اصلاح قوانین بازار پایه فرابورس با هشت بند عملیاتی می‌شود

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از اصلاح مقررات افشا،پذیرش و معاملات بازار پایه فرابورس ایران خبر داد و گفت:اصلاح مقررات افشا،پذیرش و معاملات بازار پایه فرابورس با هشت بند عملیاتی می شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از بازار سرمایه، شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تصمیم شورایعالی بورس در خصوص اصلاح مقررات افشا، پذیرش و معاملات بازار پایه فرابورس گفت: پس از برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان و صاحب نظران بازار سرمایه، هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار بهمن ماه سال ۱۳۹۷اصلاح مقررات بازار پایه فرابورس را تصویب کرد.

سخنگوی سازمان بورس با اشاره به اینکه اصلاح قوانین بازار پایه فرابورس باید طی ۵ ماه عملیاتی می شد، افزود: با نزدیک‌شدن به زمان اجرا، سرمایه‌گذاران نگرانی‌هایی را مطرح کردند و این دغدغه ها از سوی نهاد ناظر به اطلاع وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی رسید و طبق دستور دکتر فرهاد دژپسند، رییس محترم شورایعالی بورس توجه به نظرات فعالان بازار و تامین مطالبات آنان در دستور کار نهاد ناظر بازار سرمایه قرار گرفت و به همین دلیل زمان‌اجرای اصلاحات تغییر کرد.

دبیر شورایعالی بورس ادامه داد: مقرر شد ضمن کسب نظرات فعالین بازار، بررسی های دقیق‌تری انجام و نتیجه جهت اتخاذ تصمیم نهایی به شورایعالی بورس پیشنهاد شود.

رییس سازمان بورس با اشاره به اینکه طی دو ماه گذشته جلسات متعددی با موضوع اصلاح مقررات افشا، پذیرش و معاملات بازار پایه فرابورس برگزار شد، گفت: پس از کسب نظر از کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، ناشران بازار پایه و فعالان حقیقی و حقوقی، نهاد ناظر بازار سرمایه جمع‌بندی خود را در اختیار شورایعالی بورس قرار داد.

محمدی افزود: از سوی دیگر به دلیل ابهامات مطرح‌شده فقهی در مورد مکانیزم‌های معاملاتی و نحوه نمایش مظنه‌های قیمتی و اثرات آن بر انجام داد و ستد سهام، کمیته فقهی سازمان بورس  موضوع را بررسی و اعلام کرد در این رابطه مشکل شرعی وجود ندارد.

رییس سازمان بورس با اشاره به اینکه برخی از اعضای  شورایعالی بورس نیز جلسات مشابهی با فعالان و کارشناسان بازار سرمایه برگزار کردند و نتایج تمامی نشست‌ها به شورا ارائه شد، گفت: در نهایت مقرر شد اصلاح مقررات افشا، پذیرش و معاملات بازار پایه فرابورس در هشت بند عملیاتی شود.  

محمدی ادامه داد: در جلسه شورایعالی بورس به لزوم انجام اصلاحات در بازار پایه، اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و انضباطی برای برخورد با تخلفات ناشران بازار پایه، طبقه‌بندی شرکت‌ها در تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز و حراج ناپیوسته و کشف قیمت در تابلوی‌های فوق حداقل یک بار در هفته با تشخیص سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید شد.

دبیر شورایعالی بورس با بیان اینکه تسهیل امکان انتقال به تابلوها و بازارهای بالاتر طی فرآیند پذیرش از دیگر موارد مورد تاکید شورایعالی بورس بود و دامنه نوسان برای بازار پایه زرد ۳ درصد، بازار پایه نارنجی ۲ درصد و  بازار پایه قرمز ۱ درصد تعیین شد، گفت: در روزهای بعد از کشف قیمت دامنه نوسان‌های فوق‌الذکر اعمال می شود و قیمت پایه هر روز، قیمت کشف‌شده در روز حراج ناپیوسته است.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شد نمایش مظنه‌های خرید و فروش مرحله‌ای و با اعلام قبلی باشد. اما فعلاً مظنه‌های خرید و فروش برای ۶ ماه طبق روال سابق قابل رویت است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان تاکید کرد: اعضای شورایعالی بورس و مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار ارتقاء سلامت بازار سرمایه و افزایش اعتماد و اطمینان فعالان  را اصول  تدوین سیاست ها می دانند و تاکید می کنم هر اصلاحی در بازار تنها با رضایت حداکثری فعالان بازار سرمایه انجام می شود.

کد خبر 384767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.