دعوت از ظریف برای حضور در کاخ سفید

برگزاری پانزدهمین اجلاس گارد ساحلی ایران و قطر، دعوت از ظریف برای حضور در کاخ سفید، درخواست آمریکا از نیوزیلند برای اتحاد علیه چین و ایران و رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

نگرانی اسراییل از سیاست داخلی اش 

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان با تاکید بر اینکه این حزب از هرگونه راه‌حلی در مساله قبرشمون که از توافق آغاز شود، حمایت می‌کند، گفت: اگر از حزب‌الله برای حضور در جلسه کابینه دعوت شود، شرکت خواهد کرد.

بر اساس گزارشی از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، نعیم قاسم، معاون سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله اظهار کرد: مساله قبرشمون، لبنان را به خود مشغول کرد و طبیعی است که این مساله مهم و موثر باشد زیرا اگر به آن رسیدگی نشود، خطرناک است، ما با روند قضایی اگر دو طرف در این مساله توافق کنند، موافق هستیم، ما طرف‌ها را به تلاش برای هر گونه راه‌حلی بر اساس این توافق تشویق می‌کنیم، لازم است که تعطیلی جلسات دولت پایان یابد زیرا دولت مسول کشور است و باید نشست برگزار کند تا به مسایل مردم رسیدگی شود مردم به راه‌حل نیاز دارند، بودجه باید در پارلمان تصویب شود تا پروژه‌هایی که برای آنها برنامه‌ریزی شده و به دستورات و راهکارهایی نیاز دارند، کلید بخورند و به این ترتیب دولت به وضعیت اقتصادی کشور رسیدگی کرده و خدماتی را که مردم به آنها نیاز دارند از جمله مشکلات زباله و برق که به تلاش خستگی‌ناپذیر دولت و نیز برنامه‌های تدوین شده نیاز دارد، فراهم کند.

نفوذ اطلاعاتی دولت عراق به تشکیلات عراق

رئیس گروه اطلاعاتی الصقور عراق از نفوذ این گروه به داخل گروه تروریستی داعش و از پای درآوردن یکی از مهم‌ترین سرکرده‌های داعش خبر داد.

بر اساس گزارشی از روزنامه عراقی الصباح، ابوعلی البصری، رئیس گروه اطلاعاتی الصقور عراق گفت: گروه الصقور توانست به داخل گروه تروریستی داعش نفوذ کرده و یکی از رهبران ارشد این گروه را از پای درآورد که موجب فروپاشی و ایجاد دودستگی در این گروه شد. داعش که از نظر جهانی بیرحمانه‌ترین گروه است اجازه گسترش پایگاه خطرناک زنان را برای اجرای عملیات تروریستی داد همانطور که اخیرا در سوریه، تونس و موصل رخ داد.

وی افزود: خطر این زنان همچنان ادامه دارد و تهدیدی در رابطه با عملیات‌های انتحاری و انفجارها علیه تجمعات مسکونی هستند. داعش برخی از اعضای خود در سوریه را قبل از سقوط نظام عمر البشیر به سودان منتقل کرده بود و همچنین تعدادی را در کشورهای اتحاد شوروی سابق و اندونزی به عضویت گرفته است که احتمالا بعدا آن‌ها را به مناطقی که قرار است مورد هدف قرار گیرند، منتقل کند.

رئیس گروه اطلاعاتی الصقور عراق از نفوذ این گروه به داخل گروه تروریستی داعش و از پای درآوردن یکی از مهم‌ترین سرکرده‌های داعش خبر داد.

تیراندازی در تگزاس

تیراندازی در یک مرکز خرید در شهر مرزی ال‌پاسو تگزاس ۲۰ کشته و ۲۶ مجروح برجای گذاشته است. پلیس آمار دقیق قربانیان را هنوز اعلام نکرده اما گفته یک مرد بیست و چند ساله سفیدپوست را در همین رابطه بازداشت کرده است. ال‌پاسو در نزدیکی مرز مکزیک واقع شده است.

مراکز بهداشتی که مجروحان این تیراندازی را پذیرش کرده‌اند از آمار ۲۶ مجروح به رسانه‌ها گفته‌ و خبر داده‌اند که حال ۹ نفر از زخمی‌ها وخیم است.

پلیس می‌گوید، مظنون این تیراندازی را که یک مرد جوان سفیدپوست است بازداشت کرده، جوانی که رسانه‌های آمریکا هویت او را پاتریک کروشس شناسایی کرده‌اند.

تبرئه وزیر دفاع سابق عراق

وزیر دفاع عراق تبرئه فرمانده عملیات الانبار را از اتهام جاسوسی برای سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) تأیید کرد.

بر اساس گزارشی از ارم نیوز، نجاح الشمری، وزیر دفاع عراق در کنفرانس مطبوعاتی در شهر کربلا درباره اتهام محمود الفلاحی، فرمانده عملیات الانبار به جاسوسی برای سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) اظهار کرد، وزارت دفاع پس از انتشار این خبر کمیته‌ای را برای بررسی آن تشکیل داد و نتایج تحقیقات بر این مسأله تأکید دارند که هیچ فرمانده نظامی خائنی در ارتش عراق وجود ندارد.

