تا سال ۲۰۳۰، تنفس در شهرها آسان‌تر خواهد شد

بیش از نیمی از گازهای گلخانه‌ای در مناطق شهری از ساختمان‌ها منتشر می‌شود؛ این مسأله آن‌ها را تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین منابع آلودگی هوا کرده است که سالانه جان نیم‌میلیون انسان را می‌گیرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروه رهبری آب و هوای شهرها، C۴۰، گروهی متشکل از ۹۶ شهر بزرگ در سراسر جهان است که به نمایندگی از یک دوازدهم جمعیت جهان (۷۰۰ میلیون نفر) و یک چهارم از اقتصاد جهانی، این شهرها را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

C۴۰  که تأسیس و رهبری آن برعهده خود شهرها بوده است، به مقابله با تغییرات آب‌ و هوایی جهان و هدایت اقداماتی می‌پردازد که از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌کاهد و با کاهش خطر تغییرات اقلیمی به افزایش سلامت، رفاه و فرصت‌های اقتصادی شهرها کمک می‌کند.

با توجه به گزارشان این گروه، بیش از نیمی از گازهای گلخانه‌ای در مناطق شهری ناشی از انرژی مورد استفاده در ساختمان‌ها است. این مسأله ساختمان‌ها را تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین منابع آلودگی هوا می‌کند که سالانه حدود نیم‌میلیون نفر در اثر آن با مرگ زودهنگام مواجه می‌شوند. آگاهی نسبت این مسأله و شناخت منابع عظیم آلودگی شهرها، فرصت مناسبی برای مقابله با آلودگی هوا و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای فراهم می‌کند.

شهرداران شهرهایC۴۰  متعهد شده‌اند که اهداف بلندپروازانه توافق‌نامه پاریس را محقق و هوای شهرهای خود را از آلودگی پاک کنند که البته تحقق تعهدات آن‌ها، نیازمند همکاری نهادهای خصوصی، سازمان‌های دولتی، ایالات و دولت‌های منطقه‌ای با یکدیگر و به عنوان یک نهاد واحد است چرا که هیچ سازمانی وجود ندارد که روی تمامی ساختمان‌های یک شهر کنترل مستقیمی داشته باشد. 

به منظور مقابله با معضل آلودگی‌های ناشی از ساختمان‌ها، ۱۹ شهر عضو C۴۰ از سراسر دنیا، از جمله لندن، لس‌آنجلس، نیویورک‌سیتی، سان‌فرانسیسکو، توکیو و پاریس، متعهد شده‌اند که تا سال ۲۰۳۰ در ساخت و ساز تمامی ساختمان‌های جدید خود از استانداردهای "کربن صفر" پیروی کنند.

 علاوه بر این تمامی ساختمان‌های موجود در این شهرها باید تا سال ۲۰۵۰ بر طبق این استانداردها مناسب‌سازی شود. در این میان ۱۳ شهر از جمله مونترال، پورتلند، سان‌خوزه، سانتامونیکا، تورنتو و ونکوور اطمینان داده‌اند که تمامی ساختمان‌های موجود، در دست ساخت و در حال توسعه آن‌ها تا پایان سال ۲۰۳۰ کاملا کربن صفر خواهد شد.

ساختمان‌های کربن صفر از انرژی‌های بسیار کارآمد استفاده و نیازهای انرژی خود را به کمک منابع تجدیدپذیر تأمین می‌کند و این تعهد، اقدامی جسورانه در جهت تحقق اهداف عالی توافق‌نامه پاریس و جلوگیری از افزایش درجه حرارت جهانی تا بیشتر از ۱.۵ درجه است.

شهرداران این ۱۹ شهر، به منظور کمک به کاهش قابل توجه انتشار گازهای گلخانه‌ای خود، مطابق با الزامات توافق‌نامه اقلیمی پاریس، اقدام به امضای "بیانیه ساختمان‌های کربن صفر" کردند و متعهد شدند که به منظور ایجاد آینده‌ای پایدار برای شهروندان و ساخت شهرهای بهتر برای نسل‌های آینده، مسئولیت خود را برای اطمینان از مناسب‌سازی تمامی ساختمان‌ها، چه تاریخی، چه مسکونی و چه تجاری، به بهترین نحو به انجام رسانند و تمامی بندها و تعهدات این توافق‌نامه را به مرحله اجرا درآورند.

بدین ترتیب این شهرها با ایجاد ساختمان‌های پایدارتر و کارآمدتر که بخش مهمی از راه‌حل‌های ارائه شده در این زمینه است، در کنار سایر شهرهای جهان در مسیر کاهش آلودگی‌های ناشی از تغییرات اقلیمی گام‌های جسورانه و معنادار برمی‌دارند.

شهرهایی که این بیانیه را امضا کرده‌اند متعهد به اجرای طرح‌هایی برای دستیابی به بناهای کربن صفر شده‌اند. این شهرها همچنین باید مجموعه‌ای از طرح‌های تشویقی و حمایتی فراهم آورند و سالانه گزارش پیشرفت خود از مرحله اجرای طرح تا دستیابی به هدف را به تیم ارائه دهند و امکان‌پذیری و قابلیت عملی شدن حذف انتشار سایر گازهای گلخانه‌ای به غیر از کربن (از جمله گاز یخچال) را نیز ارزیابی کنند و به منظور پیشرفت‌های بیشتر، نتایج ارزیابی خود را در اختیار کل گروه قرار دهند.

کد خبر 384785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.