۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
هرچه داریم از مشروطه است

نشست اصلاح‌طلبان با رحمانی‌فضلی، یکصد و سیزدهمین سالگرد امضای فرمان مشروطیت و رای دیوان عدالت اداری به نفع زنان در گرفتن گواهینامه موتور سواری از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز -دوشنبه۱۴مردادماه - است.

مطبوعات و رسانه های آزاد و شفاف در هر جامعه ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می شوند، لذا خبرگزاری ایمنا، انعکاس بخشی از برجسته ترین عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، صفحه نخست امروز خود را به گفت و گو با حسین مرعشی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و سخنگوی حزب کارگزاران اختصاص داده و در تیتر خود نوشته است: «الان زمان بازیابی قدرت دولت است» مرعشی در گفت و گوی خود اظهار کرد: شرایط موجود کشور را نمی‌توان از عملکرد دولت‌ها و مجلس‌های گذشته فارغ دانست. بر این اساس نمی‌توان از اصولگرایان که اتفاقاً دولت‌های هشتم و نهم و سه مجلس گذشته را در اختیار داشتند با این اظهارنظرها رفع مسئولیت کرد. منتها چنین بحث‌هایی در موقعیت کنونی ارزش طرح و واکنش ندارد. زیرا شرایط موجود کشور عمدتاً تحت تأثیر شرایط بالادستی  و مسائل ما در روابط بین‌الملل است. اما توجه داشته باشیم با وجود همه مشکلات، تصویر جدیدی که از ایران در برابر چشمان ناظر در منطقه و جهان قرار گرفته یکی از جلوه‌های استقلالی است که در انقلاب ۱۳۵۷ مورد تأکید قرار داشت. به همین دلیل می‌خواهم از مدیریت سیاست خارجی و منطقه‌ای کشور و در رأس همه تدبیر و صلابت رهبری تجلیل کنم. برای اولین بار در سال‌های اخیر میان دولت و نیروهای مسلح و بین سیاستمداران و نیروهای امنیتی و نظامی هماهنگی ویژه‌ای شکل گرفت حاصل آن بروز جلوه‌های اقتدار ایران بود. اینکه ما در اوج فشارهای بین‌المللی و تحریم‌ها تن به عقب‌نشینی ندادیم و حالا در عرصه منطقه‌ای این امارات و عربستان هستند که برای گفت‌وگو ابراز تمایل می‌کنند و شرایط به سمت حل مسائل میان ایران و کشورهای عربی منطقه حرکت می‌کند؛ وضعیت مطلوبی است. تا پیش از رویدادهای اخیر این کشورها تصور می‌کردند ایران ضعیف می‌شود و امریکا می‌تواند با ما مقابله کند. اما بعد متوجه اشتباه محاسباتی‌شان شدند. حالا حتی ترامپ و تیمش هم با واقع‌بینی بیشتری به مسائل‌شان با ایران نگاه می‌کنند. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که از پا درآوردن ایران در سه یا شش ماه محاسبه اشتباهی بوده و بالعکس کشور ما در مقابل تحریم بین‌المللی بی‌سابقه سرافراز ایستاده است.

روزنامه اعتماد، صفحه نخست امروز خود را به رای دیوان عدالت اداری به نفع زنان در گرفتن گواهینامه موتورسواری اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «زن و قانون و موتو سیکلت» روزنامه اعتماد در ادامه توضیح داده است: یک زن که از نیروی انتظامی به دیوان عدالت شکایت برده بود تا بتواند از حق صدور گواهینامه موتوسیکلت بهره‌مند شود، حالا خشنودترین زن ایران است. دیروز (یکشنبه) شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌های ایران پر بود از تصویر «دادنامه» یکی از شعب دیوان عدالت اداری که به نفع این زن رای داده بود. این زن که نامش مثل نام شعبه لاک گرفته شده است پس از قطعی شدن رای می‌تواند با استناد به آن گواهینامه رانندگی موتوسیکلت دریافت کند.\دادخواست این زن که مطابق متن دادنامه مقیم اصفهان است، این بود: «اینجانب دارای کلیه شرایط لازم برای دریافت گواهینامه رانندگی موتوسیکلت هستم اما پلیس راهور ناجا از صدور گواهینامه امتناع می‌کند. با توجه به اینکه این موضوع هیچ‌گونه تعارضی با شرع و قانون ندارد لذا بدین وسیله تقاضای رسیدگی و صدور حکم به شرح عنوان خواسته مورد استدعاست.» پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به ماده واحده اصلاح ماده ۲۲ قانون حمل و نقل و عبور کالای خارجی از قلمروی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۹ که مسوولیت صدور گواهینامه رانندگی در قلمروی جمهوری اسلامی ایران را برعهده نیروی انتظامی دانسته است و مستند به تبصره ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹ که مطابق آن صدور گواهینامه رانندگی موتوسیکلت برای مردان برعهده نیروی انتظامی است از صدور گواهینامه امتناع کرده بود.

