این کشورها در آینده نزدیک "کربن صفر" می‌شود

توافق‌نامه پاریس در نظر دارد که با کاهش و حذف انتشار گازهای گلخانه‌ای تا اواخر نیمه دوم قرن حاضر، انتشار گازهای خالص گلخانه‌ای را به صفر برساند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تعداد کشورهایی که هدف خود را ایفای نقشی هر چند جزئی در کاهش گرمایش جهانی قرار داده‌اند، همواره رو به افزایش است. برآورده کردن چنین هدفی نیازمند کاهش هرچه بیشتر تولید گازهای گلخانه‌ای و حتی توقف آن است. به منظور دستیابی به این هدف، در سال ۲۰۱۵ بیانیه‌ای تحت عنوان توافق‌نامه پاریس به امضا رسید که در نظر داشت در نیمه دوم قرن حاضر انتشار تمام گازهای خالص گلخانه‌ای را به صفر برساند و بدین منظور اهداف مشخصی برای تمامی اعضا تعیین کرد. کشورهای بسیاری با تبدیل این برنامه به استراتژی ملی، چشم‌اندازی از آینده‌ بدون کربن برای خود ترسیم کردند و تعهد دادند که نهایت تلاش خود برای به حقیقت پیوستن این تصور جهانی را به کار خواهند گرفت. در ادامه به معرفی بعضی از این کشورها می‌پردازیم:

بوتان

بوتان در حال حاضر کشوری کربن‌منفی است ولی با تعهد به توافق‌نامه پاریس، در نظر دارد که کاملا کربن‌صفر شود. در این کشور سیاست‌های دوستدار محیط زیست بسیاری وجود دارد ولی رشد اقتصادی و افزایش تقاضای اتومبیل، آن را تحت فشار تولید گازهای گلخانه‌ای قرار داده است. به هر جهت بوتان با جمعیتی کمتر از یک میلیون نفر، منابع آبی بسیار و جنگل‌های فراوان، نسبت به سایر نقاط شرایط مناسب‌تری برای دستیابی این هدف دارد.

 ژاپن

در ژوئن ۲۰۱۹، کابینه ژاپن اقدام به تصویب یک استراتژی اقلیمی کرد که نقش مؤثری در  بهره‌برداری و ذخیره کربن، همچنین توسعه هیدروژن به عنوان یک منبع سوخت پاک دارد. این عمل، اقدامی مقدماتی برای حذف کامل زغال‌سنگ است که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ همچنان وظیفه تأمین یک‌چهارم برق کشور را برعهده داشته باشد. ژاپن در نظر دارد که در سریع‌ترین زمان ممکن تمامی تعهدات توافق‌نامه پاریس را به مرحله اجرا درآورد.

نروژ

در این کشور دستیابی به هدف مذکور به طور قانونی در دست اجرا است و دولت سیاست‌های سختگیرانه‌ای برای برق‌رسانی جاده‌ها اتخاذ کرده است. علاوه بر این نروژ قصد دارد با سرمایه‌گذاری بر پروژه‌های قطع کربن در سایر کشورهای جهان، تا سال ۲۰۳۰ بخش قابل توجهی از هدف توافق‌نامه پاریس را برآورده کند.

اروگوئه

با وجود پایبندی به توافقات سازمان ملل، اروگوئه قصد دارد که نقشی کمکی در اجرای توافق‌نامه پاریس داشته باشد. این کشور فراتر از عمل به پیش‌بینی‌های موجود در متن تعهد، اقدام به افزایش چشمگیر پوشش جنگلی خود کرده است و در نظر دارد که تا سال ۲۰۳۰، با حذف گازهای زائد حاصل از مزارع پرورش گاو، زباله‌های تولیدی و سوخت خود تبدیل به کشوری کاملا عاری از کربن شود.

فنلاند

در طول مذاکرات برای تشکیل دولت سال ۲۰۱۹، پنج حزب سیاسی فنلاند بر سر تقویت قانون اقلیم کشور به توافق رسیدند. فنلاند با اعمال محدودیت برای ورود به سیستم‌های صنعتی و توقف تدریجی استفاده از ذغال سنگ نارس برای تولید برق انتظار دارد که تا سال ۲۰۳۵ به هدف خود دست پیدا کند.

ایسلند

در حال حاضر برق و گرمایش ایسلند کاملا عاری از کربن و با استفاده از انرژی زمین گرمایی و هیدروالکتریک تأمین می‌شود و تمرکز آن بر حذف سوخت‌های فسیلی از بخش حمل و نقل، درختکاری و احیای تالاب‌ها تا سال ۲۰۴۰ است.

سوئد

در سوئد هدف کربن‌صفر شدن در سال ۲۰۱۷ مورد توافق قرار گرفت و عضویت در توافق‌نامه پاریس مهر تأییدی بر اجرای آن بود. سیاست‌های داخلی و اختصاص اعتبارات بین‌المللی در این کشور به تحقق این هدف تا سال ۲۰۴۵ و کاهش حداقل ۸۵ درصد از تولید گازهای گلخانه‌ای منجر خواهد شد.

کد خبر 384687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.