مرسدس پیروز  استراتژی ها

لوییز همیلتون به لطف استراتژی درست مرسدس، جلوتر از ورشتاپن و فتل قهرمان مسابقه مجارستان شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسابقات فرمول یک فصل ۲۰۱۹ روز یکشنبه _۱۳مردادماه_ مرحله آخر خود پیش از تعطیلات نیم فصل پشت سر گذاشت. در این مرحله تیم‌ها به مجارستان رفتند تا در پیست مشهور بوداپست به رقابت بپردازند. این پیست که از سال ۱۹۸۶ میزبان مسابقات بوده، طولی ۴ کیلومتری و ۳۸۱ متری دارد که راننده باید ۷۰ دور در آن بزنند.

پیست مجارستان پیستی باریک و پر پیچ و خم است و بسیار شبیه به پیست‌های خیابانی می‌باشد. به همین دلیل اینجا طراحی شاسی و آرودینامیک حرف اول را می‌زند نه قدرت موتور. از همین رو انتظار می‌رفت که در این پیست شاهد رقابت ردبول‌ها و مرسدس‌ها باشیم، در دیگر خودروها نیز مکلارن شانس بالایی برای موفقیت در این پیست دارد.

تمرینات: در تمرینات همچنان که پیش بینی‌ها خبر می‌داد بهترین زمان‌ها را رانندگان ردبول و مرسدس ثبت کردند. در تمرین اول این لوییز همیلتون بود که زمان بهترین از مکس ورشتاپن ثبت کرد. اما در تمرین دوم ردبول‌ها غوغا کردند و دو راننده این تیم بهترین زمان‌ها را ثبت کردند تا خط و نشانی برای رقیبان بکشند. در تمرین آخر اما این همیلتون بود که بار دیگر دندان‌های تیز کرده خود را نشان ورشتاپن داد و با اختلاف ۰.۰۱۳ ثانیه‌ای نسبت به راننده هلندی بهترین زمان را ثبت کرد.

تعیین خط: همانطور که انتظار می‌رفت رقابت اصلی بین مکس ورشتاپن و رانندگان مرسدس بود. اما چالز لکرک نیز به یک باره به رقابت وارد شد و با ثبت زمانی خوب به رده اول رفت، اما در مرحله آخر با دیواره پیست برخورد کرد و در رده چهارم استارت و بالاتر از هم‌تیمی خود در فراری یعنی سباستین فتل قرار گرفت.   مکس ورشتاپن نیز در چک توانست اولین پول پوزیشن خود را کسب کند، والتری بوتاس نیز با اختلافی تنها ۰.۰۱۸ ثانیه‌ای دوم شد و همیلتون نیز در جایگاه سوم استارت قرار گرفت.

گزارش مسابقه: مرحله دوازدهم مسابقات فرمول یک فصل ۲۰۱۹ راس ساعت ۱۷:۴۰ در پیست بوداپست آغاز شد.
در شروع مسابقه بوتاس با استارت بدی که زد چندین رده از دست داد به جایگاه ششم رسید، او سپس در دورهای بعد به علت آسیبی که بال جلو خودرواش دیده بود مجبور به رفتن به پیت لین و تعویض این بال شد.

گسلی نیز در شروع مسابقه با عملکردی ضعیف دو رده از دست داد به رده هشتم نزول کرد، اما کیمی رایکونن راننده تیم آلفارومئو با رانندگی خوب در دورهای ابتدایی سه رده کسب کرد و از رده دهم به جایگاه هشتم رسید. دو رننده تیم توروروسو نیز با هم درگیر شدن و در نهایت یکی از آن‌ها از پیست منحرف شد.

در دور ۲۴ مسابقه همیلتون با خودرو مرسدس خود به فاصله زیر یک ثانیه‌ای ورشتاپن رسید، مکس نیز در این زمان که با مشکلی در خودرو و تایرهای خود مواجه بود و به همین دلیل کمی ار سرعتش کاسته شده بود. در همین دور ورشتاپن برای تغییر لاستیک‌های خود به محوطه فنی گاراژ رفت. حال بابد منتظر ماند و دید همیلتون پس از تعویض تایرهای در دورها بعد جلو یا پشت سر ورشتاپن بیرون خواهد آمد.

