خواب سالم از بروز مشکلات روحی‌ و جسمی در کودکان پیشگیری می‌کند

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان گفت: کودکان باید حدود ۱۰ ساعت خواب شبانه روزی داشته باشد زیرا خواب کافی و سالم از نظر رشد جسمانی و روانشناختی برای کودکان بسیار مفید است و از بروز مشکلات روحی و جسمی پیشگیری می کند.

محسن لعلی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا شایع‌ترین مشکلات رفتاری خواب کودکان را راه رفتن و حرف زدن در خواب، دندان قروچه، کابوس و وحشت شبانه دانست و اظهار کرد: یکی از نکاتی که باید در رابطه با هر اختلال روانشناختی به ویژه اختلالات خواب در نظر گرفت، تدوام و شدت خواب است که در صورت افزایش، نیاز به پیگیری از سوی والدین دارد.

این مدرس دوره های تخصصی روانشناسی با اشاره به اهمیت فاصله زمانی در بروز این اختلالات، ادامه داد: زندگی روزانه، کارکرد تحصیلی و نوع ارتباط کودکی که سه بار در هفته مشکل بی خوابی داشته باشد تحت تاثیر اثرات سوء این اختلال قرار می گیرد که توجه جدی خانواده‌ها به این معضل، ضروری است.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان خاطر نشان کرد: ترس کودکان در خواب مربوط به دو اختلال کابوس و وحشت شبانه بوده که این دو اختلال متفاوت هستند. خواب انسان به دو قسمت سنگین و سبک تقسیم می شود. انسان وقتی می خوابد تا یک ساعت و نیم خواب سبک را تجربه می کند اما پس از آن وارد چرخه خواب سنگین می شود که بیشتر در ساعات اول شب تا سحر قالب است.

لعلی ادامه داد: بیدارشدن کودک یک ساعت و نیم پس از خواب و جیغ کشیدن با چشم های باز بدون توجه به موقعیت مکانی از علایم وحشت های شبانه کودک است که بیشتر در هنگام خواب سنگین وی رخ می دهد.

این مدرس دوره های تخصصی روانشناسی با بیان اینکه بیشتر کابوس‌ها در خواب سبک اتفاق می افتد، اظهار کرد: کودکی که هنگام صبح  و پس از بیدار شدن از خواب، دیدن کابوس هیولا و غول را بازگو می کند، این نوع کابوس‌ها با وحشت‌های شبانه تفاوت دارند، حرف زدن در خواب یکی از شایع‌ترین مشکلات کودکان ونوجوانان  زیر ۱۱ سال بوده که جزء اختلالات رفتاری و روانی است.

اختلالات خواب در کودکان زیر ۱۱ سال شایع تر است

وی با اشاره به اینکه اختلالات رفتاری مرتبط با خواب در کودکان زیر ۱۱ سال شایع تر است، گفت: بروز این نوع اختلالات رفتاری در کودکان بالای ۱۱ سال و نوجوانان نادر است، حرف زدن در خواب یکی از مشکلات رفتاری است و علت حرف زدن در خواب می تواند ناشی از وجود استرس ها و بودن کودک در خانواده پر تنش باشد. اگر کودک در طول روز برای خانواده حرف بزند و اگر والدین به صحبت‌های آنها گوش ندهند در نتیجه کودک هنگام شب و در خواب حرف می زند و مشکلاتی مثل ترس را به دنبال دارد که نوعی مشکل روانی و رفتاری برای کودک است.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان افزود: پژوهش‌ها حاکی از آن است که بروز اختلالات و مشکلات در سیستم مغز و اعصاب، مشکلات اضطرابی و افسردگی و مسائل روزمره کودکان با اختلال خواب آنها در ارتباط است و والدین کودک باید به این مسئله بیشتر توجه داشته باشند.

خواب سالم تامین کننده بهداشت روانی کودک

وی تصریح کرد: مهم ترین مشکلات خواب در بین کودکان از نوپایگی و از سه سالگی به بعد وجود دارد و بروز این نوع مشکلات می تواند تبدیل به اختلال شود گاهی اوقات مشکل خواب کودکان وابسته به مزاج  و خلق و خوی آنها است، برخی کودکان زمان خوابیدن بدقلق هستندو گریه می کنند و در صورت خوابیدن با کم ترین صدا بیدار شده و دیگر نمی خوابند و این اتفاقات وابسته به مزاج و سرشت کودکان است.

لعلی با اشاره به لزوم بررسی عوامل موثر در تدوام بی خوابی و بدخوابی کودکان، افزود: باید والدین بدانند که به غیر ازعامل ذاتی و سرشتی عوامل دیگری مثل سر وصدا، دمای نامناسب، نور ناکافی اتاق، سوء تغذیه کودک، بی نظمی‌ها و مشکلات گوارشی در تدوام بدخوابی و بی‌خوابی بچه ها اثرگذار است و در صورت تداوم نیاز به کمک مشاور و روانشناس دارد.

وی درباره ساعت خواب کودکان اظهار کرد: نوزادان تا دوره دو ماهگی نیازمند ۱۸ ساعت خواب شبانه روزی هستند و پس از دو ماهگی بیشتر می خوابند و ساعت خواب آنها در طول روز کمتر می‌شود، در این دوران ۱۶ تا ۱۷ ساعت خواب آنها در نوسان است اما ساعت خواب کودکان از شش تا ۱۱ سالگی ۱۰ تا ۱۱ ساعت تقیلیل پیدا می کند، در این سنین ۷۵ درصد کودکان در طول روز نمی خوابند که امری طبیعی است.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان با بیان اینکه خواب سالم تامین کننده بهداشت روانی کودکان است، اظهار کرد: براساس پژوهش‌ها ۷۵ درصد بچه های شش تا ۱۲ ساله روزها نمی خوابند، نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال نیز به حدود ۸ تا ۱۰ ساعت خواب نیاز دارند که این میزان از فردی به فرد دیگر تا حدودی متغییر است.

وی گفت: کودکان باید حدود ۱۰ ساعت خواب شبانه روزی داشته باشد زیرا خواب شبانه از نظر رشدی و روانشناختی برای کودکان بسیار مفید است و از بروز مشکلات روحی و جسمی پیشگیری می کند.

کد خبر 384728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.