بهبود منابع آب با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

نادر قلی ابراهیمی، دبیر ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بر حمایت از شرکت‌‎های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های این حوزه تأکید کرد، چرا که با این اقدام ایجاد، تقویت و تأمین منابع مالی برای اقدامات فناورانه و علمی در این حوزه سرعت می‌گیرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نادر قلی ابراهیمی، دبیر ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر ۱۰ چالش عمده در جهان مطرح است؛ تغییر اقلیم یکی از این چالش‌های اساسی است که با دخالت بشر باعث شده شرایط آب‌وهوایی کره زمین تغییر کند. کمبود منابع آب شیرین چالش دیگر است و حدود سه درصد از آب های کره زمین، شیرین و قابل‌نوشیدن است. بیابان‌زایی مشکل دیگر بشر در کره خاکی است که ایران از این نظر، جزء کشورهای خشک و نیمه‌خشک محسوب می‌شود. میانگین بارندگی سالانه در ایران یک‌سوم دنیا است.

وی با اشاره به موضوع ریز گردها گفت: منطقه خاورمیانه در گذشته به‌ واسطه وجود تالاب‌ها و رودخانه‌های منطقه بین‌النهرین، وضعیت ثابت و مناسبی داشت، اما در حال حاضر به علت اقدامات و دست‌کاری‌های بشر در محیط‌زیست، این ثبات را شاهد نیستیم. بیشتر سرشاخه‌های ورودی به بین‌النهرین، اروند و خلیج‌فارس در حال حاضر بسته‌ شده‌ است و همین موضوع، کانون‌های گردوغبار و بیابان‌ها را ایجاد کرده است.

ابراهیمی عنوان کرد: آلودگی‌های زیست‌محیطی که بر اثر دست‌کاری‌های انسان به وجود آمده، اساس شکل‌گیری این ۱۰ چالش است، اما علم و فناوری این فرصت را به ما می‌دهد تا این چالش‌ها را مدیریت کنیم. به‌عنوان‌مثال در سیل اخیر در منطقه جنوب کشور که چند میلیارد مترمکعب آب شیرین و چند میلیارد تن خاک حاصلخیز زراعی و مرتعی کشور در بازه زمانی کوتاهی از دست رفت، می‌توانستیم با اجرای انواع طرح‌های علمی آبخوان‌داری و آبخیزداری، باران و سیلاب را به‌عنوان یک فرصت طلایی برای ذخیره آب و حفظ خاک استفاده کنیم.

وی با اشاره به موضوع فرسایش آبی گفت: میزان این نوع از فرسایش خاک در کشور ما ۸ تا ۱۲ تن است که بالاتر از میزان نرمال آن است. پس باید در مراتع و مزارع با روش‌های مختلفی ازجمله حفظ و توسعه انواع گیاهان مرتعی، برخورد با عوامل مخرب مراتع به‌ویژه آتش‌سوزی‌های عمدی و سهوی و اعمال روش کشاورزی حفاظتی با شخم حداقلی مزارع، زبری خاک را افزایش دهیم.

ابراهیمی افزود: اقدامات راهبردی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های این حوزه نیز مشخص است تا از ایجاد، تقویت و تأمین منابع مالی برای اقدامات فناورانه و علمی حمایت شود.

کد خبر 384810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.