۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲
رجعت اصولگرایان به احمدی‌نژاد؟

دیدار اصلاح طلبان با وزیر کشور، اظهارات ضدو نقیض در مورد ملاقات دو شهردار اسبق تهران و دست‌ اندازی برخی نهادها به حریم خصوصی مردم از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز -یکشنبه ۱۳ مردادماه - است.

مطبوعات و رسانه های آزاد و شفاف در هر جامعه ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می شوند، لذا خبرگزاری ایمنا، انعکاس بخشی از برجسته ترین عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، صفحه نخست امروز خود را به گفت و گو با علی شکوری راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت پیرامون دیدار اصلاح طلبان با وزیر کشور اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «گفت‌وگوهای اصلاح‌طلبان در عمارت فاطمی» شکوری راد پیرامون این دیدار افزود:‎ من در صحبت‌های خود پرسش‌هایی از آقای وزیر مطرح کردم، از جمله ماجرای خانم مینو خالقی و رد صلاحیت ایشان بعد از برگزاری انتخابات را یادآوری کردم و پرسیدم چه تضمینی وجود دارد که این اتفاق تکرار نشود؟ همچنین به اتفاقات اخیر در فرآیند انتخاب اعضای حقوقدان شورای نگهبان اشاره کردم که طی آن، سخنگوی شورای نگهبان یکی از نامزدهای تعیین شده از سوی رئیس قوه قضائیه را وادار به انصراف کرد. این عملکرد یعنی پالس‌های منفی دادن به جامعه که نگرانی‌آور و ناامیدکننده است. همچنین تأکید شد که بالاخره مجلس باید در رأس امور بوده و نبض جامعه باید در مجلس بتپد. نمی‌شود که مجلس شکل بگیرد، اما در اداره کشور در حاشیه قرار داشته باشد. در این صورت مردم خواهند گفت چه فایده‌ای دارد ما بار دیگر اعضای مجلسی را انتخاب کنیم که در حاشیه قرار می‌گیرد و در رأس امور نیست.

روزنامه شرق، صفحه نخست امروزخود را به بررسی نامزدهای ناکام ریاست جمهوری ایران اختصاص داده و درتیتر خود نوشته است: «بن بست پاستور! »روزنامه شرق درادامه توضیح داده است: بنا به سنت چهارساله در دوازدهم مرداد سالی که انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود مراسم تنفیذ حکم رئیس دولت منتخب برگزار می‌شود و پس از سوگند به پاستور رفته یک روز بعد رئیس دولت در بهارستان حاضر شده و بر صندلی پر مسئولیت اداره کشور می‌نشیند.از زمان استعفای دولت موقت در سال ۱۳۵۸ تاکنون، ۱۲ دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران برگزار شده و هفت نفر بر صندلی ریاست دولت نشستند که هرکدام سرنوشت خاص خود را داشتند. ابوالحسن بنی‌صدر عزل شد و محمدعلی رجایی کمتر از یک ماه رئیس‌جمهور ماند و در محل کارش به شهادت رسید.باقی رؤسای دولت، هر دو دوره خود را با فرازونشیب‌هایی طی کردند و حسن روحانی، رئیس‌جمهور فعلی در سال ششم دولت خود قرار دارد. از میان رؤسای جمهور، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دی‌ماه ۱۳۹۵ درگذشت.اما این گزارش درباره کسانی نیست که طعم ریاست را چشیده‌اند؛ این گزارش درباره آنانی است که تا یک‌قدمی صندلی ریاست‌جمهوری رفته‌اند، اما به دلایلی ناکام مانده‌اند. برخی با یک بار نامزدی در انتخابات و شکست، قید رئیس‌شدن را زدند و برخی چند بار شانس خود را امتحان کردند و شاید هنوز هم امید داشته باشند.در این گزارش به همه این افراد پرداخته‌ایم؛ آنان که اسمشان روی برگه‌های انتخاباتی نوشته شد، اما جایی برایشان در پاستور نبود.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود را به بررسی روند شکل‌گیری دولت در سایه و زمینه‌های ایجاد آن پرداخته و در تیتر یک خود نوشته است: «بازی با دولت در سایه» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داده است: دولت در سایه که در سال‌های اخیر از سوی برخی فعالان سیاسی مطرح شده است اصطلاحی سیاسی است که عموماً در نظام‌های پارلمانی بیشتر کاربرد دارد و معمولاً احزابی که نتیجه انتخابات را واگذار کرده‌اند، با رصد تحولات و بازبینی ضعف‌ها، خود را برای حضور موفق‌تر در انتخابات بعدی و گرفتن قدرت آماده می‌کنند. در کشور ما طرح تشکیل دولت در سایه، از سوی سعید جلیلی، کاندیدای ناکام انتخابات ریاست‌ جمهوری ٩٢ و کاندیدای انصرافی در انتخابات ٩۶ عنوان شد. درواقع بحث دولت سایه از آن موضوعاتی بود که اگرچه اصولگرایان و به طور ویژه سعید جلیلی مطرح کردند، اما مورد توجه اصلاح‌طلبان هم قرار گرفت. عباس عبدی، محسن میردامادی و البته شخص حجاریان از تشکیل دولت در سایه حمایت کردند. این موضوع اما شکل عملی به خود نگرفت. چنین طرحی بیشتر در نظام‌های پارلمانی قابلیت اجرایی شدن یافته‌اند که مهم‌ترین رکن دموکراتیک یعنی احزاب قدرتمند در آن به فعالیت می‌پردازند. بنابراین بدون پشتوانه حزبی طرح دولت در سایه عملا ابتر است.

