چین و ونزوئلا: آماده جنگ با آمریکا هستیم

نقش تحریم های آمریکا در تقویت اقتصاد روسیه، آزمایش یک سامانه راکت انداز جدید در کره شمالی، تنش میان اسراییل و اردن،صدور فراخوان نافرمانی مدنی در الجزایر، مسیر جدید روابط ایران و حماس و حمله بالستیکی یمن به عربستان درباره تحریم ظریف از جمله مهم ترین تحولات سیاسی منطقه و جهان بوده است.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان، همچنین مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

نقش آمریکا در تقویت اقتصاد روسیه

معاون وزیر خارجه روسیه تحریم‌های جدید واشنگتن علیه مسکو را اقدام انتخاباتی خواند و تاکید کرد این تحریم‌ها حتی باعث شکوفایی بخش‌هایی از اقتصاد روسیه شده است.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به تحریمهای تازه واشنگتن علیه مسکو گفت: «اقدام تازه آمریکا هیچ ربطی به روابط دوجانبه یا مساله سرگئی اسکریپال ندارد بلکه مستقیما به شرایط سیاسی داخل آمریکا و رقابتهای انتخاباتی ۲۰۲۰ مربوط است.» 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج شنبه با متهم کردن روسیه به استفاده از گاز اعصاب برای مسموم کردن یک جاسوس دوجانبه در خاک انگلیس، تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعمال کرد. 

به نوشته خبرگزاری «سی‌ان‌ان»، ترامپ پنجشنبه با امضای یک فرمان اجرایی تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعمال کرد. در این فرمان اجرایی به وزرای خزانه‌داری و خارجه آمریکا دستور داده شده طبق مفاد قانونی از اعطای وام به روسیه جلوگیری کرده و مانع کمک‌های مالی و فنی به این کشور شوند.

امارات متعهد می شود

یک منبع یمنی فاش کرد امارات در چارچوب تفاهم‌های اخیر خود با ایران، تعهد کرده ترتیبات صحنه سیاسی در جنوب یمن را که تغییر داده بود، به وضع سابق بازگرداند.

یک منبع مطلع و از سران شورای موسوم به «شورای انتقالی جنوب» فاش کرد که امارات در چارچوب تفاهم‌های اخیر با ایران، در حال اصلاح برخی امور صحنه سیاسی در جنوب یمن است. 

این منبع که خواست هویتش فاش نشود، به وبگاه خبری «عربی ۲۱» اعلام کرد که سران نظامی و سیاسی مهم و عضو شورای انتقالی جنوب که مورد حمایت ابوظبی است، یکی از اهداف امارات در این بازنگری سیاسی خواهد بود. این منبع گفت که این بازنگری در چارچوب تغییر مواضع ابوظبی در یمن و تفاهم‌های اخیر امارات با ایران است. 

طبق گفته این منبع، «اماراتی‌ها به ایرانی‌ها تعهد داده‌اند که صحنه سیاسی در استان‌های جنوب یمن را به شکل سابق بازگردانند». به گفته این منبع، در شورای انتقالی جنوب (که سال ۲۰۱۷ با حمایت امارات تشکیل شده) اختلافات جناحی بالا گرفته و جناح عیدروس الزبیدی (رئیس شورا) و جناح احمد الملس دبیر کل شورا با هم درگیر هستند.

سفیر جدید چین در سازمان ملل متحد گفته کشورش آماده جنگ تجاری با آمریکا است اما تنش‌های تجاری می‌تواند به همکاری‌های دو طرف بر سر کره شمالی لطمه بزند.

هشدار چین: آمریکا آماده جنگ تجاری باشد

سفیر جدید چین در سازمان ملل متحد جمعه هشدار داد در صورتی که ایالات متحده بخواهد با چین در زمینه تجارت بجنگند، چین هم آماده است با آمریکا در این زمینه بجنگد.

بر اساس گزارشی از رویترز، «ژانگ جون»، سفیر جدید چین علی‌رغم این خاطرنشان کرده که تنش‌های تجاری می‌تواند به همکاری‌های میان دو کشور بر سر کره شمالی لطمه وارد کند. 

ترامپ پنجشنبه گفت قصد دارد از ماه آینده بر ۳۰۰ میلیون دلار از کالاهای وارداتی از چین تعرفه ۱۰ درصدی اعمال کند. او گفت که امکان افزایش این ارقام وجود دارد.

آزمایش یک سامانه راکت انداز جدید در کره شمالی

کره شمالی بامداد شنبه اعلام کرد رهبر این کشور بر آزمایش یک راکت‌انداز جدید نظارت کرده است.

کره شمالی بامداد شنبه اعلام کرد «کیم جونگ اون»، رهبر این کشور بر آزمایش راکت‌انداز جدیدی نظارت کرده که قابلیت افزایش توانمندی این کشور برای حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا در کره جنوبی را دارد. 

 خبرگزاری رسمی کره شمالی موسوم به KCNA این خبر را بامداد شنبه، یک روز بعد از آزمایش سومین موشک‌ کوتاه‌برد این کشور اعلام کرد. خبرگزاری کره شمالی گفت کیم جونگ اون از آزمایش انجام شده در روز جمعه ابراز خرسندی کرد. 

دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی پیش از این گفته بود ارزیابی ارتش‌های کره جنوبی و آمریکا این است که کره شمالی روز جمعه موشک‌های کوتاه‌برد بالیستیک آزمایش کرده است. 

آزمایش راکت‌انداز کره شمالی در روز شنبه در حالی انجام شد که انگلیس، فرانسه و آلمان آزمایش‌های اخیر کره شمالی را نقض تحریم های سازمان ملل متحد دانسته و از پیونگ‌یانگ خواستند وارد «مذاکراتی معنادار» با دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای خلع سلاح‌های هسته‌ای این کشور شوند. 

آزمایش جدید در حالی انجام شد که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا جمعه (۱۱ مرداد/۲ اوت)  با لحنی ملتمسانه از رهبر کره شمالی خواسته بود آزمایش‌های بیشتری انجام ندهد. 

مادورو: برای نبرد با آمریکا آماده ایم

رئیس‌جمهور ونزوئلا هشدار داد، در صورتیکه آمریکا تهدید خود مبنی بر قرنطینه یا محاصره ونزوئلا را عملی کند، کاراکاس برای نبرد با واشنگتن آمادگی دارد.

«نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا بعدازظهر روز گذشته (جمعه) به وقت محلی در ایالت «لاگوئرا» هشدار داد که اگر آمریکا، برای انزوا و تحمیل محاصره علیه ونزوئلا تلاش کند، کاراکاس «برای نبرد آماده است».

بنا به گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، مادورو همچنین تأکید کرد که نماینده ونزوئلا در سازمان ملل این تهدیدات «غیرقانونی» آمریکا را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح خواهد کرد.

وی در این خصوص گفت: « در صورتیکه اشخاصی برای تحمیل انزوا یا محاصره علیه ونزوئلا تلاش کنند، ما همگی برای مبارزه آمادگی داریم». این تهدیدات تنها «یأس و خشم» دولت آمریکا را نشان می‌دهد.

هشدار رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا در حالی مطرح شده است که یک مقام ارشد دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که خواست نامش فاش نشود به «بلومبرگ» گفته ترامپ واقعاً قصد دارد ونزوئلا را محاصره یا قرنطینه کند.

تنش میان اسراییل و اردن

هفته گذشته بلافاصله پس از آنکه «جرد کوشنر» داماد و مشاور رئیس‌جمهور آمریکا، اردن را ترک کرد خبری مبنی بر تعطیلی مقبره هارون نبی(ع) در اردن به دلیل حضور صهیونیست‌ها در صحن آن منتشر شد.

«عبدالناصر ابوالبصل» وزیر اوقاف اردن روز پنجشنبه گذشته دستور تعطیلی مقبره هارون نبی(ع) در شهر وادی موسی واقع در جنوب اردن به دلیل آنکه گردشگران صهیونیست در آنجا آئین تلمودی به جا آورده بودند، صادر کرد.

این خبر بلافاصله پس از آن منتشر شد که «جرد کوشنر» داماد و مشاور رئیس‌جمهور که برای بازاریابی طرح موسوم به «معامله قرن» به اردن سفر کرده بود، این کشور را ترک کرد.

صدها نفر از اهالی منطقه وادی موسی و دیگر شهروندان اردنی به این خبر واکنش نشان داده و مسؤولان امنیتی این کشور را به دلیل آنکه به گردشگران صهیونیست برای ورود به این مکان اجازه داده بودند، مورد سرزنش قرار دادند.

رد درخواست میانجی گری آمریکا از سوی هند

هند میانجیگری آمریکا برای حل مسئله کشمیر را رد کرد

هند میانجیگری آمریکا برای حل مسئله کشمیر را رد کرد.

جی شانکر وزیر امور خارجه هند در حاشیه اجلاس «آ سه آن» با مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا دیدار و مداخله سایر کشورها برای حل مسئله کشمیر را رد کرد.

شانکر در حساب توییتر خود نوشت: مذاکره درباره حل مناقشه کشمیر فقط با پاکستان انجام می‌شود و دخالت هیچ کشور دیگر را نمی‌پذیریم.

این در حالی است که رئیس جمهور کشمیر آزاد از ایفای نقش آمریکا برای حل اختلاف پاکستان و هند استقبال کرده است.

صدور فراخوان نافرمانی مدنی در الجزایر

هزاران نفر از مردم الجزائر برای بیست‌وچهارمین جمعه متوالی تظاهرات کرده و در واکنش به مخالفت ارتش با «اقدامات آرام‌سازی»، دعوت به نافرمانی مدنی کردند.

مردم الجزائر روز جمعه (دیروز) با وجود گرمای شدید هوا به طور گسترده در خیابان‌های پایتخت و دیگر شهرهای آن تظاهرات کردند.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، تظاهرات‌کنندگان در دو شهر بزرگ قسنطینه و عنابه و نیز شهر برج بوعریریج واقع در ۱۵۰ کیلومتری جنوب شرقی الجزائر خواستار نافرمانی مدنی شد.

