تامین امنیت شهری به حضور پذیری شهروندان کمک می‌کند

یک دکترای شهرسازی گفت: تامین امنیت شهری از جنبه‌های مختلفی به حضور پذیری شهروندان کمک می‌کند در این راستا بررسی همه جانبه بخش‌های کالبدی، اجتماعی و سیاست‌های مدیریتی حاکم بر شهر الزام‌آور است تا ضریب امنیت فضاهای شهری افزایش پیدا کند.

امیر حسین شبانی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: امنیت شهری زیر مجموعه‌ای از حضور پذیری شهروندان در فضای شهری است یعنی شهرسازان و برنامه‌ریزان باید شاخصه‌هایی را به منظور ایجاد عرصه‌های عمومی برای تعاملات اجتماعی مهیا کنند.

وی افزود: حضور پذیری شهروندان یکی از شاخصه‌های مهم در ایجاد فضاهای عمومی شهر و امنیت شهری زیر مجموعه این شاخص است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: هرگونه اقدام و سیاستی که برای طراحی فضاهای شهری در نظر گرفته می‌شود به منظور حضور پررنگ‌تر شهروندان در عرصه‌های عمومی شهر است، تامین امنیت فضاهای شهری در فرآیند مهیا کردن عرصه تعاملات اجتماعی و حضور موثر شهروندان را در فضاهای شهری ضروری است.

شبانی تصریح کرد: تامین امنیت شهری از جنبه‌های مختلفی به حضور پذیری شهروندان کمک می‌کند در این راستا بررسی همه جانبه بخش‌های کالبدی، اجتماعی و سیاست‌های مدیریتی حاکم بر شهر الزام‌آور است تا ضریب امنیت فضاهای شهری افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه امنیت موضوعی چند وجهی است، گفت: برداشت‌ها و ذهنیت‌های شهروندان نقش مهمی در تعیین میزان امنیت یک فضای شهری دارد یعنی ممکن است فضایی از نظر شاخصه‌های کالبدی و در ظاهر امن باشد، اما پس زمینه‌ها و پیش زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی امنیت این فضا را مخدوش کند.

این دکترای شهرسازی با بیان اینکه امنیت شهری لایه‌های پنهان دارد، ادامه داد: امنیت موضوعی عمیق و گسترده است و بررسی آن نیازمند نگاهی چندجانبه به فضاهای شهری است، در این راستا لایه‌های اجتماعی و کالبدی باید به صورت جداگانه بررسی شود.

شبانی افزود: بخشی از امنیت فضاهای شهری به ذهنیت شهروندان و نوع برداشت آنان از محیط مربوط می‌شود، ذهنیت شهروندان با هویت‌های مکانی و محلی ارتباط تنگاتنگی دارد در واقع هرچه امنیت فضاهای شهری کاهش پیدا کند حس تعلق و هویت محله‌ای نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: فضاهای غیر رسمی یا فضاهای گمشده‌ای در شهر وجود دارد، این فضاهای گمشده زمانی برای بخشی از مردم شهر یا محله سر زنده و پویا بوده است، اما ساکنان این بافت‌ها به تدریج حس تعلق خود را نسبت به این فضاها  از دست داده‌اند و این فضاها در حال حاضر توان پاسخ‌دهی مناسب به نیاز شهروندان ساکن در خود را ندارد و به تدریج به دست فراموشی سپرده شده است.

این دکترای شهرسازی با تاکید بر اینکه بحث امنیت با هویت‌های محلی گره خورده است، گفت: تامین امنیت شهری تنها به فضاهای بزرگ و شاخص مربوط نمی‌شود بلکه بعضی مواقع توجه به فضای سبز حاشیه‌ای یا یک زمین بایر در یک محله در تامین امنیت، ارتقاء هویت محله‌ای در ایجاد حس آرامش و رضایت‌مندی شهروندان موثر است.

کد خبر 384779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.