تصویر ترامپ و اون، تمبر شد

اخیرا دولت کره شمالی با پرتاب موشک‌های جدید، نمایش زیردریایی‌های تازه و اعدام زندانیانش در انظار عمومی خبرساز شده است. حالا این کشور تمبرهایی حاوی تصاویر دونالد ترامپ و کیم جونگ اون را به چاپ رسانده است.

بر اساس گزارشی از پایگاه خبری کوارتز، کره شمالی به گزارش خبرگزاری "کیودو"، روز دوازدهم ژوئن تمبرهایی در بزرگداشت اولین سالگرد اجلاس سنگاپور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی منتشر کرد که حال در پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی قابل خریدن است. یکی از تمبرها، حاوی تصویر اولین دست دادن ترامپ و کیم است و دیگری، تصویر امضای یک توافق مشترک بعد از دیدار تاریخی‌ این دو رهبر را شامل می‌شود.

تمبرهای بیشتری این بار با تمرکز بر "دیدار برق‌آسا"ی ترامپ با کیم در منطقه غیر نظامی واقع در مرز دو کره در راه انتشار است؛ منطقه‌ای که شدیدا تحت محافظت در مرز کره شمالی و کره جنوبی است و ترامپ طی این دیدار، به اولین رئیس‌جمهور آمریکایی بدل شد که در خاک کره شمالی قدم می‌گذارد.

انهدام پهپاد عربستان توسط انصارالله

جنبش انصارالله یمن از انهدام یک فروند هواپیمای جاسوسی وابسته به نیروهای ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان در شهر جیزان (جازان) واقع در جنوب غربی عربستان خبر داد.

بر اساس گزارشی از شبکه المسیره وابسته به انصارالله، پدافند هوایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن (وابسته به انصارالله) اعلام کرد که نیروهایش موفق شدند یک فروند هواپیمای جاسوسی نیروهای ائتلاف سعودی را در حین پرواز بر فراز آسمان شرق "جحفان" واقع در شهر جیزان در جنوب غربی عربستان رهگیری و سرنگون کنند.

تماس جانسون با السیسی

نخست وزیر انگلیس در جریان تماس تلفنی خود با رئیس جمهوری مصر به بررسی روابط دوجانبه و پیشبرد آن پرداخت.

بر اساس گزارشی از سایت روزنامه مصری الیوم السابع، بسام راضی، سخنگوی ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری این کشور از بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس تماس تلفنی‌ای دریافت کرد و در جریان این گفت‌وگوی تلفنی جانسون بر نقش محوری و کارآمد مصر در برقراری صلح منطقه تاکید کرد.

بوریس جانسون نسبت به دیدار  با رئیس جمهوری مصر در حاشیه نشست‌های سران هفت کشور بزرگ صنعتی (G۷) که قرار است در ماه جاری میلادی در فرانسه برگزار شود، ابراز امیدواری کرد.

نگرانی فرانسوی ها از خشونت پلیس

گرچه آخرین نظرسنجی ها، حس "اعتماد" و "همدردی" ۷۱ درصدی مردم فرانسه نسبت به پلیس را القاء می کند اما اقدامات این نیرو علیه معترضان به نگرانی ها پایان نداده است.

بر اساس نظرسنجی موسسه "ایفوپ" که امروز (یکشنبه) در روزنامه "ژورنال دو دیمانش" فرانسه منتشر شده، عملکرد پلیس فرانسه توسط ۶۸ درصد مردم این کشور "موثر" تلقی شده اما از طرف دیگر، عملکرد پلیس در میان ۲۰ درصد فرانسوی ها "نگرانی" را برانگیخته است.

با توجه به جزییاتی که از این نظرسنجی منتشر شده، ۵۰ درصد از پاسخ دهندگان به پلیس اعتماد داشته و ۲۱ درصد دیگر نیز حس همدردی می کنند.

این نظرسنجی بدنبال مداخله پلیس فرانسه در جریان برگزاری جشنواره موسیقی در شامگاه ۲۱ ژوئیه در شهر نانت که بر اثر خشونت های پلیس، به اذعان شرکت کنندگان به دلیل پرتاب گاز اشک آور، برخی آنها بینایی خود را از دست داده اند، صورت گرفته است.

جسد «استیو مایا کانیچو» جوان ۲۴ ساله، سه شنبه هفته گذشته در سواحل "لوآر" واقع در نانت پیدا شد.

رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی

با وجود هشدارهای کره شمالی، ارتش کره جنوبی امروز(یکشنبه) اعلام کرد، رزمایش مشترک سئول و واشنگتن، طبق برنامه، فردا(دوشنبه) آغاز می شود.

