موسیقی‌درمانی؛ شیوه‌ای موثر برای درمان بیماری‌ها

یافته‌های جدید محققان انگلیسی نشان می‌دهد موسیقی‌درمانی می‌تواند مشکلاتی مانند اضطراب، افسردگی، اوتیسم و زوال عقل را درمان کند و سلامت افراد را بهبود بخشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، موسیقی یک ابزار قدرتمند است که می‌تواند عامل بروز عواطف، نگرش‌ و احساسات انسان‌ها باشد. موسیقی درمانی روشی است که در آن با استفاده از تاثیر موسیقی، سلامت روحی و جسمی افراد تامین می‌شود. در طی جلسات موسیقی‌درمانی، روانشناس تلاش می‌کند تا با بیمار خود ارتباط برقرار کند و بتواند سلامت، اعتماد به نفس، مهارت‌های ارتباطی، آگاهی و توجه او را بهبود بخشد.

چندین روش برای موسیقی‌درمانی وجود دارد؛ در بعضی از آن‌ها افراد در زمان صحبت‌کردن به موسیقی آرام‌بخش گوش می‌دهند. انواع دیگر موسیقی‌درمانی شامل اجرای موسیقی است؛ این روش بیشتر برای افرادی سودمند است که دارای مشکل ارتباط زبانی باشند. یک نوع خاص موسیقی درمانی موسوم به "تکنیک موسیقی و تصور هدایت شده" (G.I.M) به منظور سهولت در گفتگو ایجاد شده است. در این روش روانشناس نوعی موسیقی پخش می‌کند و از بیمار می‌خواهد تصویرهایی را که به ذهنش می‌رسد توصیف کند.

گروهی از محققان دانشگاه "Anglia Ruskin" در انگستان به تازگی مزایای استفاده از روش G.I.M را مورد بررسی قرار داده و از روش هایپر اسکن (hyperscanning) استفاده کردند. هایپر اسکن روشی است که می‌تواند به طور همزمان، فعالیت‌های‌ مغزی دو نفر را ضبط کند؛ این روش تغییرات بسیار جزیی و نامحسوس را در زمان درمان نشان می‌دهد.

طی انجام این تحقیق، روانشناس و بیمار، کلاه ثبت سیگنال مخصوص EEG)) بر سر گذاشتند تا سیگنال‌های الکتریکی مغز آن‌ها ثبت شود، جلسه درمانی نیز فیلمبرداری شد. سپس محققان از روانشناس، بیمار و دو متخصص G.I.M درخواست کردند ویدیوهای ضبط شده را مشاهده کنند. در واقع هدف از موسیقی‌درمانی، رسیدن به مرحله تغییر است که در آن ارتباط روانشناس و بیمار افزایش می‌یابد.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد استفاده از روش موسیقی‌درمانی می‌تواند مشکلاتی مانند اضطراب، افسردگی، اوتیسم و زوال عقل را درمان کند و سلامت افراد را بهبود بخشد. در این تحقیق پژوهشگران قسمت‌هایی از مغز را که مسئول پردازش احساسات مثبت و منفی است بررسی کردند.  نوار مغزی EGG (Electroencephalography)، لحظه جایگزین‌شدن احساسات منفی را با احساسات مثبت نشان داد و مشخص شد موسیقی‌درمانی برای روان‌شناس و بیمار  موثر است، به گونه ای که در طول زمان تحقیق نه تنها تفکرات هر دو با هم هماهنگ بود، بلکه فعالیت مغزی آن‌ها نیز با یکدیگر همخوانی داشت.

به گفته محققان در لحظات تغییر احساسات، فعالیت قشر بصری مغز بیمار و روان‌شناس افزایش پیدا می‌کند. این روش درمان، زمانی بهترین تاثیر را خواهد داشت که روان‌شناس از زمان مناسب  و نحوه دقیق استفاده از آن آگاهی داشته باشد.

نتایج این مطالعه در مجله Frontiers in Psychology منتشر شده است.

کد خبر 384659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.