صدور حکم آزادی شیخ زکزاکی

مرحله جدید حملات انصارالله علیه عربستان، عملیات جدید عراق علیه داعش، صدور حکم آزادی شیخ زکزاکی، زنان افغانستان در خطر و بازی خطرناک ترامپ با اقتصاد آمریکا از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

تداوم اعتراضات در هنگ کنگ

نا آرامی های هنگ‌ کنگ که حدود ۵۰ روز پیش با هدف مخالفت با «قانون استرداد مجرمین» به چین شکل گرفت، اکنون ابعاد تازه‌ تری یافته است به طوری که معترضان که از حمایت کشورهای غربی از جمله آمریکا هم برخوردارند خواستار لغو کامل آن لایحه هستند و به تعلیق این لایحه رضایت نداده اند.

رسانه های هنگ کنگ می گویند از صبح امروز دوشنبه و همزمان با آغاز دور جدید اعتراضات مردم، معترضان تلاش کرده اند با جلوگیری از حرکت قطارها از ایستگاه ها، در رفت و آمدهای شهری اختلال ایجاد کنند.

فعالیت راه‌ آهن هنگ‌کنگ به حالت تعلیق درآمده است معترضان در حالی که سر و صورت خود را پوشانده و لباس سیاه به تن کرده اند جلوی درب‌ قطارها را گرفته و اجازه خروج مسافران از ایستگاه‌ها را نمی‌دهند. 

مقامات فرودگاه هنگ کنگ می گویند به خاطر گزارش هایی مبنی بر احتمال پیوستن کارگران به این اعتصاب، بیش از ۱۶۰ پرواز را لغو کرده اند.

مقامات هنگ کنگ اکنون می گویند که این تظاهرات غیرقانونی شهر را به ورطه فوق العاده خطرناکی سوق می دهد «کری لام» مدیر اجرایی هنگ کنگ در کنفرانسی خبری هشدار داد که ادامه این روند شهر را فلج خواهد کرد.

استقبال حماس از رفع تنش میان ایران و عربستان

عضو دفتر روابط عربی و اسلامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین "حماس" با تاکید بر این که امت اسلامی باید ایران را دوست خود و رژیم صهیونیستی را دشمن خود بدانند، تاکید کرد که از گفت و گو بین ایران و عربستان برای کاهش تنش در منطقه حمایت می کنیم.

 " علی برکه "  با اشاره به اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گفت و گو با عربستان به منظور کاهش تنش در منطقه، گفت: امیدواریم شاهد گفت وگو بین ایران و کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی و امارات باشیم.

این مقام حماس خاطر نشان کرد، امیدواریم امارات در موضع گیری های خود در ارتباط با جنگ یمن جدی باشد و از این جنگ درس گرفته و به این درک رسیده باشد که آمریکا از کشورهای عربی دفاع نمی کند بلکه به دنبال تحقق دو هدف خود در منطقه شامل حمایت از امنیت اسرائیل و تسلط بر ثروت های امت عربی و اسلامی است.

برکه تصریح کرد، آمریکا به دنبال اموال کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است و این چیزی است که در جریان سفر " دونالد ترامپ " رییس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی به ریاض پایتخت عربستان سعودی شاهد بودیم به این ترتیب که ترامپ با ادعای حمایت از این کشورها در برابر ایران، از آنها باج می گیرد، به همین دلیل از کشورهای عربی می خواهیم روابط خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.

افزایش خشونت علیه زنان در اروپا

یک هفته پس از افشای موضوع آزار جنسی زنان در یکی از رستوران های زنجیره ای آمریکایی از سوی فعالان حقوق زنان در انگلیس، اظهارات اخیر «مارلن شیاپا» وزیر برابری زنان و مردان فرانسه خبر از تشدید این آزارها در اروپا می دهد.

این مقام فرانسوی گفته که در طول یک سال گذشته بیش از ۷۰۰ نفر به خاطر اعمال آزار و اذیت جنسی در این کشور جریمه شده اند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، تهدید به تجاوز، پرخاشگری و خشونت لفظی در اماکن و وسایل حمل و نقل عمومی از جمله اذیت و آزارهای جنسی و جنسیتی به شمار می‌روند که زنان فرانسوی با آنها روبرو هستند.

این خشونت ها فقط مختص فرانسه و انگلستان نبوده که به تازگی بدنبال انتشار آمارهای وحشتناک اعمال آزار جنسی علیه زنان در ایتالیا، پارلمان این کشور قانون جدیدی را برای زنان تصویب کرد.

هر چند که این مساله در ارتباط با اعمال خشونت از سوی همسر و یا شریک زندگی سابق بوده اما خود حاکی از تشدید اینگونه آزار و اذیت ها در اروپا است.

آمارها نشان می دهد که هر سال در ایتالیا بیش از ۷۰ درصد زنان به دست همسر و یا شریک زندگی سابق خود مورد آزار و خشونت‌های بدنی و جنسی قرار می‌گیرند.