صدها پلیس الجزائر نیز با یونیفرم نظامی یا لباس شخصی در اطراف ساختمان پست مرکزی و دیگر مناطق پایتخت استقرار داشتند.

تظاهرات‌کنندگان شعارهایی علیه دولت و «احمد قاید صالح» فرمانده ارتش الجزائر شعار سر می‌دادند.

مسیر جدید روابط ایران و حماس

اسامه حمدان از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) ضمن تاکید بر اینکه روابط ما با برادران در جمهوری اسلامی ایران بسیار خوب است، اظهار داشت این روابط در مسیر آغاز جدیدی قرار گرفته است.

وی جمعه شب در دیدار با حسین شیخ الاسلام مشاور سابق وزیر خارجه در بیروت پایتخت لبنان با اعلام این مطلب تصریح کرد: تلاش هایی که در راستای معامله قرن صورت می گیرد با شکست روبه رو خواهد شد.

این عضو حماس افزود: تهدیدات علیه نیروهای مقاومت به نتیجه نخواهد رسید و سرنوشت آن شکست است و تجربه ما به عنوان محور مقاومت در سه دهه گذشته نشان داد که پیروزی های به دست آمده حاصل مقاومت است.

حمدان چند روز پیش نیز  سفر اخیر هیات حماس به تهران را نقطه عطفی در روابط دو جانبه عنوان کرد.

هیات بلندپایه جنبش حماس ۲۹ تیر ماه به ریاست صالح العاروری معاون اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی این جنبش در جریان سفر به تهران با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و مقام های جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کردند.

هرج و مرج در هنگ کنگ از سوی آمریکاست

فان که اولین رئیس شورای قانونگذاری هنگ کنگ بود، در مصاحبه با روزنامه "چاینا دیلی"، درباره تظاهراتی که هنگ کنگ از چندی پیش در اعتراض به لایحه استرداد متهمان به چین شاهد آن است، گفت، انگیزه اصلی معترضان ایجاد هرج و مرج در هنگ کنگ است. با ایجاد هرج و مرج در این شهر، آمریکا می تواند چین را آشفته و بی ثبات کند و در عین حال، تایوانی هایی استقلال طلب خواهند گفت، سازوکار "یک کشور، دو نظام" برای تایوان قابل اطلاق نیست و در رابطه با هنگ کنگ شکست موفق نیست.

فان افزود، با توجه به رشد سریع چین، آمریکا همواره پکن را به عنوان یک تهدید بزرگ محسوب می کند. اگر هنگ کنگ، آشفته و بی ثبات شود، قابلیت همکاری با این کشور توسعه یافته(چین) را از دست می دهد. مناقشه تجاری یکی از تاکیتک های آمریکا برای بی ثبات کردن چین است.

حمله بالستیکی یمن به عربستان

سخنگوی نیروهای مسلح یمن وابسته به انصارالله اعلام کرد، ارتش با موشک بالستیک از نوع بدر F پایگاه نظامی ارتش سعودی در جنوب سقام را هدف گرفت.

بر اساس گزارشی از سایت شبکه المیادین، یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح وابسته به انصارالله از شلیک موشک بالستیک مذکور به پایگاه السقام در مقابل نجران در جنوب غرب عربستان خبر داد که منجر به کشته و زخمی‌هایی در صفوف نظامیان سعودی و مزدوران‌شان شد.

این سخنگو افزود: حمله با دقت به هدف مورد نظر اصابت کرد و منجر به دستپاچگی گسترده نیروهای سعودی شد.

این سخنگو افزود، این عملیات موشکی در پی عملیات اطلاعاتی دقیق انجام گرفت.

آزمایش موشکی جدید در ایالات متحده

در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها پس از خروج آمریکا از معاهده نیروهای اتمی میان برد با روسیه (آی ان اف)، واشنگتن اعلام کرده قصد دارد تا موشک جدیدی را آزمایش کند.

بر اساس گزارشی از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند، دیگر نمی‌توانند به این وضعیت بی تفاوت باشند و حالا به دنبال توسعه سیستم‌های تسلیحاتی‌ هستند که در گذشته و بر اساس این معاهده با روسیه ممنوع شده بود.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا گفت: آزمایش موشکی جدی آمریکا احتمالا طی هفته‌های آتی انجام شود و در کل پاسخ دولت ترامپ به روسیه خواهد بود.

ترامپ معاهده استارت جدید را یک معاهده بد دیگر دولت اوباما خوانده و جان بولتون، مشاور امنیت او در ماه ژوئن اظهار داشت که بعید است دولت بخواهد این معاهده را برای ۵ سال دیگر تمدید کند. 

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفته در حال بررسی یک توافق جدید با روسیه و چین با هدف کاهش تسلیحات اتمی است.

وی به خبرنگاران گفت: به شما می‌گویم دولت‌های چین و روسیه از اینکه درباره این مساله گفتگو می‌کنند، بسیار خرسند هستند.

میشل اوباما: نامزد انتخابات نمی شوم

بانوی نخست سابق آمریکا به درخواست‌ها برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری جواب رد داد و گفت: بر این باورم که راه‌های دیگری برای کمک به کشور وجود دارد.

کد خبر 384639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.