در دور ۳۲ همیلتون بلاخره برای تعویض لاستیک‌های خود به گاراژ برود، اما اشتباه اعضا تیم مرسدس در تعویض تایرها باعث شد تا راننده بریتانیایی چند ثانیه ارزشمند از دست بدهد و پس از خروج از پیت با فاصله‌ای حدود ۵ ثانیه پشت سر ورشتاپن ظاهر شود.

در همین میان نیز بوتاس که مسابقه بد آغاز کرده بود با سبقت‌های متوالی خود را به رده دهم و پشت سر کوین مگنوسن رساند. لندو نوریس راننده جوان مکلارن که در چند مسابقه اخیر خوش درخشیده، در مجارستان نیز به نظر می‌رسید روز خوبی را دارد و با سبقت‌های متوالی خود را به جایگاه نهم رساند.

رسیدن دوباره از فاصله پنج ثانیه‌ای تا به زیر یک ثانیه‌ای ورشتاپن، برای همیلتون فقط سه دور زمان برد. راننده تیم مرسدس پس از تعویض لاستیک‌ها آماده سبقت از خودرو ردبول ورشاپن بود. همیلتون بارها و بارها برای سبقت از ورشپن تلاش کرد، اما هرکدام از حملات او با دفاع جانانه راننده هلندی همراه بود و حتی یکی از این دفاع‌ها به منحرف شدن همیلتون منجر شد.

در دور ۵۰ مسابقه تیم مرسدس تصمیم با ریسک بالا گرفت، آن‌ها دو راننده خود را به گاراژ آوردند و دوبار تایرها را تعویض کردند و این بار تایرهای نرم‌تر گذاشتند. اگر همیلتون با این تایرها فاصله ۲۰ ثانیه‌ای را جبران و به ورشتاپن می رسید دیگر هیچ دیوار مستحکمی نمی‌توانست مانع سبقت او و کسب رده اول شود. اگر هم ردبول ریسک کند و مکس را بار دیگر به گاراژ ببرد همیلتون جلو او درخواهد آمد و سبقت برای ردبول برخلاف مرسدس کار ساده‌ای نخواهد بود.

حال دیگر همه چشم‌ها بر روی همیلتون بود تا اینکه ببیند چگونه فاصله را جبران می‌کند و در دور آخر چه کسی زودتر از خط پایان عبور می‌کند. فتل نیز در هر دور فاصله خود را با هم‌تیمی‌اش یعنی چالز لکرک در رده سوم کاهش می‌داد تا علاوه بر ورشتاپن، لکرک نیز جایگاه خود روی سکو را در خطر ببیند. در همین بین بوتاس نیز تواسنت از نوریس سبقت گیرد و به رده هشتم برسد.

چهار دور به پایان و فاصله همیلتون و ورشتاپن به زیر یک ثانیه رسید، مکس با تایرهای کهنه‌تر و سفت‌تر باید در برابر لوییز بیاستد. پیچ یک، همیلتون بیرون پیچ، ورشتاپن داخل، دیگر خبری از دفاع نیست، راننده مرسدس به راحتی سبقت گرفت و به رده اول رسید تا رانندگی عالی خود را تکمیل کند.

هیجان دورهای پایانی در این مسابقه پایانی ندارد، فتل نیز به هم‌تیمی خود رسیده و از چالز لکرک عبور می‌کند تا به رده سوم و سکو برسد. بدین ترتیب همیلتون مسابقه را قهرمانی پشت سر گذاشت تا همچنان شانس اول قهرمانی فصل باقی بماند، ورشتپن نیز که فصل خوبی را پشت سر می‌گذارد نتیجه مطلوبی بدست آورد و فتل نیز به سکو رسید تا با حضور این سه نفر جذاب ترین سکو سال را داشته باشیم.

کد خبر 384751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.