زنان افغانستان در خطر

با آغاز هشتمین دور مذاکرات صلح میان هیئت سیاسی طالبان و نمایندگان آمریکا به سرپرستی زلمای خلیلزاد در دوحه قطر، زنان افغانستان می گویند خطر را احساس می کنند.

به باور این زنان، آمریکا در حال معامله با طالبان با هدف بهره گیری تبلیغاتی از آن در انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب مجدد ترامپ است.

زنان افغانستان تاکید دارند که دیگر تحمل امارت اسلامی و قوانین سختگیرانه آنان علیه جمعیت بانوان این کشور را ندارند.

مهمترین دغدغه ای که زنان افغانستان بر آن تاکید دارند به پس از خروج نیروهای ناتو از کشورشان بازمی گردد. آنان معتقدند خلاء حضور نظامیان خارجی موجب به قدرت رسیدن مجدد طالبان با استفاده از زور می شود.

همین دغدغه ها موجب شد تا زنان عضو نهادهای مدنی روز گذشته به دیدار «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور کشورشان بروند تا از تشویش های خود بگویند.

اگرچه غنی به آنان گفت که تا روزی که در قدرت است از دستاوردهای زنان افغانستان دفاع می کند، اما آنان هنوز هم خود را در مقابل خطر طالبان ، بی دفاع احساس می کنند.

بازی خطرناک ترامپ با اقتصاد آمریکا

تارنمای شبکه خبری سی ان ان در تحلیلی نوشت که دونالد ترامپ بازی خطرناکی را با اقتصاد آمریکا به راه انداخته است . کشوری که به گفته کارشناسان هم اکنون در سایه رکود اقتصادی قرار دارد.

در این گزارش آمده است: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا  با شدت بخشیدن به جنگ تجاری با چین، شوک قوی به اقتصاد آمریکا وارد کرده است که خزانه داری آمریکا هم قادر به جمع کردن آن نخواهد بود.

وزارت خزانه داری آمریکا هفته گذشته برای نخستین بار طی ۱۱ سال گذشته اقدام به پایین آوردن نرخ بهره گرفت که بسیار نزدیک به نرخ بهره در دوران رکود اقتصادی در سال ۲۰۰۷ میلادی بود. 

این گزارش می افزاید  خزانه داری آمریکا درحالی برای بهبود وضعیت اقتصادی تصمیم به کاهش نرخ بهره گرفته است که درست ۲۴ ساعت بعد دونالد ترامپ با اعلام اینکه قصد داردتا بر ۱۰ درصد از باقی مانده ۳۰۰ میلیارد دلار کالاهای وارداتی چین به آمریکا تعرفه گمرکی وضع کند، شاخص های بورس نیویورک به یکباره با تنزل مواجه شد.

اعلام این مطلب از سوی ترامپ که در حساب توئیتر شخصی خود آنرا عنوان کرد  بطور مستقیم بر روی مصرف کنندگان آمریکایی تاثیر خواهد گذاشت.

صدور حکم آزادی شیخ زکزاکی

"شیخ ابراهیم زکزاکی" رهبر شیعیان نیجریه با حکم دادگاه ایالت "کادوما" آزاد شده و برای درمان به هند اعزام خواهد شد.

سایت روزنامه "ونگارد" نیجریه روز دوشنبه اعلام کرد که سفر زکزاکی به هند به صورت مشروط خواهد بود که یکی از شروط آن همراهی مقامات امنیتی نیجریه با زکزاکی در این سفر است.

در آذر ماه سال ۹۴ ارتش نیجریه به منزل شیخ زکزاکی رهبر شیعیان این کشور حمله کرده و علاوه بر همسر و پسر او بیش از ۳۰۰ تن از شیعیان نیجریه به شهادت رسیدند.

نیروهای ارتش نیجریه در تلاش برای بازداشت الزکزاکی به خانه وی در منطقه گیلسو در شهر «زاریا» حمله کرده بودند. به گفته منابع مطلع در جریان این حمله رهبر شیعیان نیجریه نیز مجروح شده است.

دولت نیجریه تاکنون از آزادی زکزاکی به بهانه های مختلف جلوگیریی کرده و حتی به وی امکان دسترسی به خدمات درمانی نیز نداده است. در ماه های اخیر که وضعیت جسمانی زکزاکی رو به وخامت گذاشته، نهادهای حقوق بشری خواهان آزادی رهبر شیعیان نیجریه شده بودند.

آلمان هم به آمریکا ائتلاف تنگه هرمز آمریکا نپیوست

سخنگوی صدراعظم آلمان رسماً اعلام کردکه همه اعضای دولت برلین در زمینه عدم مشارکت در ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز اتفاق نظر دارند.

