گرم‌ترین ماه تاریخ در تابستان امسال رقم خورد

گرمای بی‌سابقه در نیم‌کره‌ شمالی، به‌ ویژه در اروپا و شمالگان، رکورد میانگین‌ دمای جهان را تغییر داد.

به گزارش ایمنا، براساس داده‌های موقت سرویس تغییرات اقلیمی "کوپرنیک"، ژوئیه‌ امسال تاکنون گرم‌ترین ماه ثبت‌شده در کره زمین بوده است. در این ماه، دما برابر یا کمی بیشتر از گرم‌ترین ماه ثبت‌شده‌ قبلی، یعنی ژوئیه‌ سال ۲۰۱۶ میلادی بود. این آژانس اقلیمی اروپایی به‌ زودی گزارش کاملی از دمای کل ژوئیه منتشر خواهد کرد، اما به گفته سخنگوی آژانس، قبلا داده‌های کافی برای انتشار این اعلانیه به‌دست آمده است. این مرکز در آمار اولیه‌ خود در روز جمعه، گزارش کرده است که متوسط نابهنجاری دمای جهان ۱.۲ درجه‌ سانتی‌گراد بیشتر از سطح پیش از صنعتی‌شدن بود.

روز پنجشنبه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با مطرح‌کردن این داده‌ها در کنفرانس خبری، بر لزوم انجام اقدامات جدی‌تر برای توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای گرم‌کننده‌ زمین تأکید کرد. گوترش از کشورها درخواست کرد سریعا انتشارات کربنی خود را کاهش دهند. وی در این زمینه گفت: همیشه در تابستان‌های گرم زندگی کرده‌ایم؛ اما این تابستان، تابستان زمان جوانی ما و پدربزرگ‌های مان نیست.

در توافق‌نامه‌ اقلیمی پاریس، رهبران جهان متعهد شده‌اند از گرم‌شدن زمین بیش از دو درجه‌ سانتی‌گراد پیشگیری کنند و حتی برای حفظ گرمایش جهانی در محدوده‌ حداکثر ۱.۵ درجه‌ سانتی‌گراد می‌کوشند. اعداد ماه ژوئیه به‌وضوح نشان می‌دهد زمین در حال عبور از محدوده‌ دوم (۱.۵ درجه‌ی سانتی‌گراد) است. این موضوع بدان معنا است که امسال ازنظر گرما، در رتبه‌ سوم قرار گرفته است؛ درحالی‌که در اوایل همین سال رتبه‌ پنجم را داشت. دوره‌ ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ در طول تاریخ ثبت‌شده و شاید حتی قبل‌تر از آن، به‌عنوان پنج سال گرم زمین، ثبت شده است.

جهش دمایی اخیر، عمدتا درنتیجه‌ گرمای ثبت‌شده در اروپای‌غربی به‌وجود آمد که به شمالگان کشیده شد و در یکی از چشمگیرترین رویدادهای ذوب یخ ثبت‌شده تاکنون در گرینلند، در آخر ماه به اوج خود رسید. در طول ژوئیه، صفحه یخی گرینلند، ۱۹۷ میلیارد تن آب را وارد اقیانوس اطلس شمالی کرد و همین حد کافی بود تا سطح آب دریا در جهان ۰.۵ میلی‌متر افزایش پیدا کند. رویدادهای اقلیمی شدید در ماه ژوئیه، موج گرمای گسترده‌ای در غرب اروپا را شامل می‌شد که رکوردهای دمایی بریتانیا، آلمان، هلند و بلژیک را شکست و پاریس بیشترین دمای تاریخ خود را (۴۲.۶ درجه‌ سانتی‌گراد) تجربه کرد.

نتایج مطالعه‌ جدید جمعی از پژوهشگران که نقش احتمالی تغییرات اقلیمی را روی رویدادهای آب‌ و هوایی شدید بررسی کردند، نشان می‌دهد در مقایسه‌ با اقلیمی که در آن مقدار گازهای گلخانه‌ای نظیر دی‌اکسید افزایش پیدا نکرده باشد، تغییرات اقلیمی موجب شده احتمال وقوع این امواج گرمایی حداقل ۱۰ برابر بیشتر شود. گزارش مذکور نشان می‌دهد با افزایش متوسط دماهای سطحی جهان، تغییرات اقلیمی موجب افزایش سه‌ درجه‌ای دمای امواج گرمایی می‌شود.

در مناطق دیگر در ماه ژوئیه، آلاسکا، گرم‌ترین ماه ثبت‌شده‌ خود را گذارند و در سرتاسر شمالگان، آتش‌سوزی‌های بزرگ و مداومی رخ داد که سابقه نداشت. این آتش‌سوزی‌ها میلیون‌ها هکتار زمین را سوزاند و مقادیر عظیمی از گازهای گلخانه‌ای تولید کرد که با شرکت در حلقه‌ بازخورد مثبت، تشدید گرمایش جهان را در آینده موجب خواهد شد. یخ‌های شمالگان، این ماه کاهش بی‌سابقه‌ای یافت و احتمالا سال ۲۰۱۹ از نظر میزان کاهش یخ دریا در شمالگان رکورددار باشد. رکورد قبلی مربوط به سال ۲۰۱۲ بود و ارزیابی‌های علمی بسیاری نشان می‌دهد که شمالگان تا آغاز دهه‌ ۲۰۴۰ در شرایط تداوم گرمایش زمین، به‌صورت فصلی عاری از یخ خواهد شد.

منبع: زومیت

کد خبر 384803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.