رژیم غذایی چه تاثیری در  بهبود  سرطان دارد؟

تغذیه نقش مهمی در سلامت افراد دارد، به طوری که تنها از طریق یک رژیم غذایی مناسب، می‌توان بعضی بیماری‌ها مانند دیابت و فشار خون بالا را کنترل کرد؛ محققان آمریکایی به تازگی نقش تغذیه را در بهبود سرطان، مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، "متیونین" (Methionine) یک آمینواسید ضروری است که برای عملکرد صحیح سلول‌های بدن لازم است. در حقیقت بدن نمی‌تواند این آمینواسید را تولید کند، بنابراین باید آن را از طریق مواد غذایی تامین کند. بسیاری از غذاها حاوی این ماده است، اما گوشت و مرغ بیشتر از سایر مواد غذایی، متیونین دارد. تاکنون تحقیقات بسیاری در مورد نقش این نوع آمینواسید بر بیماری‌های متابولیکی انجام شده و ثابت کرده است که این ماده می‌تواند از بروز چاقی ناشی از رژیم غذایی جلوگیری کند.

مطالعه دیگر که در سال ۱۹۹۳ به چاپ رسید نشان داد کاهش مصرف متیونین، طول عمر موش‌ها را افزایش می‌دهد. گروهی از پژوهشگران آمریکایی به منظور بررسی نقش بالقوه این آمینواسید بر درمان سرطان، دو نوع بافت سرطانی مقاوم به درمان را از بدن انسان گرفته و به بدن موش‌ها پیوند زدند. سپس موش‌ها را به دو گروه تقسیم کردند، به گونه‌ای که به موش‌های گروه اول غذاهایی دادند که حاوی مقدار کمی متیونین بود. موش‌های گروه دوم نیز رژیم غذای معمولی  دریافت کردند.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد تومور سرطانی موش‌های گروه اول که مقدار کمی متیونین مصرف کرده بودند، کمتر از تومور موش‌های گروه دوم رشد کرد. محققان همزمان با محدودکردن مصرف متیونین، از داروی دوز پایین شیمی‌درمانی رایج که برای از بین بردن تومور بی‌اثر است، استفاده کردند. آن‌ها دریافتند که رژیم غذایی حاوی مقدار کمی متیونین، همراه با مصرف داروی شیمی‌درمانی با دوز پایین، به طور قابل ملاحظه‌ای از رشد تومور جلوگیری می‌کند.

 محققان با بررسی یک نوع تومور سرطانی در موش‌ها که نسبت به روش پرتو درمانی پاسخ نداده بود، متوجه شدند تنها کاهش مصرف متیونین، برای جلوگیری از رشد تومور کافی نیست و زمانی که موش‌ها، داروی شیمی‌درمانی با دوز پایین مصرف کردند، رشد تومور سرطانی در آن‌ها به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

در مرحله بعدی مطالعه، محققان به مدت سه هفته به ۶ انسان سالم، غذاهایی که حاوی مقدار کمی متیونین بود دادند و متوجه تاثیرات متابولیکی‌ شدند که نتایج آن با آزمایش مربوط به موش‌ها مشابه بود. به گفته پژوهشگران، با محدودکردن مصرف متیونین در رژیم غذایی، می‌توان تاثیر روش شیمی‌درمانی را بهبود بخشید.

نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.

کد خبر 384755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.