دولت آلمان رسماً اعلام کرد در زمان حال و شریط فعلی به ائتلاف آمریکایی برای گشت زنی در تنگه هرمز نمی‌پیوندد.

به نوشته خبرگزاری«رویترز»‌، سخنگوی «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان روز دوشنبه گفت: «صدراعظم  [نیازی به] مشارکت در مأموریتی آمریکایی را در شریط فعلی و زمان حاضر نمی‌بیند و همه [مقامات] در دولت آلمان در این موضوع متفق هستند».

سفارت آمریکا در برلین روز سه‌شنبه از آلمان خواسته بود به فرانسه و انگلیس در ائتلاف واشنگتن برای «مبارزه با خشونت ایرانی‌ها» ملحق شود.

پیش‌تر «آندریاس نیک»، عضو کمیته روابط خارجی پارلمان و «اولاف شولتز» وزیر دارایی و معاون صدر اعظم آلمان از جمله مقاماتی بودند که صریحاً مخالفت خود با پیوستن به ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا علیه ایران را اعلام کرده بودند.

مشاور اسد: روابط تهران - دمشق راهبردی است

مشاور رئیس جمهور سوریه با اشاره به روابط تاریخی بین تهران و دمشق، تأکید کرد که روابط ایران و سوریه تحت تأثیر سخن کسانی قرار نخواهد گرفت که به سود صهیونیسم و اسرائیل، به تهران حمله می‌کنند.

«بثینه شعبان» مشاور سیاسی و رسانه‌ای «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه تأکید کرد که روابط دمشق با جمهوری اسلامی ایران، راهبردی است.

شعبان تصریح کرد که سوریه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، روابط تاریخی با ایران دارد و این روابط راهبردی بوده و «تحت تأثیر سخن کسانی قرار نخواهد گرفت که به سود صهیونیستم و اسرائیل، به ایران حمله می‌کنند».

جایگزین آمانو درمورد برنامه هسته ای ایران حساس است

«رافائل گروسی» از گزینه‌های اصلی مدیر کلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید گزارش‌دهی در مورد برنامه هسته‌ای ایران باید به دقت صورت گیرد.

این دیپلمات آرژانتینی که از نامزدهای جایگزینی «یوکیا آمانو» مدیر کل فقید دیدبان هسته‌ای سازمان ملل متحد است، در مصاحبه با نشریه «فایننشال تایمز»، گفته است که آژانس باید وضعیت برنامه هسته‌ای ایران را «آنگونه که هست» گزارش کند.

عملیات جدید عراق علیه داعش

عراق از مرحله سوم عملیات "اراده پیروزی" برای از بین بردن داعش در استان‌های دیالی و نینوا خبر داد.

بر اساس گزارشی از روزنامه القدس العربی، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق امروز(دوشنبه) برای نظارت بر مرحله سوم عملیات "اراده پیروزی" برای از بین بردن بقیه اعضای داعش در استان‌های دیالی و نینوا وارد مقر فرماندهی عملیات دیالی شد.

حشد شعبی عراق در سایت وابسته به خود اعلام کرد که نیروهای حشد و ارتش با کمک نیروی هوایی عراق امروز عملیات اراده پیروزی را برای پاکسازی روستاهای شمال جلولاء، شمال المقدادیه و مناطق جنوب موصل، رشته‌کوه‌های عطشانه و بادوش برای پایان دادن به تهدید داعش آغاز کردند.

مرحله جدید حملات انصارالله علیه عربستان

سخنگوی نظامی انصارالله یمن از سه حمله پهپادی به فرودگاه‌های أبها، پایگاه ملک خالد و فرودگاه نجران خبر داد.

بر اساس گزارشی از سایت شبکه المسیره، سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وابسته به انصارالله امروز (دوشنبه) اعلام کرد، یگان پهپادی ارتش طی عملیاتی گسترده به فرودگاه‌ أبها، پایگاه هوایی ملک خالد و فرودگاه نجران در جنوب عربستان با پهپادهای قاصف کی ۲ حمله کرد.

وی افزود، این حملات با دقت به اهداف مورد نظر اصابت کردند.

گنبد آهنین اسراییل سرطان زا است

رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که حدود ۳۰ سرباز یگان دفاع هوایی ارتش این رژیم که بیشترشان با سامانه گنبد آهنین کار می‌کنند مبتلا به سرطان شده‌اند.

شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که مسؤلان اسرائیلی درحال انجام آزمایش‌ها و بررسی‌هایی هستند تا بفهمند آیا مبتلا شدن این سربازان به سرطان با کارشان مرتبط است یا خیر.

سامانه گنبد آهنین یک سامانه دفاع هوایی موشکی است که با موشک‌های کوتاه‌برد و راکت‌ها مقابله می‌کند اما معمولا کارشناسان به دلیل هزینه سنگین این سامانه و ناکارآمدی‌اش در مقابله با موشک‌ها از آن انتقاد می‌کنند.

کد خبر 384774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.