درصد تامین شده است.

رئیس کمیته درآمد مجمع کلانشهرها در ادامه با اشاره به اینکه بخش مهمی از ایرادات لایحه مالیات بر ارزش افزوده نیز اصلاح شده است تصریح کرد: برای حفظ موارد قبلی و همچینن اصلاح موارد جدید نیز لازم است کارگروهی از مدیران درآمد تشکیل شود تا به اهدافمان در تدوین این لایحه دست یابیم.

در این نشست همچنین مدیران درآمد کلانشهرها نیز به ارائه نقطه نظرات، مشکلات و دغدغه های خود پرداختند که برخی از آنها شامل ماده ۵۱ لایحه مالیات بر ارزش افزوده، چگونگی برقراری و وصول عوارض و سایر وجوه از تولید کنندگان کالا، ارائه دهندگان خدمات و کالاهای وارداتی ، ابطال مصوبات شورای شهر از سوی دیوان عدالت اداری، اختصاص سهم شهرداری ها از جرائم راهنمایی و رانندگی، یارانه بلیط حمل و نقل عمومی، عوارض گمرکی و صنایع آلاینده، عوارض کتابخانه های عمومی و سایر کدهای درآمدی می شد.

کد خبر 384822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.