روزنامه اعتماد، درصفحه نخست امروز خود را به بررسی روستاهای جنوب چابهار و خطرات همزیستی کودکان با گاندوها پرداخت و در تیتر یک خود نوشته است: «ترافیک مستضعفین» روزنامه اعتماد در ادامه توضیح داده است: «کهیر برز» یکی از روستاهای دهستان «باهو کلات» از توابع شهرستان چابهار است. یکی از مناطقی که از گذشته‌ای دور تا امروز محل زیست تمساح پوزه کوتاه ایرانی یا همان «گاندو» است. پایگاه حفاظت درگس هم در همین منطقه قرار دارد و در آن چند راس گاندو نگهداری می‌شوند. برابر آمار اعلام شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، ۲ محیط‌بان ۴۶۵ هزار هکتار را حفاظت می‌کنند. پیش از این اشرف‌علی حسینی، رییس اداره حفاظت محیط زیست چابهار به ایرنا گفته بود که این تعداد محیط‌بان کافی نیست. بر اساس اعلام اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان چابهار حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ عدد تمساح پوزه کوتاه در زیستگاه حفاظت شده «گاندو» باهو کلات چابهار زیست می‌کنند. حالا تغییرات اکوسیستم منطقه موجب شده تا گاندوها که سال‌های سال است در کنار بلوچ‌ها زیستی مسالمت‌آمیز داشته‌اند، خبرساز شوند و برخی اهالی محل نگران شوند. نگرانی بزرگ‌تر اما این است که مردم و محیط زیست از آنچه «توسعه درون‌زا» خوانده می‌شود دور بمانند و عده‌ای بخواهند با تصویری مرکزگرا برای آنها تصمیم بگیرند. مسیری که به بیراهه می‌رود. این منطقه در سال ۱۳۴۹ به عنوان منطقه حفاظت شده برگزیده شده است. از آن روز تاکنون برای توسعه مبتنی بر ویژگی‌های بومی چه استراتژی در پیش گرفته شده و چه خطاهایی شده و چه نتایجی در پی داشته؟ این سوالات جواب مفصل و دقیق می‌خواهند.