روزنامه ابتکار، صفحه نخست امروز خود را به بررسی راهبرد جدید اصلاحات برای ورود به انتخابات آتی مجلس اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «چانه‌زنی با حفظ دال‌های گفتمانی اصلاح‌طلبی» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: حث حضور یا عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‏روی مجلس و چگونگی استراتژی آنها در صورت حضور در انتخابات از جمله موضوعات مهم و داغ محافل سیاسی و رسانه‌ای این روزها است. مسئله‌ای که چند‏ماه مانده به انتخابات اصلاح‌طلبان هنوز درباره آن به جمع‌بندی نرسیده‌اند. برخی اصلاح‌طلبان معتقدند باید با شرط تایید صلاحیت چهره‌های سرشناس و شناسنامه‌دار جریان اصلاحات در انتخابات شرکت کنند و در صورت محقق نشدن شروط‌‏شان، مثل گذشته با صندوق‌های رای قهر کنند و به عبارتی دست به تحریم انتخابات بزنند. ولی برخی عقلای معتدل این جریان تاکید دارند که قهر و تحریم انتخابات نتیجه‌ای عکس و خلاف خواست آنها دارد و منجر به مجلسی یک‏دست اصولگرا می‌شود که خروجی جز منزوی‏شدن اصلاح‌طلبان و کنارگذاشته‌شدن‏شان از قدرت ندارد. به همین دلیل برخی اصلاح‌طلبان به طور رسمی تقاضای مذاکره با اعضای شورای نگهبان را مطرح کردند، به این امید که بتوانند با رایزنی، تایید صلاحیت گزینه‌های احتمالی خود را در انتخابات پیش‏روی مجلس بگیرند.

روزنامه شرق، صفحه نخست امروز خود را به دیدار اصلاح طلبان با وزیر کشور اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «صف‌ آرایی اصولگرایان و اصلاح‌ طلبان در وزارت کشور» روزنامه شرق در ادامه توضیح داده است: هرچند بخشی از دغدغه اصلاح‌طلبان نه به وزارت کشور که به شورای نگهبان مربوط می‌شود. در نشست اخیر اصلاح‌طلبان با رحمانی‌فضلی شخصیت‌هایی مانند بهزاد نبوی، محسن هاشمی، حسین مرعشی، علی شکوری‌راد، حجت‌الاسلام مجید انصاری، الیاس حضرتی، احمد حکیمی‌پور، الهه کولایی، علی‌محمد حاضری، محمدعلی وکیلی، حسین کمالی، پروانه مافی، اشرف بروجردی و فاطمه راکعی حضور داشتند که تعدادی از آن‌ها به ابراز عقیده پرداختند.اصلاح‌طلبان در چند وقت اخیر بحث‌های متفاوتی درباره چگونگی حضورشان در انتخابات مطرح کرده‌اند، برخی از آن‌ها باور دارند که باید شرایطی مهیا شود تا حضورشان در انتخابات مؤثر باشد و برخی دیگر بنا بر مصلحت ملی، شرکت در انتخابات را ولو آنکه تمام شرایط مهیا نباشد، لازم می‌دانند. محسن هاشمی در آن جلسه اظهار کرد:محسن هاشمی گفت: در شرایط فعلی که ما امکان ایجاد جهش در وضعیت اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور را در فرصت کوتاه شش‌ماهه تا انتخابات نداریم، به نظر می‌رسد تأیید حداکثری کاندیداها می‌تواند تا حدی موجب نشاط انتخابات و مشروعیت آن از نظر افکار عمومی شود و این موضوع در حوزه سیاست خارجی و تهدیدات بین‌المللی نظام هم می‌تواند مفید واقع شود.