خبرگزاری یونهاپ به نقل از ارتش کره جنوبی افزود، این رزمایش، دوشنبه و با یک رزمایش شبیه سازی شده کامپیوتری برای مقابله با شرایط اضطراری در شبه جزیره کره شروع می شود و به مدت پانزده روز ادامه دارد.
پس از برگزاری رزمایش شبیه سازی شده، نیروهای کره جنوبی و آمریکا به مدت ۱۰ روز به راست آزمایی توانمندی های سئول در زمینه به عهده گرفتن کنترل عملیات نیروهایش از واشنگتن می پردازند.

این در حالی است که بسیاری از ناظران بین المللی معتقدند، برگزاری این رزمایش می تواند باعث انجام اقدامات تحریک آمیز بیشتری از سوی پیونگ یانگ شود.

درخواست آمریکا از نیوزیلند برای اتحاد علیه چین و ایران

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا عازم آوکلند است تا در ادامه دوره گردی سیاسی برای تشکیل ائتلاف علیه ایران و چین با مقامات نیوزیلند مذاکره کند .

این سفر که بعد از تلاش نافرجام او و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به استرالیا با همین دستور کار انجام می گیرد در واقع به گفته تحلیلگران ادامه اقدامات بی حاصلی است که دولت آمریکا از طریق آن می کوشد یک ائتلاف نظامی علیه ایران در خلیج فارس ایجاد کند.

رسانه های بین المللی از  جمله روزنامه "استاف" نیوزیلند هدف اولیه دوره گردی سیاسی این دو مقام آمریکایی در اقیانوسیه، جنوب و شرق آسیا را تلاش برای متقاعد کردن کشورهای میزبان برای کاستن از نگرانی های عمده امنیتی از سوی ایران در خاورمیانه و جلوگیری از نفوذ فزآینده چین در جنوب شرق آسیا عنوان کردند.

دعوت از ظریف برای حضور در کاخ سفید

یک رسانه آمریکایی بامداد شنبه ادعا کرد وزیر خارجه ایران حدود ۲۰ روز پیش دعوتی برای دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید دریافت کرد.

یک رسانه آمریکایی بامداد شنبه (به وقت تهران) مدعی شده «رند پال»، سناتور آمریکایی در دیداری که حدود ۲۰ روز پیش با «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران داشته از او دعوت کرده در کاخ سفید با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کند. 

وبگاه روزنامه «نیویورکر» نوشته ماه پیش، در بحبوحه شدت گرفتن تنش‌ها میان واشنگتن و تهران ظریف دعوت‌نامه غیرمنتظره‌ای برای دیدار با ترامپ در دفتر کار رئیس‌جمهور آمریکا دریافت کرد. 

روزنامه آمریکای به نقل از «منابع ایرانی و آمریکایی و یک دیپلمات کاملاً مطلع» که اشاره‌ای به نام هیچ‌یک نشده مدعی شده این پیشنهاد دیپلماتیک را «رند پال» در جریان دیداری که ۱۵ جولای (۲۴ تیرماه) در نیویورک با ظریف داشت مطرح کرد.

سناتور آمریکایی: دعوت از ظریف فوق محرمانه است

«رند پال» سناتور جمهوری‌خواه که به نمایندگی از ترامپ با وزیر خارجه ایران در نیویورک دیدار کرده بود، در یک مصاحبه ضمن صحبت درباره این دیدار از مواضع واشنگتن درباره تهران انتقاد کرد.

این سناتور جمهوری‌خواه و یکی از سناتورهای حامی دونالد ترامپ در یک مصاحبه خواندنی، دیدار اخیرش با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در نیویورک را «فوق محرمانه» خواند و گفت: «نمی‌توانم هیچ حرفی در این باره بزنم».

برگزاری پانزدهمین اجلاس گارد ساحلی ایران و قطر

پانزدهمین اجلاس مشترک گارد ساحلی جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر امروز (یکشنبه) در تهران برگزار می‌شود.

در راستای توسعه همکاری های میدانی و تقویت حسن همجواری، پانزدهمین نشست مشترک گاردهای ساحلی جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر امروز (یکشنبه) ۱۳ مردادماه ۹۸ در تهران برگزار خواهد شد. 

ریاست طرف ایرانی در این نشست را سردار قاسم رضایی فرمانده مرزبانی دریابانی جمهوری اسلامی ایران و ریاست هیات قطری را  سرتیپ عبدالعزیز علی المهندی فرمانده‌ گارد ساحلی دولت  برعهده دارند.

در این نشست قرار است طرفین علاوه بر مرور دستاوردهای گذشته، راهکارهای جدیدی را در زمینه همکاری‌های دریایی و مرزی مورد بررسی قرار دهند. 

برگزاری نشست‌های مشترک گاردهای ساحلی ایران با همسایگان جنوبی در راستای توسعه و تحکیم مناسبات فیمابین انجام می‌شود و حاکی از عزم و اراده سیاسی همه طرف‌ها  برای ایجاد فضای مثبتی از همکاری است.

کد خبر 384729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.