بازدهی سرمایه‌گذاری در سهام تقریبا ۲۰ برابر بیمه عمر است

مدیر توسعه کارگزاری آگاه شعبه استان اصفهان با بیان اینکه بازدهی سرمایه گذاری در بازار سرمایه و سهام حدود ۲۰ برابر بیش‌تر از بیمه عمر است، گفت: یاد بگیرید سرمایه گذاری کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امین اوزی شامگاه شنبه - ۱۲ مردادماه- در همایش آشنایی با بورس و بازار سرمایه، اظهار کرد: طبق آمار موجود بیش از ۵۰ درصد مردم زیر خط فقر هستند. در واقع مردم در دو سال اخیر چهار برابر فقیرتر شده اند.

وی با بیان اینکه در اقتصاد منابع مالی از بین نمی‌رود بلکه فقط ثروت است که جابه‌جا می‌شود، ادامه داد: در ۱۰ سال گذشته نرخ دلار از حدود ۱۰۰۰ تومان به ۱۸۰۰۰ تومان رسید و این یعنی در ۱۰ سال گذشته ۱۸ برابر فقیرتر شده‌ایم. به علاوه در ۱۰ سال گذشته، طبق آمار شرکت سرمایه گذاری؛ مسکن پنج تا هفت برابر، سکه حدود ۲۵ برابر، خودرو تقریبا هفت برابر و ارز تقریبا ۱۸ برابر شد.

مدیر توسعه کارگزاری آگاه شعبه استان اصفهان خاطرنشان کرد: شرایط اما در بورس، اینگونه نبود. به طور مثال سهام شرکت فولاد مبارکه طی ۱۰ سال اخیر از حدود ۹ تومان به حدود ۴۰۰ تومان رسید که رشد ۴۴ برابری را نشان می‌دهد، البته این رشد با احتساب سودهای سالیانه شرکت به سهامداران خود به حدود ۵۳ برابر می‌رسد. شرکت‌های دیگری مانند گل گهر و پتروشیمی زاگرس نیز به ترتیب ۸۸ و ۲۰۰ برابر رشد داشته اند. 

اوزی با بیان اینکه در آمریکا ۸۰ درصد مردم در بازار سرمایه سرمایه گذاری می‌کنند، افزود: طبق پیش بینی‌ها، بازدهی بازار سهام حدود ۲۰ برابر بیشتر از بیمه عمر است. ارزش بورس به دلیل اینکه ارزش ریال در بلند مدت کاهشی است، افزایش می‌یابد. 

این کارشناس بازار سرمایه با طرح این سئوال که چرا مردم ما هنوز یاد نگرفته‌اند سرمایه گذاری کنند؟ گفت: با وجود رونق اخیر بورس تنها چهار درصد مردم کد بورسی دارند. دیگر دوره سه یا چهار شغله بودن گذشته است؛ امروز می‌توانید تنها با یک شغل و سرمایه گذاری از منافع آن منتفع شوید. 

وی تصریح کرد: شش ماه قبل از تحریم ایران توسط ترامپ، ۹۰ درصد وام‌های بالای یک میلیارد تومان نکول شده و به بانک بازگردانده نشده‌اند. چرا باید چنین اتفاقی بیفتد؟ این پول کجا رفته و در چه جایی سرمایه گذاری شده است؟ به طور مسلم در حوزه املاک نیست، زیرا ضامن وام خود یک ملک است. 

اوزی افزود: پس در یکی از سه حوزه دلار، طلا و سهام بوده است. احتمال ورود به سهام به دلیل پولشویی منتفی است بنابراین در حوزه ارز و طلا سرمایه گذاری شده است. این مثالی بود که بتوان با مطالعه آماری ساده اتفاقات را پیش بینی کرد.

مدیر توسعه کارگزاری آگاه شعبه استان اصفهان گفت: در چند سال گذشته منابع نفتی جدیدی در آمریکا کشف شد که این دولت برای جلوگیری از تغییرات اساسی در بازار که ناشی از فروش این نفت باشد، اقدام به حذف ایران و ونزوئلا از بازار کرد. در اولین اقدام حاشیه سود تولید بنزین را صفر کرد، در نتیجه این اقدام قیمت نفت در بازار جهانی سقوط کرد. 

اوزی ادامه داد: با وجود کاهش درآمدهای نفتی ایران، هزینه‌های دولت همچنان پابرجا بود و باید از منبعی این کمبود را جبران می‌کرد؛ ریال منبعی بود که در اختیار دولت بود، بنابراین با کاهش ارزش ریال، قیمت همه چیز در برابر ریال افزایش یافت.

وی اظهار کرد: در میان همین رویدادها کمپین‌های "نخریدن" نیز شکل گرفت که این کمپین‌ها در شرایطی که ارزش ریال در حال سقوط بود، تنها، حربه ثروتمندان بود تا اقشار ضعیف جامعه وارد سرمایه گذاری نشوند. به عبارتی این کمپین‌ها یک معنی می‌دهد: تو نخر تا بعدا از من گرانتر بخری. بنابراین کمپین‌های نخریدن را کنار بگذارید و یاد بگیرید چگونه سرمایه گذاری کنید. البته اگر قیمت دلار افزایش نمی‌یافت بسیاری از شرکت‌ها ورشکسته می‌شدند.

مدیر توسعه کارگزاری آگاه شعبه استان اصفهان خاطرنشان کرد: بازارهای مالی در حال پیچیده شدن هستند. در ۱۰ سال آینده، ۲۵ درصد مردم به بازار سرمایه وارد می‌شوند. پول خود را در بانک سرمایه گذاری نکنید زیرا ارزش پول کاهش پیدا می‌کند.

کد خبر 384668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.