درمان بیماری‌ها با مصرف هویج

مصرف روزانه هویج نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به دیابت و سرطان خون دارد و همچنین در بهبود بینایی و سیستم ایمنی بدن موثر است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هویج یک ماده غذایی مفید است که حاوی مقدار زیادی ویتامین A، ویتامین B، فیبر، دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی است. هویج به رنگ بنفش، قرمز، زرد و سفید نیز وجود دارد که همه انواع آن برای بدن مفید است. این عضو خانواده سبزیجات منبع غنی "بتا کاروتن" بوده که مسئول رنگ نارنجی هویج است، هرچه مقدار بتاکارتون موجود در هویج بیشتر باشد، هویج نارنجی‌تر است. این ماده در بدن انسان به ویتامین A تبدیل می‌شود. علاوه بر این، بتا کاروتن یک آنتی‌اکسیدان است که سرعت روند پیری را کاهش می‌دهد. در ادامه به بررسی بعضی از مزایای هویج می‌پردازیم:

بهبود بینایی

یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین خواص مصرف هویج، تقویت بینایی است. کمبود ویتامین A یکی از دلایل نابینایی کودکان و بیماری شب کوری است. هویج سرشار از بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود؛ این ویتامین برای سلامت چشم‌ها و بهبود عملکرد سلول‌های بینایی در شبکیه چشم بسیار مفید است. همچنین هویج منبع غنی "لوتئین" است که نقش موثری در بهبود بینایی دارد؛ آنتی اکسیدان موجود در هویج روند پیری بافت‌ها از جمله بافت شبکیه را کند می‌کند.

بهبود سیستم ایمنی بدن

هویج سرشار از ویتامین  Cاست؛ از آنجا که این ویتامین در آب حل می‌شود، بدن انسان نیاز دارد که به طور منظم آن را جایگزین کند. مصرف هویج قبل از شروع فصل سرماخوردگی‌، منجر به کاهش شدت و طول مدت سرماخوردگی می‌شود. همانطور که می‌دانید پرتقال هم تاثیر مشابهی دارد، اما هویج دارای کالری کمتر و فیبر بیشتری است. آنتی‌اکسیدان موجود درهویج به بدن در مبارزه با آسیب رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و از آن در برابر التهاب، انواع ویروس‌ها و باکتری‌های مضر محافظت می‌کند.

پیشگیری از سرطان خون

مصرف هویج باعث افزایش مقدار "کاروتنوئید" خون می‌شود، این ماده باعث از بین‌بردن سلول‌های سرطانی می‌شود و در نتیجه از افزایش آن جلوگیری می‌کند. بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد آنتی اکسیدان موجود در هویج خواص ضد سرطانی دارد، می‌تواند با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. بنابراین مصرف منظم هویج، یکی از راهکارهای موثر برای مقابله با بیماری‌هایی مانند سرطان خون است.

کنترل دیابت

هویج دارای کالری و قند پایین است و در عین حال حاوی مواد مغذی مورد نیاز بدن است، بنابراین به کنترل قند خون کمک می‌کند. این میوه جادویی دارای انسولین گیاهی است که قند خون را پایین آورده و نقش موثری در کاهش خطر ابتلا به دیابت دارد. بنابراین چنانچه فردی مبتلا به دیابت باشد، خوردن هویج به کنترل و بهبود بیماری کمک می‌کند. همچنین فیبر موجود در هویج می‌تواند گلوکز و انسولین آزاد شده در خون را کنترل کند.

کد خبر 384763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.