روزنامه آفتاب یزد، صفحه نخست امروز خود را به بررسی اظهارات ضد و نقیض در مورد ملاقات دو شهردار اسبق تهران اختصاص داده و در تیتر یک خود نوشته است: «رجعت اصولگرایان به احمدی‌نژاد؟» روزنامه آفتاب یزد در ادامه توضیح داده است: وحید یامین پور؛ چهره رسانه ای نزدیک به جبهه پایداری و یک خبر عجیب از سوی او که باعث شد تا بسیاری با شگفتی بگویند: «مگر می‌شود ؟ » او خبر از یک ملاقات می‌دهد ملاقاتی که اگرچه تا قبل از سال ۹۰ قابل هضم بود اما بعد از آن هرگز. ملاقات قالیباف و احمدی نژاد. همین خبر کافی بود تا بسیاری این سوال را از خود بپرسند که آیا باید دوباره شاهد یک پیوند اصولگرایی و احمدی نژادی با یکدیگرباشیم؟ درچند سال و چندماه اخیر آن طور که اصولگرایان جریان احمدی نژاد را منحرف و منحط و مطرود می‌دانستند، اصلاح طلبان نمی‌دانستند. حال در چنین شرایطی خبر این دیدار می‌تواند چه معنایی داشته باشد؟ آن هم بعد از همه این حرف‌ها و اختلافات و درگیری‌ها و دعواها بین اصولگرایان و احمدی نژاد؟ آیا این یعنی اصولگرایان دچار تحولات عظیمی‌ درون خود شده‌اند که هوس کرده‌اند تا بار دیگر خویش را به محمود احمدی نژاد نزدیک کنند؟ شاید هم خبر دیدار قالیباف و احمدی نژاد معنایش همان نئو اصولگرایی است که قالیباف به دنبال آن بود و اکنون وی درجست و جوی این نئو اصولگرایی چراغ به دست گرفته و به دنبال جریان احمدی نژاد می‌گردد؟ خبر دیدار قالیباف و احمدی نژاد آنقدر خاص هست که باعث شده تا بسیاری از در توجیه آن برآیند . توجیهاتی که تنها شک و شبهات راجع به ملاقات این دو را از بین می‌برد و تایید کننده حرف‌های یامین پور است. اگرچه درمورد نیات این ملاقات اما و اگر ایجاد می‌کند.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود به بررسی دست‌ اندازی برخی نهادها به حریم خصوصی مردم پرداخت و در تیتر یک خود نوشته است: «حریمی که چندان «خصوصی» نیست» روزنامه همدلی در ادامه توضیح داده است: چندی است شاهد ورود ‌دستگاها و نهادهای مختلف به حریم خصوصی زنددگی مردم به بهانه مختلف هستیم از نوع پوشش و آرایش در وسیله نقلیه شخصی تا مهمانی ها ومجالس خانوادگی و فامیلی ، چنین تضیقات اجتماعی در شرایطی که تنگناهای اقتصادی فشارهای مضاعفی را بر زندگی اجتماعی تحمیل کرده است، با کاهش احساس امنیت اجتماعی - اقتصادی موجبات افزایش نارضایتی های اجتماعی را فراهم می کند .تشدید این نوع از نارضایتی‌ها در شرایطی که کشور با فشارهای خارجی مواجه است اقدامی مغایر با منافع و امنیت ملی تلقی می شود .طبق آنچه در ویکی‌فقه (دانشنامه حوزوی) آمده؛ در اندیشه و سیره امام خمینی موضوع حریم عمومی و خصوصی شهروندان جایگاه مهمی داشته است. از نظر امام، حریم خصوصی زندگی افراد دربرگیرنده حوزه‌هایی مانند: آزادی عقیده، بیان و قلم، آزادی در محل سکونت و کار، اختیار عمل در مباحات، مستحبات و مکروهات و موارد دیگر است. فرمان هشت ماده‌ای امام به مسئولان اجرایی و قضایی صریح‌ترین دیدگاه ایشان در این موضوع است.سال ۱۳۶۱ امام خمینی فرمان ۸ ماده‌‏ای خود را خطاب به قوه قضاییه و ارگان‏‌های اجرایی کشور صادر کردند. این فرمان که در زمینه حقوق خصوصی، حقوق بشر و حقوق شهروندی در مقابل حکومت و قدرت است، به عنوان «منشور کرامت انسان» نام‌گذاری شده است که در تمامی موارد به محترم شمردن حقوق افراد و رعایت ضوابط قانونی در برخورد با حقوق شرعی ـ مدنی تاکید دارد.

کد خبر 384671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.