روزنامه همدلی، صفحه نخست امروز خود را به گفت و گو با صادق زیبا کلام به مناسبت یکصد و سیزدهمین سالگرد امضای فرمان مشروطیت اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «هرچه داریم از مشروطه داریم» زیبا کلام در ادامه اظهار کرد: نیازهایی که برای تغییر و تحول جامعه ایران لازم بود در آن زمان به وجود آمده بود. منتها بنا بر دلایلی آرمان‌های اصلی مشروطه در جریان انقلاب مشروطه تحقق پیدا نمی‌کند و این‌یک واقعیت است. یعنی اگر ما بگوییم که. مشروطه یک جنبه سخت‌افزاری داشت که یکسری مسائل را می‌خواست به وجود آورد مانند آموزش‌وپرورش، بهبود وضعیت زنان و باسوادی ایشان و همچنین ایجاد راه‌آهن و عدالت‌خانه مدرن و مستقل و گسترش شهرسازی و غیره که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان جنبه‌های سخت‌افزاری نهضت مشروطه نام برد. یکسری جنبه‌های نرم‌افزاری نیز وجود داشت. مثلاً مشروطه خواهان به دنبال حاکمیت قانون بودند و می‌خواستند قانون اساسی در کشور وجود داشته باشد. حکومت هر کاری که دلش خواست نتواند انجام دهد و قدرت و اختیارات حکومت محدود به قانون اساسی باشد. حکومت به نمایندگان مردم پاسخگو باشد و همه در برابر قانون برابر باشند. می‌خواستند که دخل‌وخرج حکومت مشخص باشد و آزادی بیان برقرار شود. آزادی اجتماعات باشند و مطبوعات آزاد داشته باشند. همه این‌ها را می‌توانیم جنبه‌های نرم‌افزاری نهضت مشروطه بدانیم.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود به بررسی محرک رشد شاخص بازار پرداخته در تیتر یک خود نوشته است: «لبخند بورس به حذف ارز رانتی»روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داده است: بورس تهران روز گذشته صحنه استقبال سهامداران از حذف ارز رانتی بود. در این روز شاخص اصلی بازار سهام به لطف رشد قابل‌ملاحظه تقاضا در عموم سهم‌ها ضمن تقویت ۴/ ۰ درصدی قله جدیدی را فتح کرد. البته نماگر هموزن به‌دلیل هجوم اهالی بورسی به سهام شرکت‌های کوچک و متوسط جهش ۵/ ۱ درصدی را به نمایش گذاشت. نحوه آرایش سهامداران در این روز خبر از چراغ سبز بورس تهران به زمزمه‌های حذف دلار موسوم به ۴۲۰۰ تومانی از چرخه قیمت‌گذاری کالاهای مرتبط بود. در بیش از یک سال گذشته کالاهای ضروری نظیر دارو، شکر و روغن، لاستیک و ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدکننده این محصولات، ارز ترجیحی دریافت می‌کردند و در نتیجه قیمت نهایی محصولات آنها نیز بر همین اساس تعیین می‌شد. اما طی روز گذشته با تقویت زمزمه‌های زدن مهر پایان بر این سیاست رانت‌آفرین از معادلات تجاری کشور شاهد تشکیل جبهه قدرتمند تقاضا در معاملات بورس تهران بودیم؛ به‌طوری‌که سهام تقریبا تمام شرکت‌های دارویی، قندی، لاستیک‌سازان و سایر تولیدکنندگان مرتبط با این سیاست با صف‌های خرید به کار خود پایان دادند. این اتفاق در حالی رقم خورد که سهام شرکت‌های وابسته به بازار جهانی از محل گسترش جبهه‌های جنگ تجاری چین و آمریکا با عقب‌نشینی متقاضیان معامله شدند.

کد خبر 384769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.